-Boligmarkedet flater ut nå, det ser jo alle, sier daglig leder og eneeier Trond Musdalslien i Anlegg Øst.

Gasellevinneren i Oppland har ekspandert kraftig siden Musdalslien tok over styringen av Lillehammer-bedriften i 2003. I et fantastisk eiendomsmarked har oppdragene strømmet på. Anlegg Øst gjør grunnarbeidet – altså sørger for at trær og annen vegetasjon blir ryddet og at bakken er jevn før selve byggearbeidet starter. Men nå tørker altså boligsegmentet inn, ifølge Musdalslien.

Selv om han tror at markedet for næringseiendom fortsatt vil holde seg bra i to år til, er Anlegg Øst allerede på full fart inn i et nytt segment. I juni vant bedriften anbudet om den første kontrakten i utbyggingen av riksvei 255 fra Jørstad til Segalstads bro utenfor Lillehammer sentrum. Den nye tofeltsveien med gang- og sykkelsti skal stå ferdig høsten 2009. Kontrakten er verd 134 millioner kroner. Til sammenligning omsatte Anlegg Øst for 66,3 millioner kroner i 2006.

– En milepæl, sier Musdalslien med stolthet i stemmen.

Kontrakten stiller nye krav til en bedrift som sto oppført med 22 årsverk ifjor. Antall ansatte er nå oppe i 57.

– Jeg er alltid ydmyk i forhold til faren for å ta på seg for mye. Vi må snart begynne å stabilisere veksten.

Ute på riksvei 255 er arbeidet i full gang. Maskinfører Erling Skjønsbyhagen knuser store kampesteiner som skal brukes som fyllmasse. Han jobber lange dager for øyeblikket, vanligvis fra syv om morgenen til syv om kvelden. Musdalslien erkjenner at mangelen på kvalifiserte maskinførere er den største hindringen for videre vekst.

Festen er best
Et par kilometer nærmere Lillehammer sentrum gjøres det klart til å sprenge fjell. Anlegg Øst-ansatt Johannes Svegården avviser at dette er det beste ved å bygge vei.

– Det beste er festen når vi er ferdige, fastslår han.

Utlendingene kommer
Næringspolitisk direktør Audun Lågøyr i Byggenæringenes Landsforening stiller seg bak Musdalslien inntrykk av at markedet for boligbygging flater ut, men minner om at utflatingen skjer på et høyt nivå. Han tror markedet fortsatt har flere gode år foran seg.

Lågøyr har samtidig tro på at både små og store veientreprenører vil holde veksten oppe i årene fremover.

– Men vi ser nå at flere tyske og franske aktører viser interesse for større veiprosjekter i Norge. Det er flere grunner til at utenlandske entreprenører betrakter det norske anleggsmarkedet som interessant, men den viktigste er vel signalene fra norske myndigheter om økt satsing på samferdsel i årene som kommer, sier Lågøyr.

I 2007 er det satt av 14 milliarder offentlige kroner til investeringer i vei- og jernbanenettet.

– Vi syns at signalene fra myndighetene har vært veldig positive de siste årene. For første gang har vi en regjering som gir bevilgninger i tråd med Nasjonal Transportplan, sier Lågøyr.

Selskaper som Veidekke, AF-gruppen og Skanska dominerer veibyggingen i Norge, men Lågøyr sier at flere mellomstore aktører har opparbeidet seg den nødvendige prosjektkompetansen.

Anlegg Øst er en av bedriftene som har hentet inn en ny prosjektleder i år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.