Vebjørn Gjervan trykker på utløseren, blitzlampene går av, og kollegaen David Hedin er nok en gang fotografert i et nytt plagg.

– Denne var litt trang, fastslår Hedin, idet han bytter til en ny skjorte. Om ikke lenge er bildene av ham og klærne ute på nettsiden www.boardshop.no.

– Mange av produktbildene er ikke gode nok, derfor tar vi mange bilder selv, forklarer Andreas Nilsen.

Billig utstyr
31-åringen er gründer og daglig leder av nordtrønder-gasellen Boardshop.no, som selger sportsutstyr på internett, og i tre egne butikker. Selskapet har spesialisert seg på snøbrett og rullebrettmiljøene, og har alt fra boksershortser, via konfirmasjonsdresser, til snøbrett og videokamera for å feste på hjelmen.

– I starten var det flere som ikke ville levere til meg. Nå vil «alle» til oss, og enkelte leverandører gjør nesten hva som helst for å få komme inn. Vi er en attraktiv reklamekanal, sier Nilsen.

For 15 år siden satset han konfirmasjonspengene for å starte bedrift fra gutterommet på Levanger. I dag er Boardshop.no blitt en omsetningsmaskin. Hver dag sender den ut rundt 100 ordrer. Ifjor omsatte selskapet for knapt 32 millioner kroner. Overskudd ble på over to millioner kroner, før skatt.

– Vi er største selger av utstyr til actionsport. Det er litt uvirkelig, Målet da jeg startet var å skaffe kompisene og meg selv billig og bra snøbrettutstyr. Å bli millionær har aldri vært motivasjonen.

 

Hoppet av høyskolen
Andreas Nilsen hoppet av høyskolestudiene etter ett år med it, for å drive butikk på heltid. Eget utsalg ble også åpnet i Levanger sentrum. På fine vinterdager kunne imidlertid kundene møte stengt dør.

– Tar du fortsatt fri for å kjøre på snøbrett?

– Ja, det gjør jeg. Jeg har sesongkort i Åre og har vel rundt 30 skidager. Men bedriften er aldri stengt lenger.

Nettbutikken er den store motoren, og lageret er på over 1000 kvadratmeter. Butikken i hjembyen er nedlagt, men tre nye er åpnet i Trondheim. Planene er klare for å åpne blant annet i Oslo. Har kontroll

Mens kollegene fotograferer, er lagermedarbeider Tim Gray på god vei til å fylle opp en stor posttralle med pakker. Larvik, Skjåk, Oslo, Stord og Storås, står det på adresselappene som ligger øverst.

– Alle som bestiller før klokken 12 får pakken tilsendt samme dag. Frem mot jul er vi forberedt på et rush. Da er alle på jobb, sier Nilsen.

Alt som sendes ut er forhåndsbetalt, og veksten er finansiert uten banklån. 31-åringen sitter selv på drøyt 51 prosent av aksjene, mens Spex Holding i Trondheim eier resten.

– Jeg trengte en profesjonell partner, og det valget har jeg ikke angret på.

– Hvordan er konkurransen om kundene?

– Den er hard. Utenlandske aktører har begynt å åpne nettbutikker i Norge, under norske navn, og folk er blitt mer prisbevisste. Før kunne jeg selge en hettegenser til over 1000 kroner, det er det slutt på. Nå er det 699 kroner, sier nettbrett-gründeren.

Fylkesprofil: Mona Grudt: – Trønderen er blitt trendy
Fylkesvinner Sør-Trøndelag: Gjør jobben for legen
Liste:
Fylkesvinner Nord-Trøndelag: Sammen dag og natt
Liste: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les alt om gasellene