Tre kvinner i slips og pilotuniform står ved et lite Cessna-fly. De begynte på Pilot Flyskole utenfor Sandefjord i august og har allerede vært ute og fløyet.

– Det er spenningen og friheten som var grunnen til at jeg ville bli pilot. Det er en ganske god frihetsfølelse når man kommer opp i luften, sier 27 år gamle Brita Tysse.

– Det er masse fordommer om hvem som kan bli pilot, istemmer Kristina Sara (28).

– Noen tror for eksempel at briller er en hindring. Det er helt feil. Jeg skjønte ikke at det var mulig å bli pilot før jeg deltok på et informasjonsmøte i Trondheim, legger hun til.

«Megatrend»
De er ikke alene. Stadig flere ser muligheter i luften.

– Dette er en megatrend. Flytrafikken vokser voldsomt i Norge i takt med velstandsøkningen. Før fløy man ikke til Bergen. En flytur dit for en familie kostet en god månedslønn for 20 år siden, sier daglig leder Frode Granlund (48) i Pilot Flyskole.

Sammen med Runar Vassbotten (40) startet han flyskolen i 2007. Antall studenter er 14-doblet de siste fire årene. Alt tilsier at studentene vil strømme til også de neste årene:

  • Det er behov for 498.000 piloter fra 2013 til 2032 på verdensbasis ifølge flyprodusenten Boeings analytikere.
  • 99.700 av disse pilotjobbene er ventet å komme i Europa. Det gir et årlig pilotbehov på 5000 piloter.
  • På en flykonferanse i Dubai i forrige uke bestilte flyselskapene Etihad, Emirates og Qatar Airways fly med behov for 6000 piloter.
  • Kinesiske flyselskaper betaler nå utenlandske piloter 2,7 millioner kroner i årslønn for å møte behovet.
  • I tillegg til dramatisk økning i flytrafikken begynner de store pilotkullene som ble utdannet på 70- og 80-tallet i Forsvaret å bli gamle.
  • Tidligere kom de fleste pilotene fra Forsvaret, som utdannet 100 i året. I dag utdanner forsvaret ti piloter og beholder alle selv.
  • Det er 2500 kommersielle piloter på fly i Norge i dag. Gjennomsnittsalderen blant kapteiner i SAS er 57 år, mens det for styrmenn er 52 år. Vanlig pensjonsalder er 60–62 år. De må gå av ved 65 år, men kun en av de to pilotene i et fly kan være mellom 60 og 65 år.
  • SAS har søknader til pilotstillinger utlyst nå. Søknadsfristen er satt så sent som august neste år fordi det trenger så mange.
  • Norwegian har ansatt mellom 250 og 350 piloter årlig de siste årene. – Vi merker også etterspørsel fra utenlandske studenter, særlig tyskere og svensker, sier Granlund og sier at flyskolens største konkurrenter er flyskolene SAA i Sverige og CAE Oxford i Storbritannia.

Granlund og Vassbotten så dette behovet kommet på midten av 2000-tallet og med sin erf#229 som piloter og gjennom kjøp og salg av fly startet de en privat flyskole. Den ligger på Torp lufthavn mellom Sandefjord og Tønsberg. Utdannelsen koster studentene 890.000 kroner og varer i to år.

– Vi er godkjent av Luftfartstilsynet og elevene får 320.000 kroner i lån fra Lånekassen, sier Granlund

– Vi kunne gjort utdannelsen 150.000 kroner billigere men vi har valgt å satse på kvalitet, nye fly og en av svært få flyskoler i Europa med en så avansert flysimulator, legger han til.

Han forteller at nordmenn som før ønsket pilotutdannelse dro til USA eller større flyskoler i Europa. Nå flytter de til Sandefjord.

– Allerede andre og tredje uken på skolen er de ute og flyr. Første halvår flyr de alene uten instruktør. Det er etter 21 flytimer, sier Granlund.

- Vi får skryt fra flyskelskapene og kontrollanter fra Luftfartstilsynet. Tidligere studenter har blant annet gått til pilotjobber i Ryanair, Norwegian og Widerøe, sier daglig leder Frode Granlynd i Pilot Flyskole.
- Vi får skryt fra flyskelskapene og kontrollanter fra Luftfartstilsynet. Tidligere studenter har blant annet gått til pilotjobber i Ryanair, Norwegian og Widerøe, sier daglig leder Frode Granlynd i Pilot Flyskole. (Foto: Klaudia Lech)

Flyr solo etter to måneder
På skolens kafeteria sitter 20- åringen Max Hansen Bøhn fra Asker med Marius Strifeldt (23) fra Alta og Kjetil Årvik (30) fra Sortland.

– Vi fløy solo til Helgeroa og Færder-området. Det var en helt egen opplevelse, sier Hansen Bøhn.

– Vi var drillet så jeg visste hele tiden hva jeg skulle gjøre hvis det gikk gærent. I verste fall kunne jeg miste motorkraften, legger han til.

Hansen Bøhn forteller at han hele tiden sitter og ser etter jorder og steder man har en sjanse til å nødlande.

– To tredjedeler av tiden går til å trene på det som kan gå galt. Vi simulerer at vi går ned og nødlander. Det er viktig å treffe begynnelsen av jordet og ikke slutten. Man bør unngå skogkanter, hus og master, sier han.

Alle studentene går i lik uniform, selv når de har teoritimer.

– Det er bransjen vi skal inn i og ønsker å identifisere oss med. Det følger normer med det å ta på seg en uniform. Det gjør stort sett at de oppfører seg bedre og tilpasser seg jobben de skal inn i, sier Granlund.

– Studentene våre flyr over hele Skandinavia og mange steder i Europa. Når man kommer til, la oss si Riga hvor man kan bestille drivstoff og man kommer med hettegenser og høl på knærne så sender de vel bikkja etter deg. Kommer du i pilotuniform så blir du tatt godt imot, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.