Gnistskuren står over dekket på fiskebåten «Arnøyfjord», som ligger til kai ved Nord-Trøndelags beste gasellebedrift, Moen Marin-konsernet i Kolvereid.

På dekk står lærlingene Rune Leirvik og Kim Hamland på kne for å fjerne et gammelt feste med vinkelsliper.

Bak «Arnøyfjord» ligger en eldre fiskebåt, dens tid er omme. Eieren har kjøpt en ny båt hos Moen Marin. Den gamle båten skal sendes sørover for hugging når alt utstyret er plukket av.



Hva ville du gjort annerledes hvis du fikk gjøre én ting om igjen


Hva er din viktigste drivkraft?


Hvordan merker du den økonomiske krisen i Europa og USA?


Hva gjorde du for ti år siden?


Hva gjør du om ti år?


Foran «Arnøyfjord» ligger fremtiden, en splitter ny servicebåt til oppdrettsnæringen, bygd i Kina på spekulasjon – altså uten at en kunde hadde bestilt båten. Prisen er mellom 11 og 13 millioner kroner, avhengig av utstyrsgrad.

– Det er gjerne mer penger i å bygge båtene på spekulasjon og ta sluttutrustningen her, enn å bygge på bestilling fra kunden. Nå ser det også ut som om vi nærmer oss et salg av denne, sier sjef for Moen Marin-konsernet, Are Brekk.

– Igår leverte vi to nye servicebåter til oppdrettsselskapet Salmar Nord, forklarer Brekk.

Bygger i Kina
Siden 1923 år er det blitt bygd båter og reparert båter på Moen slipp, som er navnet på folkemunne.

Skipsverftet i Ytre Namdal har vært selve livsnerven i Kolvereid. På det meste var det over 80 fast ansatte, i dag er tallet drøyt 40, men DN teller kun en håndfull i kjeledress.

– Det er rolig nå. Vi har permittert 19 ansatte, men det varer ikke lenge. Allerede i desember er det fullt trøkk igjen, sier Brekk, som er bror av tidligere landbruks- og matminister Lars Peder Brekk.

– Vi leverte vårt siste nybygg, en mindre fiskebåt, i februar. Den siste virkelige store båten vi har bygd her var frakteskipet «With Junior» til Egil Ulvan Rederi i Trondheim. Skipet ble levert i 2009, forklarer Moen-sjefen.

Året etter hang det tunge, mørke skyer over verftet. Ordrebøkene var tomme og Sparebank 1 SMN gikk inn for å sikre videre drift.

Moen-konsernet kom seg over kneika, og bestemte seg for å slutte med egenproduksjon av større fartøy, og heller bygge båter i Kina, Kroatia og Polen.

Reparasjoner, service og ombygginger samt noe utrustning vil fortsatt skje på Kolvereid. Moen-konsernet har samtidig tatt i bruk en stor tørrdokk ikke langt unna, på Otterøy, hvor de kan ta opp større fartøy.

Vasker båt
Endringene har fått fart på omsetningen, som siden 2008 har mer enn doblet seg og passerte ifjor 111 millioner kroner. Moen-konsernet gikk samtidig med et overskudd før skatt på drøyt tre millioner kroner. I år vil samlet omsetningen trolig nærme seg 150 millioner.

– Det er nybåtsalget som forklarer veksten. Vi har levert båter blant annet til Saudi-Arabia, forklarer Brekk, som begynte som Moen-sjef ifjor vår. 49-åringen har i tillegg flere styreverv i nærområdet, og sitter blant annet som styreleder i oppdrettsselskapet Sinkaberg-Hansen.

For å rendyrke satsingsområdene nysalg og verftstjeneste, har Moen-eierne valgt å splitte de to enhetene i hvert sitt selskap.

– Vi har veldig tro på fremtiden. Vi merker godt at oppdrettsnæringen gjør det bra, og satser tungt på å levere båter og utstyr til den. I kveld skal vi forresten ta opp en brønnbåt for desinfisering i tørrdokken på Otterøy, sier Are Brekk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.