– Det bare øker og øker, og det kan øke en hel del til, sier skiguide Oscar Almgren om interessen for fjellene i hans nærområde.

På gulvet ligger en haug med ski, støvler og klatreseler, og på veggen henger store bilder av skikjøring i dype fjorder.

Tidligere var Stranda på Sunnmøre mest kjent for produksjonen av Grandiosa-pizzaen. Nå er bygda nærmest blitt synonymt med heftige skiopplevelser og Almgren forteller om en eksplosiv vekst i interessen for mektige naturopplevelser siden han startet guidefirmaet Uteguiden for syv år siden. Omsetningen gikk fra to millioner kroner i 2015 til tre millioner i 2016 og ser ut til å nå over fire millioner i år.

Denne sesongen har han hatt 11 guider i sving, som til sammen har tatt imot mer enn 600 gjester. Over 90 prosent av gjestene etterspør topptur som hovedaktivitet.

– Den beste måten å undersøke hvilket utstyr som er best er å leie det ut. Det er utrolig hva folk får til å ødelegge, sier Oscar Almgren som sammen med praktikant Christoffer Nylund og prøver å rette ut en stav som en gjest har bøyd ut.
– Den beste måten å undersøke hvilket utstyr som er best er å leie det ut. Det er utrolig hva folk får til å ødelegge, sier Oscar Almgren som sammen med praktikant Christoffer Nylund og prøver å rette ut en stav som en gjest har bøyd ut. (Foto: Thomas T. Kleiven)

Topptur med jobben

I tillegg til internasjonale turister skyldes den markante veksten at bedrifter i mye større grad betaler for å ta med seg sine ansatte på toppturer.

– Før var det vennegjenger som kom. Nå kommer bedriftene, for nå har alle lyst å gå toppturer, sier Almgren som i vinter har hatt flere store firmaer på kundelisten, blant annet 60 personer fra Grieg Seafood.

Også opplevelsesselskapet Norwegian Adventure Company, som skreddersyr turer med vekt på sterke og aktive naturopplevelser, opplever økende interesse fra bedrifter som ønsker en unik opplevelse.

Styreleder Fredrik Geelmuyden tror kronekursen gjør at flere bedrifter legger turer til Norge, fordi de ser at en slik tur ikke nødvendigvis er dyrere enn en tur til Alpene.

Fredrik Geelmuyden i Norwegian Adventure Company.
Fredrik Geelmuyden i Norwegian Adventure Company. (Foto: Sverre Hjørnevik)

– Vi ser en trend i at flere norske bedrifter velger aktive opplevelser for sine medarbeidere og kunder fremfor fyll og poledance i Baltikum. Om vinteren er toppturer blitt førstevalget fordi det bygger en historie og synliggjør de verdiene mange selskap ønsker som etterlatt inntrykk. Vi har mange henvendelser fra mange selskaper som ønsker å sy fag inn i dette, sier Geelmuyden, som har tilrettelagt opplevelsesturer siden 2004.

Han ser også at mange hr-avdelinger i bedrifter nå aktivt bruker bedriftens egne toppturgrupper som trekkplaster i rekruttering og markedsføring for å være attraktive for nye og gamle ansatte. På kundelisten hans står blant annet konsulentselskapet Knowit som bruker topptur som et virkemiddel for å skape en ønsket kultur.

– Topptur er med å forme budskapet for hva vi ønsker de ansatte skal sitte igjen med. Nemlig at vi er en familie som gjør ting sammen, og noen av de tingene er ikke faglige, sier Snorre Finanger i Knowit som mener det er et must å skape bånd som er både faglige og kulturelt betinget.

Han håper det bidrar til at dyktige folk vurderer to ganger om de skal flytte på seg eller ikke.

– På toppturen setter vi oss et felles mål hvor alle kommer seg til topps og får en opplevelse enten det er bra eller dårlig vær, sier Finanger.

Kartlegger topp-turistene

For å få mer kunnskap om toppturturismen skal Innovasjon Norge sette i gang et prosjekt som kartlegger topptur-turismen. Selv om de fleste aktører i bransjen har meldt om sterkt økende interesse over mange år finnes det lite sikker informasjon om topptur-turistene.

– Etterspørselen har økt kraftig og potensialet er stort. De ønsker ikke risikofylte aktiviteter, men aktiviteter som gir heftige opplevelser, og dette passer det norske markedet godt. Interessen for utfordrende opplevelser med trygge rammer kommer til å vokse, sier fagspesialist i naturbasert reiseliv hos Innovasjon Norge, Haaken Michael Christensen, som skal gjøre opp status for prosjektet etter sommeren.

Målet er å kunne legge bedre til rette for at flere aktører skal tjene penger på toppturmarkedet.

– Vi ønsker at flest mulig skal bruke norske lokalkjente guider fordi det er mer trygghet i å ha vært i området over lengre tid og sett hvordan snøforholdene utvikler seg. Dette fører også til verdiskaping og vi er opptatt av at turistene skal legge igjen penger lokalt, sier Christensen som særlig har stor tro på en spesielt eksklusiv type toppturaktivitet.

– Flere og flere internasjonale turløpere får øynene opp for Norge, og da særlig for den kystbaserte skikjøringen med «ski & sail», som er unik i verdenssammenheng, sier Christensen.

Hvitt båtliv

«Ski & sail» innebærer ganske enkelt at skituristene bor på båt mens de skysses fra fjell til fjell i kystnære strøk som Lyngen, Lofoten eller Vest-Finnmark. Få andre land kan tilby kombinasjonen av båt og ski slik det gjøres i Norge. På Island og i Sør-Amerika finnes det noen tilbydere, men det spesielle for Norge er blant annet at områdene er så lett å nå med fly og bil.

«Goxheim» er en av båtene som hvert år tar imot hundrevis av skiturister.
«Goxheim» er en av båtene som hvert år tar imot hundrevis av skiturister. (Foto: Thomas T. Kleiven)

– Kombinasjonen av fjord og fjell er unik. Båten tilfører noe helt spesielt og med kalde temperaturer og midnattssol kan du stå på ski hele døgnet. Du får tilgang til perfekt vårsnø i store urørte områder, sier den nederlandske guiden Edward Bekker, som i over ti år har kommet til Norge for å gi sine kunder en minneverdig avslutning på sesongen.

I Alpene er toppturaktivitet ofte en stressende aktivitet på denne tiden av året på grunn av mye folk i fjellet og høye temperaturer som gjør at skredfaren kan endre seg mye på kort tid. I Nord-Norge finner Bekker noe helt annet.

– Det er den ultimate naturopplevelsen med store urørte fjellområder. Det er så mye å ta av og du slipper å kjempe mot andre skiturister for å sette førstesporet.

Denne våren sender Norwegian Adventure Company nesten 400 gjester på toppturcruise i Nord-Norge. Sammen med Hurtigruten har de utviklet «Arctic Haute Route» som forener båtliv og skikjøring på en ny og mer komfortabel måte. For 15-20.000 kroner får gjestene kost, losji og tre skidager på strekningen mellom Bodø og Tromsø.

– Tidligere var det kun den harde kjerne av sveitsere, franskmenn og tyskere som kom. Nå kommer bredden og vi har sett en eksplosjonsartet booking i mars og april. I Lofoten er det så mye folk i fjellene i helgene at man går i kø på de klassiske rutene og i Lyngen er det vanskelig å finne senger, sier Fredrik Geelmuyden.(Vilkår)

Se «Baklengskongen» Dennis Risvoll forberede seg til årets luftigste skitour
Dennis Risvoll er den eneste norske deltageren i World Freeride Tour (FWT).
01:32
Publisert: