Høyt over Storfjorden strammer Anne May Slinning (32) spennene rundt stive alpinstøvler før hun setter fart nedover. Dyp puddersnø pløyes opp av brede ski og i hver sving gjemmer hun seg noen tideler bak den hvite snøskyen som henger i luften.

– Snøen er jo perfekt, sier Slinning med et stort smil om munnen og gjør seg klar for en ny tur.

Denne gangen i brattere terreng på andre siden av fjellet.

Farligere enn klatring

Tallet på nordmenn som fristes til fjells av heftige vinteropplevelser har vokst kraftig siden starten av 2000-tallet. Denne sesongen melder sportsbutikkene om at veksten er spesielt stor blant folk som har lite eller ingen erfaring med upreparerte vinterfjell.

– Skikjøring handler om glede gjennom mestring og jeg trives også godt med flatere skogsterreng. Men det å kjøre bratt er gøy fordi man bruker et bredt spekter av ferdigheter mens man er omringet av fantastiske fjell og deler opplevelsen med likesinnede, sier Anne May Slinning som tidligere har deltatt i verdenscupen for frikjøring i tre sesonger.

Etter seks sesonger i den franske skimetropolen Chamonix har hun nå slått seg til ro som advokatfullmektig på PwCs kontor i Ålesund – med kort vei til Sunnmørsalpene.

– Det er helt klart en risiko knyttet til dette og vi må hele tiden vurdere hvor grensen for hva vi aksepterer går. Selv er jeg veldig fokusert på å være trygg, men det kan diskuteres hvor bevisst vi er risikoen når vi er på fjellet, sier Slinning.

Førstelektor André Horgen ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
Førstelektor André Horgen ved Høgskolen i Sørøst-Norge. (Foto: Vegard Horgen)

Hun får støtte av André Horgen ved Høgskolen i Sørøst-Norge. I arbeidet med doktorgraden sin har førstelektoren sett nærmere på risikoen i det norske friluftslivet. En populær påskeaktivitet viser seg å være blant de mest risikofylte.

– Bratt frikjøring kommer ut som den farligste aktiviteten og i vinterfjellet er det snøskred som er den store faren. På 2000-tallet har det vært en markant økning i skredulykker, sier Horgen.

Han viser til at det mellom 2001 og 2015 var fem ganger så stor sannsynlighet for å omkomme hvis du kjørte ski i bratt terreng enn hvis du bedrev fjellklatring.

– Det største problemet er troen på at man kan analysere seg vekk fra risikoen så lenge du har nok kunnskap og kjenner snødekket. På lagdelt vintersnø i bratt terreng kan ingen si sikkert om et snøskred vil løsne eller ikke, sier Horgen.

Frykter stor ulykke

Selv er André Horgen opplært i det han kaller «gå-rundt-kulturen». Noe som betyr at han på lagdelt vintersnø i stor grad legger sine turer gjennom slakt terreng for å unngå snøskred.

– Er du skolert etter et premiss om at du skal gå rundt har du en annen tilnærming enn hvis du er skolert i en kultur hvor du kan kjøre bratt så lenge du er flink nok, sier Horgen.

Etter å ha jobbet med friluftslivsutdannelse for Forsvaret og skolevesenet i mer enn 20 år er han nå bekymret for hva som skjer når en ny generasjon tar over som guider og lærere.

– Nå får vi inn en generasjon som har kjørt bratt på ski siden de var tenåringer og har en mistenkelighet til de som er eldre og mer forsiktige. De er gode på ski og har fått mange bekreftelser på at det de gjør i fjellet går bra. Det er skremmende at de selv må erfare en ulykke før de forstår hvor farlig det kan være. Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før vi får en stor ulykke hvor norske guider, turister eller elever er involvert, sier Horgen.

Tryggere enn motorsykkel

Forskerens beregninger viser riktignok at sannsynligheten for å omkomme ved bratt skikjøring bare er marginalt større enn når du kjører bil.

Elvepadling viser seg å være mindre farlig enn å kjøre bil, mens det å kjøre motorsykkel er ti ganger farligere enn å padle i elv. Ifølge Horgens oversikt innebærer både brevandring, jakt og juvvandring lavere risiko enn det fotgjengere og syklister utsetter seg for, og er langt tryggere enn å kjøre motorbåt.

– I et samfunn som dyrker farene og er redd for alt blir det ingen aktivitet. Vi må akseptere noe risiko og jobbe for at aktivitetene gjennomføres så trygt som mulig. Samtidig som vi må informere om at bratt skikjøring innebærer en betydelig risiko må vi påminne om at aktiviteten nesten er ufarlig sammenlignet med motorsykkelkjøring, sier Horgen som håper forskningen skal gjøre det lettere å forholde seg til fakta når temaer knyttet til risiko i naturen diskuteres.

Sjansespill

På Strandafjellet har solen forsvunnet til fordel for bygevær. Nye store hvite snøfjon blåser inn fra sørvest og Anne May Slinning holder godt på brillene mens skiheisen kjemper mot vinden opp til 900 meters høyde.

Skikjører Anne May Slinning (32).
Skikjører Anne May Slinning (32). (Foto: Thomas Kleiven)

– Det er selvfølgelig forferdelig å bli tatt av skred eller miste noen i et skred, men kanskje er det en overdrevet frykt for det i forhold til sannsynligheten for å bli tatt. Jeg håper ikke folk skremmes fra å være i fjellet fordi det er mye man kan gjøre som ikke innebærer risiko, sier Slinning.

– Man kan ikke eliminere all risiko når man velger å kjøre bratt, og det kan kanskje kalles et sjansespill ettersom det ofte vil være tilfeldigheter som avgjør utfallet. Selvfølgelig skal vi unngå og eliminere unødvendige farer, men for min egen del ønsker jeg ikke å gå så langt at jeg ikke kan gjøre det jeg liker for å være 100 prosent trygg til enhver tid, sier 32-åringen som har mistet flere venner i snøskred.

Kristine Slinning (f.v.), Anne May Slinning og Karsten Gefle er spente på snøforholdene når de venter på at gondolen skal ta dem til toppen av Strandafjellet.
Kristine Slinning (f.v.), Anne May Slinning og Karsten Gefle er spente på snøforholdene når de venter på at gondolen skal ta dem til toppen av Strandafjellet. (Foto: Thomas Kleiven)

Én til

På Strandafjellet sklir turfølget bort til et av skisenterets bratteste partier og vipper skituppene ned mot skrenten.

– Det er bare et spor i rennen, sier turkompis Karsten Gefle og setter fart nedover mens Anne-May Slinning velger en linje som avsluttes med et lite klippehopp. ekunder senere sklir skiene ut på flaten noen hundre meter lenger ned.

– Skal vi ta en tur til?(Vilkår)