– For meg er bøker alt. Forlagsbransjen er et deilig sted å jobbe.

Forlegger Øyvind Hagen har solgt inn "Da Vinci-koden" av Dan Brown i 450.000 norske bokhyller. Det totale salget av Brown-bøker nærmer seg millionen etter bare to og et halvt år. Ikke nok med det: Hagen har greid å selge nordmenn over én million bøker av Paulo Coelho, forfatteren av "Alkymisten".

Bazar forlag tjener bra med penger og har klatret høyt på gasellelisten, Dagens Næringslivs rangering av hurtigvoksende norske bedrifter.

– Én million nordmenn leser bøker. Bøker er in i Norge. Men dette raseres når alt handler om pris, sier Hagen.

Bokbransjen er i sterk endring. Selv ikke en gaselle kan leve uten bekymringer i forlagsverdenen.

"Svekket bransje"
– Strukturene i bokbransjen legger premissene for dem som er mest kommersielle og tenker kortsiktig gevinst, sier Anne Oterholm, leder av Forfatterforeningen.

1. mai 2005 er en viktig dato for norske bokelskere. Da trådte nemlig den nye bokavtalen i kraft. Den innbar blant annet likestilling mellom de ulike salgskanalene:

Alle skulle ha samme rett til å gi rabatt, maksimum 12,5 prosent, på nye bøker. Tidligere var rabatt på nye bøker bokklubbenes privilegium. Avtalen gjorde også fastprisperioden kortere, og bokhandlene mistet eneretten til salg av skolebøker. Dette har ført til omfattende omstillinger.

– Det ser ut som det er mer konkurranse, sier Knut Løyland, sosialøkonom og forsker ved Telemarksforskning.

I 2002 skrev han og kollega Vidar Ringstad rapporten "Norsk bokbransje ved tusenårsskiftet: endringsprosesser og litteraturpolitiske perspektiver", på oppdrag fra Norsk kulturråd. Nå har Løyland sett på resultatene til et skjønnsmessig utvalg forlag for Dagens Næringsliv.

– Tallene bekrefter bildet av en bransje som er svekket. Ikke minst er 2005 et år med dårlige resultater. Unntaket er Bazar forlag, sier forskeren.

– Samtidig er det slik at det ikke er røde tall – dette er en rimelig safe bransje å operere i med hensyn til inntjening og resultater – men de blå tallene er ikke like blå som tidligere.

Selv om tallene er blå, blir rabattene til bokhandelkjedene stadig større. Norsk bokbransje domineres av fire forlag. Tre av disse har eierinteresser i hver sin bokhandelkjede. Gyldendal har Ark bokhandel, Aschehoug har halvparten av Norli, og Damm har tatt over Tanum.

Bokhandlene dikterer
– I enkelte tilfeller er rabatten til bokhandlene over 50 prosent. Det er ikke til å leve med, sier Øyvind Hagen i Bazar, som mener de store forlagene dummet seg ut da de gikk inn for den nye avtalen.

– De som dikterer markedet i dag, er bokhandlene, sier han.

– Bokhandlene er blitt ferskvaredisker, hevder litteraturkritiker Espen Søbye.

Han har sparket i gang en debatt om bokbransjens fremtid, og spår dystre tider for bransjen generelt og Aschehoug og Gyldendal spesielt. Disse forlagene taper stort på at bokklubbene har mistet sine privilegier og sviktende skoleboksalg. Samtidig utfordres de av småforlag som nettopp Bazar. Søbye er bekymret for kvalitetsforleggeriets fremtid og tror vi går en storstilt slakting av bokhandlene i møte.

Geir Berdahl, leder av Forleggerforeningen og forlagssjef i Oktober forlag, er ikke like bekymret. Han synes at bransjen har gode rammevilkår:

– Dette systemet er bedre enn fripris – derfor gikk foreningen inn for det. Men det fører også til at alle må forhandle med bokhandlerne om rabatter. Presset er større enn før, alle blir litt tynet.

– Det er hardt der ute nå, og det kan ikke vedvare, sier Øyvind Hagen.

Inne hos ham er det derimot godt å være. Han håper på en omsetning på 80 millioner i år og 100 til neste år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.