Seriegründer John M. Lervik er sjelden i norsk sammenheng. Han har startet to teknologiselskaper med et globalt nett av kunder. Det første var søkemotorselskapet Fast, som ble solgt til Microsoft i 2008 for 6,6 milliarder kroner. Nå har hans nye selskap, Cxense, fått 300 kunder, blant dem mange store mediebedrifter.

– Vi henter inn data om en milliard konsumenter på vegne av våre kunder. De fleste dataene er anonyme, men vi vet hva hver enkelt konsument leser, og hva de bruker tid på, sier Lervik.

Traff trenden

Cxsense analyserer enorme mengder data om mediebruk, for å kunne gi de besøkende mer av det de er interessert i, og for å servere de rette brukerne til ulike annonsører. Alt må skje i sanntid. Lervik mener å truffet svært godt tidsmessig med sitt nye selskap, som driver med det som i dag kalles «Big data» - jakten på innsikt i de enorme mengdene data vi nå skaper.

– Det var ingenting som het «Big data» da vi startet for fem år siden, sier han.

– Men vi gikk i flere år og lurte på om vi var for tidlig eller for sent ute. Det viste seg at vi hadde flaks med timingen og har nå en meget god magefølelse, sier han.

I sommer alene strømmet 20 nye kunder til Cxense, blant dem store fisker som avisen The Guardian og den amerikanske mediagiganten Gannett, samt selskaper som Red Bull og Storebrand.

Musikken stoppet

Lervik har fått erfare at timing kan bety forskjellen på suksess og fiasko for en potensiell milliardidé. Det kan være like ille å være for tidlig ute som å være for sen. I dag har alle hørt om musikkstrømmetjenesten Spotify, mens ingen husker «Ezmo».

– Du må sjonglere, og du må la alle få følelse av at du er på vei.
– Du må sjonglere, og du må la alle få følelse av at du er på vei. (Foto: Gunnar Lier)
Fast lanserte nemlig sin musikkstrømmingstjeneste allerede i 2006, to år før Spotify.

– Ezmo ga mulighet til å spille musikk live på alle enheter, også mobiltelefoner. Man kunne dele musikk mellom venner, tilsvarende det Spotify gjør i dag, forteller Lervik.

Fast hadde opprettet et eget team som skulle gjøre Ezmo til en suksess, og Lervik mener de hadde bedre teknologi enn Spotify og penger til å satse. Men de manglet noe sentralt – rettigheter til distribuere musikken.

– Vi var to år for tidlig ute, og klarte ikke å få til avtaler med musikkleverandørene som Sony og Universal, sier han.

Møre av pirater

I 2006 hadde Apple gjennom iTunes-applikasjonen et jerngrep om lovlig musikksalg på nett, samtidig som musikken fløt fritt på store pirattjenester. Musikkbransjen hadde motvillig godtatt digitalt salg av enkeltsanger og album, men ikke strømming og abonnementer på millioner av sanger. Fast og Lerviks Ezmo ble derfor bare en tjeneste der du kunne spille egenopplastede sanger via nettet.

– Spotify hadde flinke forhandlere og god timing. I 2008 hadde platebransjen blitt møre nok på grunn av pirat- kopiering, og inngikk avtaler, sier Lervik.

Spotify har gjort svært mye riktig etter lanseringen i 2008. Selskapet hentet i sommer en halv milliard dollar i en emisjon som verdsatte dem til 8,5 milliarder dollar.

Innovasjon avler innovasjon

Sverige har avlet flere slike såkalte «enhjørninger» - oppstartsselskaper som verdsettes til mer enn en milliard dollar. I Norge er dette en mangel, og da oppstartsfondet til indiske Infosys nylig besøkte Norge, trakk sjefen frem to relativt gamle suksesser da han skulle rose norsk teknologi – nettleserselskapet Opera og Lerviks gamle selskap, Fast.

Slike selskaper gir oppmerksomhet fra internasjonal kapital. Lervik tror dessuten selskaper med suksess utenfor Norge, avler ny suksess.

– Jeg er sikker på det er 20-30 selskaper som er startet av tidligere Opera-folk, og kanskje det samme rundt Fast. Man har børsnoterte selskaper som Idex og Thin Film, men også mange selskaper som dere sikkert ikke har hørt om, sier Lervik.

Han anslår at Fast trolig har avlet 500 arbeidsplasser i Norge, hvorav halvparten jobber i Microsoft, som kjøpte dem, og resten er i andre selskaper som har blitt startet som et direkte eller indirekte resultat av Fast.

Ved et oppkjøp, som Microsofts kjøp av Fast, blir gjerne pengene reinvestert i liknende selskaper, men Lervik mener den beste gjødselen etter en suksess er erfaringene.

– Det aller viktigste er kompetansen, mener Lervik.

På tross av at han har vært med på to store oppstarter mener Lervik at han ikke ser på seg selv som en gründertype.

– Jeg er ikke noe sånn gründer. Jeg er ikke opptatt av å starte mange firmaer, jeg er opptatt av å bygge noe, sier han.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.