Det begynte med en flaske god rødvin hjemme hos daværende TV 2-sjef Kåre Valebrokk natt til 17. juni 2005. I løpet av natten ble Valebrokk og Telenor Broadcasts sjef Stig Eide Sivertsen enige om å satse en milliard kroner for rettighetene til norsk toppfotball, skriver Dagens Næringsliv.

Grunnlaget for fortroligheten var en mangeårig allianse som hadde sikret Telenors Canal Digital førsteplassen i norske parabolhjem: Canal Digitals enerett til å sende TV 2 over satellitt.

Nå er partnerne i ferd med å sette det gode forholdet over styr. Konfliktene er mange:

- Telenor har tatt ut forliksklage mot RiksTV, som selskapet eier sammen med TV 2 og NRK.

- Telenor lar Canal Digital bruke alle knep i kampen mot RiksTV om tv-kundene.

- TV 2 åpner for budkamp om retten til å sende kanalen over parabol, som Canal Digital har hatt enerett på siden 1998.

Midt i skuddlinjen mellom TV 2 og Telenor sitter Espen Thorsby, administrerende direktør i RiksTV. Hans jobb er å få flest mulig til å se tv i det digitale bakkenettet, og stjele kunder fra Canal Digital og Viasat som sender via kabel og parabol. Han blir motarbeidet av sin ene eier, Telenor, som lar Canal Digital og konkurrenten Viasat samarbeide om en landsomfattende annonsekampanje rettet mot RiksTV.

Telenor-systemet vil at RiksTV skal lykkes, men ikke altfor godt, slik at bakkenettselskapet tar for store markedsandeler fra Canal Digital.

– Jeg velger å se humoristisk på dette. Men vi må jo følge med: Dersom dette er starten på en kampanje mot RiksTV, så må vi jo ta affære, sier Espen Thorsby til DN.

Omstridt strategi

Konkurransen er ikke over med det første, for også RiksTVs langsiktige ideer om produktutvikling er i ferd med å bli en torn i øyet på Canal Digital. TV 2 har krevd å få selge sitt kanaltilbud eksklusivt i bakkenettet fra 2010, slik at kunder som bare vil ha TV 2 skal få anledning til det.

– For å få balanse i det har vi gått ut med samme tilbud til konkurrerende selskap som står bak flere kanaler. På denne måten skaper vi et nytt trinn i totaltilbudet. Publikum kan få kjøpe et mindre tilbud enn Rikspakken, sier Espen Thorsby.

Ledelsen i Canal Digital er svært lite glade for at RiksTV på denne måten ødelegger en struktur med store, dyre kanalpakker som distributørene til nå har stått sammen om.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.