– Det er tre ting som er kjempeviktig for å lykkes. Fokus, systematisk arbeid og godt medarbeiderskap. Det er helt avgjørende, sier Grethe Viksaas i Basefarm.

I år 2000 startet hun og syv andre kjenninger Basefarm, et selskap som drifter internettløsninger for bedrifter og håndterer store mengder data. Den gang hadde selskapet null i omsetning.

  • Følg gasellefinalen direkte på DN.no fra klokken 14.30

I dag er hun leder for 310 ansatte, og selskapet er solgt tre ganger – sist fra Reiten & Co til det amerikanske oppkjøpsfondet Abry Partners i desember i fjor for 700 millioner kroner.

Kollegaer og andre kjente
– Vi var noen folk som jobbet sammen i Infostream, og så var det noen «kjente av kjente». Vi så at internett begynte å bli viktig. Det var ikke spesialiserte leverandører på driftssiden, og det var noe vi syntes at vi var veldig flinke til. Vi ville lage et selskap som var en leverandør til bedrifter som skulle klatre høyt på internettfjellet, forteller Viksaas.

Det er også der navnet Basefarm kommer fra.

– Basecamp var opptatt som domenenavn, forklarer hun.

God tid for oppstart
Med ti millioner kroner i oppstartskapital etablerte de selskapet.

– Vi var heldige når vi startet, det var en periode hvor det var populært å være med på oppstarter. Det var ikke vanskelig å få med seg investorer, slik som jeg opplever at det er nå. Nå er det tørt i markedet for folk som har en god idé. Finn Moholt, en av eierne ifra Markup skaffet oss finansiering. Vi hadde også med noen profilerte personer som Øystein Stray Spetalen. Schibsted kom også med etterhvert, forteller Viksaas.

«Et naturlig sted å starte»
At det var Oslo som ble base for Basefarm, var en naturlig konsekvens av at gründerne bodde i byen.

– Det er mange selskaper som holder til i Oslo, så det er et stort kundegrunnlag her. Trondheim har et godt teknologimiljø, men Oslo var et naturlig sted å starte. Vi begynte i Forskningsparken, og satt der noen år med Schibsted på eiersiden, sier Viksaas.

Schibsted eide drøyt 70 prosent av aksjene i 2005-2009, før Reiten & Co. kjøpte aksjeposten for 130 millioner kroner.

– På den tiden når internett begynte å ta av, var internett viktig for mediebedrifter, og stort sett ikke for noen andre. Det var de som hadde internett som en virksomhetskritisk del av driften vi ville hjelpe, og vi hadde gode løsninger man kunne vokse i, sier Viksaas.

Hun trekker frem flere tiltak som kan gjøre Oslo til en mer attraktiv by å starte opp bedrift i.

– I forhold til andre byer i Norge har Oslo en fordel i at det er hovedstaden. Ellers mangler vi både distriktsstøtten og de lokalpatriotiske tiltakene som banker og andre aktører står for. Oslo er i samme bås som de fleste andre steder i landet, det er tørke i investeringsmarkedet med unntak av for oljerelaterte virksomheter. En tanke kunne være å gjøre investeringer i nystartinger skattemessig fradragsberettiget, og hente tilbake skattepenger når investeringen har gitt avkastning.

Hjalp Magnus Carlsen
Det er ikke bare bedrifter som har fått hjelp av Basefarm til å klatre mot suksess.

Også verdensmester i sjakk Magnus Carlsen bruker selskapets tjenester.

– Vi leverte regnekraft til forberedelsene i forbindelse med konkurransen. Han trener seg ved å se på ulike statistiske utfall av posisjoner hvis han flytter brikkene. I de fire første trekkene er det så mange som 318 milliarder ulike trekkombinasjoner. Da har han brukt en «skyløsning», som er litt morsomt gitt at all datakraft til syvende og sist kommer fra tung maskinvare. Men han slipper å ha med seg utstyr tilsvarene 20 sterke laptoper, det er jo ikke så praktisk, sier Viksaas.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.