Produksjonsmedarbeider Danut Jitea heller melk og smaksmiks i store tanker der det hele blandes til iskrem. Kulinaris produserer rundt en halv million liter is i året på fabrikken på Kolbotn utenfor Oslo. Alle foto: Fredrik Bjerknes
Produksjonsmedarbeider Danut Jitea heller melk og smaksmiks i store tanker der det hele blandes til iskrem. Kulinaris produserer rundt en halv million liter is i året på fabrikken på Kolbotn utenfor Oslo. Alle foto: Fredrik Bjerknes
Produksjonen av isprodukter er i full gang. Daglig leder og medgründer Roar Langli (44) i Kulinaris står ved maskinen som fyller begre med en halvliter iskrem med jordbærsorbet.

– Vi prøver å bruke mest mulig norske råvarer. Jordbærene er norske, sier Langli.

I lokalene på Kolbotn i Akershus like utenfor Oslo produserer selskapet en halv million liter is i året.

– Disse halvlitersboksene skal til dagligvarehandelen, sier Langli.

Is av brunost

Kulinaris er blant de 253 vekstselskapene i Akershus som i år oppfyller kravene til en gasellebedrift – et hurtigvoksende selskap. Det vesle selskapet har spesialisert seg på å utvikle nisjeprodukter med forskjellige sorbet- og iskremprodukter.

– Ifjor tok salget av yoghurtis helt av. Og med det fine sommerværet hadde vi det kjempegøy med rekordomsetning, sier Langli.

Han går bort til fabrikkens lille isdisk.

– Har du smakt brunostis, spør Langli og fyller opp et lite beger med produktet de har til testing.

Iskremsjefen er vant med å prøvespise is:

– Jeg spiser is hver dag, jeg.

Fra én til ti mill.

13 år etter etableringen av Kulinaris har selskapets omsetning vokst fra 300.000 kroner til 31,3 millioner kroner ifjor. Selskapet har måttet flytte til større lokaler for å håndtere etterspørselen.

– Her har vi kapasitet til å doble produksjonen, sier Langli.

Noe av årsaken til veksten er at selskapet har fått innpass hos landets tre store dagligvarekjeder: Norgesgruppen, Coop og Rema 1000.

– Vi selger våre produkter i 350 matvarebutikker over hele landet. I 2010 omsatte vi bare for en million kroner i dagligvarehandelen. Nå utgjør butikksalget rundt ti millioner kroner i året, sier Langli.

Inspirerte Turboneger

Kulinaris er et resultat av tre kompiser som satset på den enes issmak. Gasellebedriftens eiere drev med forskjellige ting. Marius Elvebråten var medeiere i pizzaboden Pamparius på Kolbotn – en populær sjappe som visstnok førte til at rockegruppen Turbo­neger komponerte låten «Age of Pamparius».

Men Elvebråten ble lei av pizza og solgte seg ut. Etter en tur i Europa oppdaget han mange små, spennende isprodusenter. Elvebråten tok kontakt med kameraten, kjøleingeniøren Roar Langli, og lurte på om han ville være med og satse på iskrem.

– Jeg sa «ja» og hoppet i det. Vi hadde pratet om å starte for oss selv. Marius er en matglad person, og jeg syntes det var en morsom idé, sier Langli.

Duoen reiste rundt i Europa og prøvesmakte is.

– Vi jobbet også gratis hos flere produsenter for å lære, sier Langli.

Etter at produksjonen kom i gang på Kolbotn, med gode til­bakemeldinger, følte gründerne at de trengte en medhjelper. Da tok de kontakt med kameraten Even Riis, som drev kiosken Kremmerhuset på Kolbotn, og med ett var han medeier.

– Vi har bygd sten på sten. Startet med salg gjennom iskrem­barer, hotell og restauranter og deretter inn i dagligvarehandelen.

– Da vi hadde litt trange kår i starten, tok jeg med prøveprodukter hjem i helgene for å teste forskjellige isprodukter, sier daglig leder Roar Langli i Kulinaris. Fortsatt prøvesmaker han is så godt som hver dag. Foto: Fredrik Bjerknes
– Da vi hadde litt trange kår i starten, tok jeg med prøveprodukter hjem i helgene for å teste forskjellige isprodukter, sier daglig leder Roar Langli i Kulinaris. Fortsatt prøvesmaker han is så godt som hver dag. Foto: Fredrik Bjerknes (Foto: Dagens Næringsliv)

60 millioner liter

Kulinaris har med sine nisjeprodukter tatt opp kampen mot de to store norske isgigantene, Diplom-Is og Hennig-Olsen Is.

– Det er bra for hele bransjen at det kommer flere norske isprodusenter inn i markedet, som Kulinaris og gårdsprodusenter, sier Paal Otto Hennig-Olsen, leder av Norske Iskremfabrikkers Landsfor­ening og medeier i Hennig-Olsen.

Han opplyser at det norske ismarkedet utgjør 60 millioner liter is, hvorav de to store står for 96 prosent.

– Totalt utgjør det norske is­­­­markedet rundt to milliarder kroner og 900 ansatte, sier Hennig-Olsen.

Kulinaris-sjefen legger ikke skjul på at hovedkonkurrenten overrasket ham med et nytt produkt i år.

– Etter fjorårets storsalg av våre sorbeter så dukket plutselig Diplom-Is opp med et produkt som lignet på våre begre i butikkene. Vi tar det som en anerkjennelse, sier Langli.

På grunn av den økte etterspørselen har Kulinaris måttet flytte inn i større lokaler. Fra venstre: Cosel Dima, Elena Valentina Bulgaru, Danut Jitea og Marius Craciunc i produksjonen på Kolbotn. Foto: Fredrik Bjerknes
På grunn av den økte etterspørselen har Kulinaris måttet flytte inn i større lokaler. Fra venstre: Cosel Dima, Elena Valentina Bulgaru, Danut Jitea og Marius Craciunc i produksjonen på Kolbotn. Foto: Fredrik Bjerknes (Foto: Dagens Næringsliv)
Ledelsen i Diplom-Is understreker at de bruker lang tid på planlegging av et produkt.

– Boksen vi har valgt, er av velkjent format innen iskrem og det mest brukte formatet utenfor Norge. Dream Sorbet-boksen er litt mindre enn den ordinære fordi vi vet at forbruker også ønsker mindre bokser, understreker markeds- og produkt­direktør Anne Borgen Sturød i Diplom-Is.

Både Kulinaris og Diplom-Is kjøper melk fra Tine.

– Av en normal todagers produksjon på 5000 liter is bruker vi 2500 liter melk, sier Kulinaris-sjefen.

– Og hva er din favoritt-is?

– Vet ikke. Jeg er en typisk allrounder, sier Roar Langli.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.