Janusfabrikken i Arna i Bergen feier konkurrentene av banen på levering av flammehemmende undertøy til militære. Etterspørselen er så stor at den tradisjonsrike bedriften må skaffe seg delprodusenter i Europa.

Siden 1895 har det buldret i turbinene hos Janusfabrikken på Espeland i Arna. Fabrikken har produsert undertøy fra dag én, og gylfen i herretrusene er identisk med den første som ble produsert.

  - Gylfen har alltid hatt samme størrelse. Vi har aldri hatt grunn til å endre på den til EU-standard, ler viseadministrerende direktør Janne Vangen Solheim (39).

Hennes far Vebjørn Vangen og partneren Harald Flatabø overtok bedriften under bankkrisen i 1992. Ikke én bank ville låne dem penger, men til slutt snudde Bergens Skillingsbank og lånte tekstilbedriften 22 millioner kroner. Uten lånet og OL i 1994 hadde trolig ikke bedriften eksistert i dag. Selv om det står i de gamle revisorrapportene at bedriften burde legges ned, betalte Janusfabrikken lånet tilbake på tre år.

- I perioden 92-94 satt vi på alle tekstilrettighetene til OL. Vi solgte varer med en over disk-verdi på 250 millioner kroner, sier Vangen Solheim.

Bestakk med underbukse
I 1999 kjøpte selskapet opp Iris-fabrikken i Os, og har siden årtusenskiftet gått svært bra.

- Vi har hatt en formidabel vekst, og er nå 115 ansatte, primært kvinner. Vi spøker med at vi bør ha julebord med et smelteverk. Men ved årtusenskiftet lå vi langt under budsjett. Da la vi en plan. Vi tok fly til Russland med fire kofferter fulle av "undikker". Vi kunne ikke russisk og måtte bestikke tolleren med en "undikk" for å komme inn. I dag er Russland millionbutikk med over ti millioner kroner i omsetning, sier Vangen Solheim, og legger inn et lite hint om at hun nettopp har fått plass i hovedstyret i NHO.

Gullår
Selv om vanlig undertøy selger bra, så er det flammehemmende undertøy som virkelig går unna. Forsvaret i Norge, Sverige, Frankrike, Kroatia, Vattenfall, Volvo, StatoilHydro, Elkem og en rekke andre store industrikonserner bruker spesialundertøy produsert på Espeland.

  - Jeg har aldri møtt noen som ikke bruker undikk, så det selger alltid. Problemet er å konkurrere med dem som produserer billig ute. Derfor er vårt flammehemmende undertøy viktig, og det er like kult som sportsundertøy. Fortsetter ordreinngangen som nå, må vi ha delprodusenter. Vi leter etter produksjonslinjer ute i Europa. Samtidig er det vanskelig å få tak i syere her hjemme. I år har vi et budsjett på 178 millioner kroner, vi har ikke oppjustert det, men vi kommer vel til å ende på 191 millioner kroner. Det er avhengig av hvor mye vi klarer å produsere. Det var gullår ifjor og enda bedre i år, sier Vangen Solheim.

Janusfabrikken er Europas største kjøper av ull; 40 semitrailere kommer årlig til Espeland.