– Det var helt vilt. Nyheten slo ned som en bombe over hele verden. Den var til og med mer omtalt enn Donald Trump.

Sverre Garpestad (58), eieren av halve Bertelsen & Garpestad, entreprenørkonsernet med nær to milliarder i omsetning og moderne kontorer her på kaikanten i Egersund, blir engasjert.

– Vi tar oss en pils når det går bra og vi tar en pils når det går dårlig, forteller Sverre Garpestad (til venstre) og skjenker opp til daglig leder for gasellevinner B&G Tunnel, Ove Rune Varhaug.
– Vi tar oss en pils når det går bra og vi tar en pils når det går dårlig, forteller Sverre Garpestad (til venstre) og skjenker opp til daglig leder for gasellevinner B&G Tunnel, Ove Rune Varhaug. (Foto: Petter Berntsen)

Og nei, han snakker ikke om gasellevinneren i region Vest, B&G Tunnel. Heller ikke om bilen med skiltnavn GARP1, en Mercedes Geländewagen AMG G65 v12 Brabus, som han er så stolt av. Den skal det finnes kun 12 av i verden, hvorav ni sjeiker i Midtøsten, Sylvester Stallone, Kim Kardashian – og altså Garpestad – skal ha hver sin.

Nei, han snakker om fjellformasjonen skapt under siste istid nordvest for Egersund sentrum som var spådd å bli en like stor turistattraksjon som Kjeragbolten og Trolltunga, landemerket med det grafiske navnet Trollpikken. Så i 2017 ble den kappet av.

– Vi bare måtte gjenreise den, knegger Garpestad som også er storaksjonær i flyselskapet Erling Braut Håland flyr rundt i.

Ove Varhaug (i midten) jobbet 36 år med tunnelboring hos en konkurrerende entreprenør da han ble lokket over til det nystartede selskapet B&G Tunnel. Her på et av tunnelprosjektene deres på E18 ved Porsgrunn sammen med anleggsleder Stein Erik Hauger (til venstre) og prosjektingeniør Lars Rugtvedt (til høyre).
Ove Varhaug (i midten) jobbet 36 år med tunnelboring hos en konkurrerende entreprenør da han ble lokket over til det nystartede selskapet B&G Tunnel. Her på et av tunnelprosjektene deres på E18 ved Porsgrunn sammen med anleggsleder Stein Erik Hauger (til venstre) og prosjektingeniør Lars Rugtvedt (til høyre). (Foto: Petter Berntsen)

Fuktig i København

Men hva med tunnelselskapet?

Ove Rune Varhaug (67), daglig leder og medeier i B&G Tunnel som i fjor kunne skilte med 183 millioner kroner i omsetning og satt igjen med 25 millioner på bunnlinjen, må kjempe litt for å få ordet.

– Vi har jo kjent hverandre i nesten 40 år, men jeg jobbet i familieeide Kruse Smith og trivdes godt der. Så lot jeg meg til slutt, i 2017, overbevise om å melde overgang, sier han.

– Og siden har vi hatt mye stang inn med tunneljobber både i vei- og kraftsektoren, sier han.

– Tunnelselskapet ble etablert etter at vi reiste på en strategisamling i København. Til den derre havnen, sier Garpestad.

– Nyhavn?

– Det ble den mest suksessfulle reklamekampanjen jeg har hatt, sier Sverre Garpestad om oppstusset rundt landemerket Trollpikken som over natten ble verdensberømt i 2017.
– Det ble den mest suksessfulle reklamekampanjen jeg har hatt, sier Sverre Garpestad om oppstusset rundt landemerket Trollpikken som over natten ble verdensberømt i 2017. (Foto: Petter Berntsen)

– Nettopp. Det var tidlig på høsten 2017. Det var da vi bestemte oss. Skulle vi bli totalleverandør i denne bransjen, trengte vi et tunnelselskap. Gode ideer kommer gjerne når man har drukket litt. Det er i alle fall min erfaring, sier entreprenøren med egen øltappekran på kontoret og lokalt brygg fra Berentsens Brygghus.

Etter å ha jobbet 36 år hos konkurrenten, ble Varhaug lokket over som daglig leder i det nye tunnelselskapet. Han er blitt medeier og har åtte prosent av aksjene i B&G Tunnel.

– Jeg mener forresten Ove Rune er Norges beste tunnelmann. Ingen når han til knærne, sier Garpestad hvorpå Varhaug slipper til med en forsiktig latter.

– Ja, og så fikk vi også med oss Bjørnar Bollestad – en ung og «up&coming» fyr med master fra Frankrike i fjell- og tunnelarbeid – også han fra Kruse Smith. Det slo jo ned som en bombe i bransjen da nyheten om overgangen ble kjent, sier Garpestad.

– Vi startet med helt blanke ark og snekret rammen for det nye selskapet på Heidi`s Bier Bar i Oslo – alt måtte jo være så anonymt som mulig i starten, legger han til.

Norsk topografi inviterer til tunneldrift. Her er Ove Rune Varhaug ute i terrenget sammen med prosjektingeniør Lars Rugtvedt og anleggsleder Stein Erik Hauger.
Norsk topografi inviterer til tunneldrift. Her er Ove Rune Varhaug ute i terrenget sammen med prosjektingeniør Lars Rugtvedt og anleggsleder Stein Erik Hauger. (Foto: Petter Berntsen)

Gasellefest

Mandag delte DNs tidligere sjefredaktør Amund Djuve ut prisen til gasellevinneren i region Vest under en konferanse i Sandnes kulturhus.

Går man bak tallene for årets gasellekåring, er det flere interessante utviklingstrekk som sier noe om nåsituasjonen i norsk næringsliv. Antallet gaseller har økt med 16 prosent det siste året til 3795 bedrifter.

Selskaper innen bygg og anlegg er ofte i en egen klasse på gasellelistene med landets mest lønnsomme vekstbedrifter. Fjoråret var et kjempeår for store bransjer som snekkerarbeid og oppføring av bygninger. Den store vinneren var likevel varmepumpemontører hvor antallet selskaper på gasellelisten har økt fra 6 til 21.

På vei ut av pandemien var det også en markant vekst innenfor flere typer handel og kafé- og restaurantdrift. Gasellelistene viser at lekebutikker og sportsbutikker har hatt gode år. Sagbruk og trelast har også kommet for fullt.

Årets gasellekåring er basert på fjorårets regnskaper. Det store spørsmålet er jo hva som skjer nå, med høy inflasjon, rentestigning og kraftig brems i kjøpekraften.

Mer galskap

Også Garpestad merker at det skjer et taktskifte.

– Nå er det alvor, sier Sverre Garpestad.

– Dieselprisen er doblet, strømkostnadene har gått til himmels og vi har fått krig i Ukraina. Hva blir det neste? Og så setter regjeringen alle bremsene på. Er det mulig? Dette må være den svakeste regjeringen vi har hatt på mange tiår. Vondt blir til verre.

Han viser til at mange utbyggingsprosjekter nå settes på vent.

– Nå stopper boligbygging, veibygging, ja alt. Vi merker det tydelig. Jeg mener det er en stor feil å ramme en så stor bransje med titusenvis av bedrifter, underleverandører og ansatte. Store samferdselsprosjekter er stanset eller utsatt. Og innen kraftutbygging er flere store milliardprosjekter satt på vent på grunn av den nye grunnrenteskatten. Konsekvensene blir enorme, men det ser ikke ut til at regjeringen skjønner det eller bryr seg.

– Men tunnelselskapet …?

– Akkurat nå står alle maskinene stille. Det har de gjort siden juni. Vi har ventet på signeringen av en kontrakt siden juni i fjor, så det er litt tungt, erkjenner Varhaug.

– Men vi har heldigvis fått leid ut alle anleggsfolkene til en konkurrent. Og vi har fått flere nye kontrakter som gjør at vi ved nyttår vil ha en ordrereserve på 700 millioner kroner og dermed jobb i 2,5 år fremover. Det gir oss trygghet gjennom en periode som blir tung for mange av aktørene i bransjen, sier han.

Med GARP1 på skiltet til en Mercedes Geländewagen AMG G65 v12 Brabus, som det ifølge Sverre Garpestad bare finnes 12 av i verden, er det ingen tvil om hvem som kommer kjørende.
Med GARP1 på skiltet til en Mercedes Geländewagen AMG G65 v12 Brabus, som det ifølge Sverre Garpestad bare finnes 12 av i verden, er det ingen tvil om hvem som kommer kjørende. (Foto: Petter Berntsen)

– Og nå skal Bertelsen & Garpestad også vil meisle ut portrettet av kong Harald i et fjell i Bjerkreim?

– Hehe. Ja, du har sett NRK-programmene om Cowboyen og kongen? Det er jo galskap, selvfølgelig. Men samtidig en kjempeidé. Det er viktig å ha det moro, vet du, sier han om prosjektet lansert av den fargerike bygdeoriginalen Arvid Mæland.

Et prosjekt ingen tør si hva vil koste. Kanskje 100 millioner eller mer.

– Men den Trollpikken. Vet du hvem som kuttet den av?

– Absolutt. De var visst litt børst, var lei av tilstrømningen av skuelystne og tenkte nok ikke helt gjennom det de gjorde, sier han og erkjenner at kanskje ikke alle ideer som kommer etter noen glass er like gode.

– Men tenk på den reklameeffekten, sier han og gliser.

– Det ble den mest suksessfulle reklamekampanjen jeg har hatt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.