Trøndere går fra karsk til øl: Har skapt vekstvinner på hjemmebrygging

Manfred Skårsmoen (44) hadde en bra jobb innen finans, men drømte om å skape noe selv. Nå har han og broren skapt en gasellevinner på ølbrygging.

gasellevinner midt: Brewhouse

tekst LARS KRISTIAN SOLEM
foto OLE MARTIN WOLD
trondheim

gasellevinner midt:

Brewhouse

Manfred Skårsmoen (44) hadde en bra jobb innen finans, men drømte om å skape noe selv.

gasellevinner midt:

Brewhouse

Manfred Skårsmoen (44) hadde en bra jobb innen finans, men drømte om å skape noe selv. Nå har han og broren skapt en gasellevinner på ølbrygging.

Trøndere går fra karsk til øl: Har skapt vekstvinner på hjemmebrygging

gasellevinner midt:

Brewhouse

tekst LARS KRISTIAN SOLEM
foto OLE MARTIN WOLD
trondheim

Trøndelag har lenge vært kjent for hjemmeproduksjon. Nå er det ikke blank vare, men hjemmebryggerutstyr for øl som danner grunnlaget for suksessen.

– Nei, hjemmebrent er ikke noe business i det hele tatt lenger. Mange som har brent før, brygger øl nå, humrer brødrene Ronny (40) og Manfred (44) Skårsmoen.

Butikken Brewshop er nærmest en lekebutikk for hjemmebryggere. Interessen og veksten har vært så stor at selskapet bak butikken er gasellevinner i region midt, det vil si Trøndelag og Møre og Romsdal.

Fangende hobby

I fjor solgte brødrenes selskap ølbryggeutstyr for 25 millioner gjennom nettbutikken og den fysiske butikken i utkanten av Trondheim. Nettsalg til andre deler av landet står for 60–70 prosent av omsetningen.

I løpet av de tre siste årene har selskapet med navnet Brewhouse hatt et samlet overskudd på over syv millioner kroner.

brewhouse

Daglig leder: Manfred Skårsmoen (44)

Styreleder: Ronny Skårsmoen (40)

Hovedkontor: Trondheim

Etablert: 2012

Antall ansatte: 10

Virksomhet: Handel med ølbryggeutstyr

Eiere: Manfred Skårsmoen (50%) og Ronny Skårsmoen (50%)

Ganger gaselle: 1