Det ble kjent på et allmøte i selskapet mandag.

– Jeg ble hentet inn for å gjøre en jobb i en omstillingsfase, og der har Gambit kommet langt. Selskapet er nå finansielt stabilt, og har gått fra røde tall i 2014 til å levere i pluss i 2015, sier Engbakk til DN.

– Ønsket du å slutte i selskapet?

– Dette har vært en dialog vi har hatt de siste månedene hvor styreleder og jeg er enige om at Gambit går inn i en ny fase, hvor det er mer riktig at det ledes av en med pr- og kommunikasjonsfaglig bakgrunn som kan være tettere på sluttproduktet til kundene, sier han.

41-åringen sier han har fått et tilbud fra et «spennende selskap, hvor teknologi står sentralt», men at det er for tidlig å avsløre hvilken bedrift det dreier seg om.

LES OGSÅ: Schibsted-topper vil samle norske medier

Engbakk tok over sjef i Gambit H+K 1. oktober 2014 etter å ha vært digitaldirektør i Amedia i bare to måneder.

I 2014 leverte Gambit H+K sitt dårligste resultat noensinne. Byråinntektene falt med 16 prosent til 86,3 millioner kroner. Selskapet endte 2014 med 8,2 millioner kroner i minus. I 2015 ser det derimot bedre ut med rundt fire millioner i overskudd, ifølge pr-selskapet selv.

Ryddejobb

Etter ansettelsen av Engbakk, sa Lars Erik Grønntun, styreleder i Gambit H+K og sjef for Hill+Knowlton i Europa, til Kampanje at ansettelsen var «visjonær og langsiktig». Akkurat slik ble det ikke.

Ny administrerende direktør i Gambit H+K, Henrik Halvorsen (f.v.), og styreleder i selskapet, Lars Erik Grønntun.
Ny administrerende direktør i Gambit H+K, Henrik Halvorsen (f.v.), og styreleder i selskapet, Lars Erik Grønntun. (Foto: Elin Høyland)
– Da vi tok inn Gaute for 1,5 år siden, så var det med bakgrunn i selskapets situasjon da. 2014 var som kjent et tapsår for oss, og vi hadde behov for å stramme opp en del i selskapet og gjøre nødvendige endringer. Det var vanskelig å få til med interne krefter, og derfor fikk vi inn Gaute til den omstillingsjobben.

– Mye av det er gjort, men vi har ikke nådd alle målene vi har satt oss. Etter en dialog med Gaute, har vi i fellesskap kommet frem til at det nå er riktigere med en leder som er tettere på markedet, sier Grønntun.

Mannen som er «tettere på markedet» er seniorrådgiver i selskapet, Henrik Halvorsen. Han har jobbet i kommunikasjonsbransjen siden 1996 og var tidlige eier i Gambit H+K. Fra 2011 har han også sittet i Europa-ledelsen sammen med Grønntun.

– Gambit er et byråmiljø som jeg kjenner veldig godt, og jeg ser virkelig frem til dette. Fokus nå blir på kunder, kunder og kunder – pluss å ha det mer gøy på jobben, sier Halvorsen til DN.

Styreleder Grønntun mener Halvorsen var et helt naturlig valg når de skulle se etter ny administrerende direktør.

– Henrik kjenner selskapet godt og har også mye erfaring utenlands fra de fire-fem årene han har jobbet internasjonalt sammen med meg. Nå trekker vi ham ut fra mye av det arbeidet for å fokusere på Norge fremover, men han skal fortsatt sitte i mitt EMEA-team. Det blir en bra kombinasjon, sier han.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @marcushusby på Twitter.  Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

 

Se DNtv: Slakter velger billig-kjøttdeig:

Slakter velger billig-kjøttdeig
Han dytter ut 90.000 kjøttdeigpakker i døgnet. Inge Fatland ser ingen grunn til å kjøpe merkevare-kjøttdeig fremfor billigkjøttdeig.
00:50
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.