- Målet mitt er å inspirere. Det er ikke pengene som er drivkraften min, men passion.

Manuela Kjeilen, Norges uoffisielle cupcake-dronning, kutter opp sjokoladeovertrukne karameller. Kniven er rosa, men den er skarp.

Duften av vanilje henger tung i luften i den gamle vevfabrikken utenfor Jønkøping i Sverige. Når 45-åringen rutinert beveger seg mellom kjøkkenbenken og fotoapparatet høres klakkelyder av rosa lakksko mot turkisrutet linoleum.

Studioet hennes er innredet som en amerikansk diner, bare i pastell. Herfra lager Kjeilen bloggen «Passion for baking», med steg-for-steg bakeoppskrifter.

En fembarnsmor uten utdanning, med lite jobberf#229 og dysleksi, som for fire år siden ikke visste hva en blogg var.

- Jeg har jobbet hardt. I fjor holdt jeg 135 cupcake-kurs og hadde 165 reisedager, forteller Kjeilen.
- Jeg har jobbet hardt. I fjor holdt jeg 135 cupcake-kurs og hadde 165 reisedager, forteller Kjeilen. (Foto: Per Thrana)

Nå når hennes rosa bloggverden rundt 150.000 nordmenn i måneden, og hun har hele 425.000 følgere verden over på bildedelingstjenesten Instagram.

Til sammenligning har Erna Solberg knappe 7.000 følgere, mens popikonet Madonna har rundt 750.000 følgere.

Merkevaren
- Jeg har fått mange tilbud gjennom Instagram, fra Sverige, USA og Danmark til Dubai, Qatar og Saudi-Arabia. Noen i Australia vil at jeg skal lage bok, sier Kjeilen.

Hun har allerede gitt ut tre bøker, og kommer med to nye norske bøker i høst, samt bøker i Tyskland og Sverige.

Ansiktet hennes smiler på pakkene til en kakeserie fra Møllerens, hun har laget en kakepyntserie i samarbeid med Dr. Oetker, og er i samtaler med selskapet om lansering i Tyskland.

Manuela Kjeilen har nemlig fått til noe. Noe som markedsføringsbyråer verden over tar store penger for å lære bort: Å gjøre seg selv til en merkevare, eller «personal branding».

Et konsept som markedsføringsguru Tom Peters populariserte gjennom artikkkelen «The brand called you» i 1997.

Tanken er at du skal aktivt synliggjøre dine verdier og ferdigheter for å bli attraktiv i jobbsammenheng.

- Det å «brande» seg selv handler om bevisstheten om at man må jobbe planmessig i flere kanaler for å markedsføre seg selv. Det er et tegn i tiden på at synlighet og tydelighet er viktig for å bli valgt, også på individnivå. Man tenker mer markedsføringsteknisk om ting man ikke gjorde før, sier førsteamanuensis Bendik Samuelsen ved Handelshøyskolen BI.

Manuela Kjeilen legger ut et tilfeldig bilde av postkort på Instagram. Knapt fem minutter senere har 1.048 mennesker trykket "like".
Manuela Kjeilen legger ut et tilfeldig bilde av postkort på Instagram. Knapt fem minutter senere har 1.048 mennesker trykket "like". (Foto: Per Thrana)

Han påpeker at personlige merkevarer har eksistert lenge, for eksempel gjennom navnet til kjente kunstnere. Men en viktig endring er skjedd.

- Med sosiale media har det åpnet seg enda en ny markedsplass der man kan nå veldig mange, sier Samuelsen.

Plutselig kan alle starte en blogg, bli sett. Men de færreste lykkes i å lage sterke personlige merkevarer.

For Kjeilen begynte det en februardag i 2010. Mannen hennes, som jobbet som it-konsulent innenfor helse, virket sliten og nedfor. På vei hjem fra jobb klaget han over vondt i hodet. Mens hun laget middag, sa barna at noe var galt med pappa. Han hadde fått slag.

Terapi
- Verdenen vår raste sammen. Jeg har alltid bakt mye for barna, men nå begynte jeg å bake enda mer for å tenke på noe annet, som terapi. Noen venner sa at jeg burde blogge etter at jeg la ut bilder av det jeg bakte på Facebook. Jeg hadde aldri lest en blogg i mitt liv. Så googlet jeg blogger, og kom til «Fotballfrue» og jenter som sminket seg. Det så veldig slitsomt ut. Men å bake og inspirere folk synes jeg måtte være gøy, sier Kjeilen.

Hun savnet kokebøker med steg-for-steg beskrivelser, og det samme gjaldt på bloggfronten.

Det var 8. mars 2010. Mannen hennes, som var tilbake fra sykehuset, sa at bloggen måtte ha et godt navn. Kjeilen visste svaret med en gang: «Passion for baking».

- Domenet var ledig. Det var helt amazing. It was meant for me, sier Kjeilen.

- Jeg har alltid bare vært meg selv. Jeg har alltid likt fargen rosa og gammeldags stil, sier Manuela Kjeilen om suksessen.
- Jeg har alltid bare vært meg selv. Jeg har alltid likt fargen rosa og gammeldags stil, sier Manuela Kjeilen om suksessen. (Foto: Per Thrana)

Etter å ha vokst opp i Nederland, USA og Norge, og nå bosatt i Sverige, er hun selverklært språkødelagt. Det stoppet henne ikke.

Et år etter blogglanseringen fikk hun pris for Norges mest elskede blogg.

Hun lagde sin første bok «Love Manuela» i 2011 og forhåndssolgte 9.000 bøker gjennom bloggen. Da hun signerte bøker på kjøpesenteret Oslo City ble hun møtt av en tre og en halv timer lang kø, forteller Kjeilen.

- Da jeg kom opp rulletrappen til Tanum og fikk se folkene som sto der, trodde jeg ikke de var kommet for meg. Men alle sto med en bok i hånda. Det var utrolig gøy. Alle barna mine var der, mannen min sto og gråt, sier hun.

Les resten av saken i Gaselle-bilaget i Dagens Næringsliv tirsdag 15. oktober.

Der kan du også lese om blant annet:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

  • Herøy kommune, som har nest flest gasellebedrifter i landet
  • Linn Dyveke Wiberg og mannen som har startet hele fem it-selskaper på den lille øya Mjømna
  • Hva fem seriegründere mener skal til for å lykkes igjen og igjen