– Da vi begynte, var hovedgeskjeften agenturer rettet mot bedriftsmarkedet. Vi hadde et mål om å få flere merker i porteføljen og selge til salonger, sier Tone Elisabeth Pettersen.

Sammen med studiekameraten Anders Julian Faugli startet hun kosmetikkselskapet Cover Brands i 2006.

ww.coverbrands.no

Hva ville dere gjort annerledes hvis dere fikk gjøre én ting om igjen?


Hva er din viktigste drivkraft?


Hvordan merker dere den økonomiske krisen i Europa og USA?


Hva gjorde du for ti år siden?


... og om ti år?


Å få innpass i bedriftsmarkedet var imidlertid ikke like lett som de nyutdannede markedsførerne hadde håpet på.

– Det var liten etterspørsel hos kjedene, men nettet var en perfekt måte å selge på. Vi hadde aldri lært noe om digital markedsføring, men startet nettbutikken i 2009. Mange kunder var skeptiske og lurte på hvor trygt det var. Kundenes erf#229 med nettsalg varierte, og selv var vi ganske ferske. Vi kunne markedsføring, og er ikke it-nerder, sier Faugli.

Fra 2009 ga de to gründerne gass. Å satse på nett viste seg å være veien å gå.

Fra 2010 til 2011 tredoblet omsetningen seg. Omsetningen doblet seg til 29,35 millioner kroner i 2012 fra året før.

I et nøkternt kjellerlokale under en boligblokk på Grefsen selger årets gasellevinner i Oslo glamorøse drømmer til unge jenter og forfengelige kvinner.

Til å begynne med hadde de to gründerne varelager hjemme og drev selskapet på hobbybasis. Etterhvert flyttet de driften til en kjeller på 70 kvadratmeter. Da også badet var fullt av sminke, var det på tide å flytte igjen.

– Vi vokste ut av lokalet. Vi syntes disse lokalene var store med 350 kvadratmeter, men nå har det økt med både ansatte og omsetning. Varelageret opptar mye kapital, så det er viktig med rotasjon, sier Pettersen.

Avhengig av bodymilk
Cover Brands samarbeider med landets toppbloggere om å få omtale av produktene. Det har selskapet gjort siden 2010.

– Vi var blant de første som gjorde det. Det har en mer personlig vinkling enn ren reklame, og bloggerne skriver om produktet hvis de er fornøyd med det selv, sier Faugli.

Cover Brands mottar mellom 700 og 800 ordrer om dagen. Fra venstre: Bedriftseier Tone Elisabeth Pettersen, Marie Berndtsen (kundeservice), Mari Karlsnes (grafisk designer), Mats Reitan (logistikk-sjef), medarbeider Rebecca Aanonsen, Siv Hege Hillestad (markeds-sjef), Stian Magnussen (innkjøpssjef), Trine Fjellstad (salgssjef), medar-beider Christiane Ylven Vibe og daglig leder Anders Julian Faugli samlet rundt bordet hvor det hver dag pakkes hundrevis av varer.
Cover Brands mottar mellom 700 og 800 ordrer om dagen. Fra venstre: Bedriftseier Tone Elisabeth Pettersen, Marie Berndtsen (kundeservice), Mari Karlsnes (grafisk designer), Mats Reitan (logistikk-sjef), medarbeider Rebecca Aanonsen, Siv Hege Hillestad (markeds-sjef), Stian Magnussen (innkjøpssjef), Trine Fjellstad (salgssjef), medar-beider Christiane Ylven Vibe og daglig leder Anders Julian Faugli samlet rundt bordet hvor det hver dag pakkes hundrevis av varer. (Foto: Klaudia Lech)

Bloggeren Kristina Andersen fra Kristiansand anbefalte tannblekingsproduktet Smilelab tidligere i uken, med en såkalt adlink til Cover Brands’ nettbutikk.

«Fotballfrue» Caroline Berg Eriksen hadde ikke testet produktet da hun skrev om det 18. november, men skulle ta en runde nå som hun er ferdig med graviditeten.

Forrige uke pakket selskapet en stor pakke med nye produkter som skulle sendes til den profilerte bloggeren.

– Å annonsere på blogger høres enkelt ut, men det er komplekst å tilpasse et produkt til målgruppe og til bloggeren, og få det til å være troverdig, sier Pettersen.

I dag mottar selskapet mellom 700 og 800 ordrer om dagen. Innerst i lokalet på Grefsen står fire jenter og pakker varer i esker. Faugli viser rundt i lokalet.

– Vi har over 200 merker, sier han og tar frem en lebestift.

– Denne har veldig deilig klikkelyd, forklarer han.

Et av de mest populære produktene er Billion dollar brows til øyenbryn.

Studiekameratene Tone Elisabeth Pettersen og Anders Julian Faugli startet selskapet i 2008.
Studiekameratene Tone Elisabeth Pettersen og Anders Julian Faugli startet selskapet i 2008. (Foto: Klaudia Lech)

– Den er enkel og grei å bruke, sier Faugli.

– Her har vi Korres bodymilk. Den er helt fantastisk. Jeg er avhengig av den. Man får silkemyk hud. Vi skal bygge opp herresegmentet vårt nå. Gutter er blitt mye flinkere til å bruke produkter som ansiktskrem og hårvoks. Det hjelper jo at damer bestiller til kjæresten, sier han.

Skal bli best i bransjen
Å bygge opp selskapet har vært en læringsprosess for gründerne.

– Det er mye vi ikke hadde vært borti – hvordan importere, hvordan bygge nettbutikk og hvordan finne ut hvilke eksterne ressurser vi trengte, sier partner og medeier Pettersen. Det er ikke bare bloggreklame som ligger bak suksessen.

– Vi får raskt ut varer og er gode på service, sier Faugli.

– I tillegg til at vi har gode medarbeidere med eierskap til bedriften, supplerer Pettersen.

Etter at de to gründerne etablerte seg med 110.000 kroner i lånt startkapital, har de bygget opp bedriften til å telle 11 medarbeidere. På nyåret ansettes nummer 12 og 13.

Blogger Caroline Berg Eriksen kan vente seg harde pakker fra Cover Brands. Hun er en av bloggerne selskapet samarbeider med for å få omtale av produktene sine.
Blogger Caroline Berg Eriksen kan vente seg harde pakker fra Cover Brands. Hun er en av bloggerne selskapet samarbeider med for å få omtale av produktene sine. (Foto: Klaudia Lech)

– Siden vi begynte å ansette i 2010, har det bare ballet på seg. Det er viktig i en vekstfase at ingen faller av lasset, og at alle bidrar med egne ideer. Når vi ikke er flere enn 11 stykker, kan vi snu oss rundt og ta avgjørelser raskt, sier Faugli.

Planen for de neste årene er klar:

– Vi skal bli best i bransjen. Visjonen er å bli den beste ressursen innen kosmetikk på nett. Det skal vi oppnå ved å være sterke på kunnskap om kosmetikk, ha ypperlig kundeservice og tilby valgfrihet for kundene, sier Tone Elisabeth Pettersen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.