Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Teknologi

Dette er årets Oslo-gaselle

- Man må tørre å gå motstrøms og tenke nytt , sier vinneren.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.


Salto Ladestasjoner as, som har spesialisert seg på å utvikle og tilby ladestasjoner til elbiler, er årets gasellevinner i Oslo fylke.

- Dette var veldig overraskende og veldig gøy!, utbryter gründer og og utviklingssjef Hedda Heyerdahl Braathen når det blir klart at selskapet hun og ektemannen stiftet for seks år siden har stukket av med seieren i DNs kåring.

Saltos konkurrenter er giganter som franske Schneider Electric, som har 160.000 ansatte og omsatte for 26,6 milliarder euro.

Hentet inn ekspert

Braathen tror nøkkelen ligger i at ladesystemer for elbil må være funksjonelle og fremtidsrettede for å kunne følge det stadig voksende elbilmarkedet i Norge.

- Vi gjorde mye research, og det viste seg at det skulle komme nye biler på markedet. Da så vi potensialet. Vi hentet kompetanse ved å ta inn Egil, han er en teknisk guru, sier Braathen.

Saltos tekniske sjef Egil Falch Piene har bakgrunn fra det norske elbilselskapet Think, som produserte elbiler fram til 2011.

- Hvordan var det å gå løs på et nytt elbilprosjekt, spør DNs sjefredaktør Amund Djuve fra scenen på Oslo Plaza.

- Jeg har vært med på forløperen til mye av det grønne skiftet, så jeg føler vi har vært med på en positiv, grønn start. Det er mange grunner til å oppnå suksess, men jeg tror man må tørre å gå motstrøms og tenke nytt, sier Piene.

Utviklingssjef Hedda Heyerdahl Braathen og teknisk sjef Egil Falch Piene i Oslo-vinneren Salto ladestasjoner får premien fra Dagens Næringslivs sjefredaktør Amund Djuve (til venstre). Foto: Javad Parsa

- Handler om timing

Oslo-selskapet har nå elleve ansatte, og omsatte i fjor for 34,6 millioner kroner, med et resultat før skatt på 2,9 millioner kroner. Kjøperne er alt fra private husholdninger og borettslag til selskaper med store næringsbygg og Oslo kommune.

Selskapets suksess kommer delvis av at elbilmarkedet har eksplodert de siste årene, ifølge Braathen.

- Vi utvikler software-systemer basert på framtidige behov i markedet. Det kan vi gjøre fordi vi er små og dynamiske, sier Braathen.

Da hun og ektemannen Kristian fikk med Piene på laget i 2010, fantes det under 3400 elbiler i Norge. Seks år senere kjører over 126.000 el- og hybridbiler rundt på norske veier.

- Mye handler om timing, men det har også betydd mye at vi er til stede i markedet der det skjer, sier Braathen.

Internasjonale konkurrenter

Norge er ett av få land i verden som har et såkalt IT-nett med linjespenning på 230 volt. Ellers i Europa er det TN-nettet med linjespenning på 400 volt som råder.

Piene tror det særnorske strømnettet gjør at de kan konkurrere mot noen av verdens største selskaper på elbilteknologi.

- De store aktørene var tidlig ute med å ta i bruk de internasjonale standardene. Norges strømnett er litt spesielt, og krever tilpasning. Med basis i internasjonal standardisering har vi lykkes å bringe innholdet til norske brukere, sier elektroingeniøren.

Les mer om Årets Oslo-vinner i fredagens utgave av Dagens Næringsliv.


Her finner du årets gaseller fylke for fylke

Les alt om gasellene her(Vilkår)

Gasellene Salto Ladestasjoner Gaselle Egil Falch Piene Hedda Heyerdahl Braathen Elbiler Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.