Vinteren er langt fra over i høyfjellet, og i sosiale medier florerer det av bilder fra det gode skiføret i flere av Norges mest spektakulære fjellområder denne uken.

I Jotunheimen har det aldri vært større pågang til Leirvassbu Fjellstue. Fjellhotellet er blitt et av Norges mest kjente overnattingstilbud for toppturer, plassert midt blant Jotunheimens topper. Tove Grindvold utgjør sammen med Ole Jacob Grindvold vertskapet.

– Vi har vært her i 12 år nå, og den store forskjellen har vært om vinteren. Da vi begynte her, var det klart flest folk med fjellski. Nå er det nesten bare folk med randonnée-ski. Vi har hatt mange flere gjester denne vinteren enn vi har hatt før. I vinter har vi hatt cirka 200 gjester nesten hver helg. Det er en veldig utvikling fra de første årene her, sier Tove Grindvold.

Den tradisjonsrike fjellstuen Leirvassbu har merket hvordan pågangen fra folk på jakt etter skikjøring i fjellsider har vokst år for år.
Den tradisjonsrike fjellstuen Leirvassbu har merket hvordan pågangen fra folk på jakt etter skikjøring i fjellsider har vokst år for år. (Foto: Nils Christian Mangelrød)

Ett år venteliste

Verten på Leirvassbu forteller at de blant annet 1. mai-helgen hadde eksepsjonell pågang.

– Før syntes vi at 100 gjester var veldig mange til denne helgen, men nå har vi hatt venteliste på rom til den helgen siden mai i fjor, sier Grindvold og legger til at de har plass til 200.

Denne vintersesongen, som varer fra midten av mars i forkant av påsken til begynnelsen av mai, har de hatt over 5000 gjestedøgn. Det er nesten en dobling siden 2013 da de i vintersesongen hadde nær 2800 gjestedøgn. Bare siden 2016 har økningen vært på over 45 prosent.

– Den økte pågangen gjør at vi trenger flere ansatte. Mange gjester bestiller gjerne nytt opphold når de reiser hjem, sier Grindvold.

Magic Mountain Lodge i det populære turområdet Lyngen i Troms forteller om at de allerede har begynt å booke ut 2019. Overnattingsstedet, som startet opp i 2011, har fortsatt fullt gjennom skisesongen fra slutten av februar til begynnelsen av mai, selv om de har fått skarp konkurranse fra mange utleiehytter i nærområdet på utleieportalen Airbnb.

– Vi har 900–1000 gjestedøgn i måneden. Skituristene begynner å komme i slutten av februar, og vi har i snitt 35–40 gjester hver dag frem til begynnelsen av mai, sier Henrika Lönngren, vertskap og eier av Magic Mountain Lodge.

Hun sier at flesteparten av deres gjester kommer fra Europa og at de nå har grupper både fra Canada og Sveits som gjester.

Flere helger

Flere av Den Norske Turistforeningens hytter i Jotunheimen, som Gjendesheim og Glitterheim, har nå holdt åpent flere helger, nettopp på grunn av topptursesongen.

– Det er ikke tvil om at interessen bare øker og at mange har fått øynene opp for at det er fint, sier Mette Øinæs Habberstad.

– Flere av hyttene begynner også å få spesialtilbud som Haukeli Fjellstue, som kjører toppturhelg for barn, slik at hele familien kan gå på topptur, sier Habberstad.

Hun sier at flere eldre fjellskigåere på 60–70 år nå gjerne kombinerer det tradisjonelle skiutstyret med toppturutstyr, for å nå andre topper enn før.

DNT forteller om en sterk vintersesong, som langt fra er over.

– Vi hadde en fantastisk påske på mange av hyttene våre opplevde rekordovernattinger. Det var størst vekst i Rondane med 67 prosent økning fra året før. Også Femundmarka, Sylane og Breheimen hadde stort oppsving, sier Habberstad.

Større marked

Også antallet toppturfestivaler har økt markant de siste årene. Det har også blitt utviklet flere fjellturer det tar opp mot en uke å gjennomføre. Guidefirmaer har fått et helt annet marked å forholde seg til de siste årene.

– Alle kurver peker oppover, sier Leif Magnussen, president i Nortind som utdanner tindeveiledere godkjent etter den internasjonale standarden til Det Internasjonale Fjellførerforbudnet (UIAGM).

Magnussen viser også til at naturbasert reiseliv har vist større vekst i Norge de siste årene enn internasjonalt og at konkurransen øker i et marked, der både guider med og uten internasjonal sertifisering opererer.

– Vi har 50 sertifiserte guider som jobber fulltid og 35 som jobber deltid. Tilfanget av utenlandske guider er også formidabelt. Anslagene går på at 100 utenlandske guider jobber i det norske markedet med norske og utenlandske gjester, sier Magnussen.

For å dekke den økte etterspørselen, ser de at de ikke utdanner nok guider og starter etter planen i 2019 opp en utdannelse for dem som kun ønsker å være skiguider og ikke ønsker klatredelen av utdannelsen.

– Det er for lite å utdanne åtte stykker hvert annet år. Nå håper vi å utdanne 15–20 personer i året om to–tre år, sier Magnussen.(Vilkår)

Vårens motorsykler
Geir Andreas Arnestad, daglig leder for AMD Motorsykler AS, viser frem vårens mest solgte motorsykler.
01:07
Publisert: