Den globale tek-nedturen har ført til investorflukt og stupende verdsettelser for mange vekstselskaper.

Fra Tromsø har Svein-Tore Griff With (39) bygget en superlønnsom abonnementsmodell med selskapet H5P Group. Læringsverktøyet som skal få studenter til å skjerpe seg, konkurrerer med Adobe og Kahoot.

– De fleste selskaper som oss går med underskudd. Vi har gått de riktige trinnene, sier With.

Alt bra barnehager til prestisjeuniversiteter benytter læringsverktøyet til formidling.

Med utsikt over det livlige havnebassenget, har tek-gründeren bygget et selskap som har vokst fra tre til 24 millioner kroner i omsetning i løpet av fire år. Det har gjort H5P Group til Gasellevinner i Nord-Norge.

Et lite gløtt med høstsol slipper inn i kontorfellesskapet langs bryggekanten. Til tross for vakker natur, er det ikke enkelt å lokke spesialister til Tromsø, ifølge gründeren.
Et lite gløtt med høstsol slipper inn i kontorfellesskapet langs bryggekanten. Til tross for vakker natur, er det ikke enkelt å lokke spesialister til Tromsø, ifølge gründeren. (Foto: Petter Berntsen)

Ofte har vinneren i Nord vært tilknyttet havbruk og fiskeri. H5P Group føyer seg inn i en trend hvor teknologitunge selskaper klatrer helt i toppsjiktet blant Gaselle-selskapene. De siste to årene har antallet Gaseller innen programmeringstjenester økt med 33 prosent.

Fikk bakoversveis

Helt innerst i lokalet på kontorfellesskapet Flow Coworking, lengst unna vindusrekken, har gründeren sin pult.

– Jeg skal uansett ikke sitte og se ut vinduet, sier han mens Kystrutens skip legger til kai.

Siden han gikk ut av studiet for industriell økonomi ved NTNU i Trondheim, har han bygget stein på stein. De siste to årene har inntektene til H5P Group skutt fart.

Som mange andre suksessfulle programvareselskaper, startet også Tromsø-selskapet med en gratisversjon for å få inn brukere. I neste fase presenterte de en abonnementsmodell.

Gründerne hadde sett for seg en mer forsiktig vekst. I stedet tok interessen for betalingsversjonen plutselig av med et minimalt markedsføringsbudsjett.

– Vi hadde ikke kapasitet til å betjene etterspørselen på det vi hadde utviklet. Kundesystemet var ikke på plass. Vi fikk bakoversveis.

Så du ble tatt på sengen av egen suksess?

– Vi skulle lagt inn bedre marginer og hatt bedre utviklerkapasitet. Tabben var at den første versjonen ble en stor suksess.

I ettertid ser gründeren at flere ting kunne vært gjort annerledes.

Selv om betalingsversjonen fikk en uventet mottagelse, så har strategien vært suksessfull. I fjor oppnådde selskapet et overskudd på vel ni millioner kroner. Resultatmarginen var på solide 38 prosent.

Bibliotek med effekter

Gründeren henter frem en Youtube-video og viser frem hva verktøyet kan brukes til i læringsøyemed. Han legger på tekstbokser og levende effekter på en vilkårlig video. Hensikten er at studentene skal ta stilling til innholdet.

– Det er mulig å legge på kontrollspørsmål for å sikre at studentene har fått med seg det de skal. Studentene får en vekker og lærerne kan følge med ettersom svaret blir logget.

H5P lager programvare som brukes i undervisning rundt om i hele verden. En av funksjonene er at elever og lærere kan lage videoer med spesialtilpassede spørsmål som dukker opp underveis i videoen.
H5P lager programvare som brukes i undervisning rundt om i hele verden. En av funksjonene er at elever og lærere kan lage videoer med spesialtilpassede spørsmål som dukker opp underveis i videoen. (Foto: Petter Berntsen)

H5P har laget et bibliotek med virkemidler læreren kan bruke. Det siste er en adventskalender hvor det kan legges til videooppgaver hver dag frem mot jul.

– Undervisningen har vært stort sett lik i 400 år med tavle og lærer. Vi er med på å gjøre læringen mer interaktiv.

H5P Group har tett samarbeid med læringsinstitusjonene og blir en del av opplæringssystemene.

– Mange av funksjonene er utviklet på direkte tilbakemeldinger fra brukerne.

I de siste årene har både Kahoot og H5P Group jobbet målrettet med å få flere over på betalingsversjonen og å øke prisen. Forretningsmodellen gir nå 43 millioner kroner i årlige abonnementsinntekter. Det er bare starten, ifølge With.

– Jeg håper vi skal doble neste år. Da får vi inn ny funksjonalitet som kan bli en revolusjon.

Abonnementet starter på 57 dollar for noen få brukere og går opp til 130.000 dollar for store lisensavtaler for skoledistrikter.

– Mange Adobe-kunder har valgt å si opp og gå over til våre lisensavtaler.

Satset på feil hest

Veien frem til software-eventyret H5P har ikke vært helt uten «Bugs». Sammen med medstudenter fra NTNU bygget With selskapet Amendor. Det begynte med at de publiserte studenthefter med oppgaver.

Mens mange andre studenter hang på Samfundet, brukte With tiden i studentselskapet som på det meste hadde 30 deltidsansatte.

Etter hvert ble studieheftene digitaliserte, og det ble starten på software-eventyret H5P. With flyttet nemlig hjem til Tromsø hvor han opprettet en avdeling for Amendor.

Som ungt programvareselskap spesialiserte Amendor seg på Flash, et format som revolusjonerte brukeropplevelsen på internett.

Da Svein-Tore Griff With flyttet hjem til Tromsø etter studiene ved NTNU, hadde han allerede vært sentral i å bygge opp et studentselskap i Trondheim.
Da Svein-Tore Griff With flyttet hjem til Tromsø etter studiene ved NTNU, hadde han allerede vært sentral i å bygge opp et studentselskap i Trondheim. (Foto: Petter Berntsen)

Men Flash-formatet skulle vise seg å få en brå død.

Apple lanserte Iphone og Ipad uten støtte for Flash. På samme tid introduserte Apple en ny forretningsmodell med salg av apper gjennom en egen nettbutikk. Nærmest over natten ble Flash avleggs.

Måtte nedbemanne

I Tromsø satt With med et team som måtte tilpasse seg en ny virkelighet med det nye formatet. På den tiden hadde selskapet flere avdelingskontorer.

– Det så stygt ut en periode. Da vi la ned, hadde vi syv-åtte ansatte i Oslo som forsvant ut.

Sammen med sine to medgründere Pål Jørgensen (45) og Frode Andre Petterson (34), klarte de å gjenreise selskapet med åpen kildekode og formatet HTML5.

I dag er driften videreført i H5P Group, og gjengen fra NTNU er fortsatt en av de to store eiergrupperingene i selskapet.

H5P Group teller nå over 20 ansatte og 2000 organisasjoner som har kjøpt betalingsversjonen. Til sammen har selskapet flere hundre millioner sluttbrukere som får nyte godt av tjenestene.

– Vi er over alt. Både i Canada og Sør-Afrika står vi sterkt. I Australia er vi standard mange steder. Hvis vi først kommer inn i et område, så sprer det seg fort.

– Hvordan er det mulig å administrere så mange brukere med så få ansatte?

– Et godt produkt krever ikke mye oppfølging. De fleste er fortsatt på gratisversjonen, og det krever ikke mye support.

Oppkjøpskandidat

Såkalte Saas-selskaper (software as a service) har i flere år vært ettertraktede oppkjøpsobjekter. Og nå spesielt selskaper som tjener penger.

– Det kommer noe forespørsler om oppkjøp hver måned.

– Hva svarer du da?

– At vi har helt andre planer. Vi styrer fortsatt mot visjonen vår.

– Selv om globale software-giganter lokker med oppkjøp?

– Nei, det er neppe muligheter likevel.

Et salg kunne gitt eierne opp mot 400 millioner kroner basert på multipler som har vært brukt på å verdsette software-selskaper.

– For denne typen selskaper er prisingen 5–15 ganger årlige abonnementsinntekter.

Den globale tek-nedturen har ført til at disse multiplene har stupt det siste året. Blant dem som er rammet av nedturen er Kahoot som har fått børsverdien barbert fra 65 til 12 milliarder kroner.

Nede ved kaia der H5P Group holder til, står båtene klare til å ta med seg turister ut på havet for å se spekkhuggere.
Nede ved kaia der H5P Group holder til, står båtene klare til å ta med seg turister ut på havet for å se spekkhuggere. (Foto: Petter Berntsen)

Steget til toppsjef

Tromsø er ikke Norges teknologihovedstad, og H5P Group har fått merke at det ikke er enkelt å rekruttere utviklere til Nordens Paris.

– Vi kunne vokst mye raskere et annet sted hvor det hadde vært høyere arbeidsledighet. I dag har vi kontor i Oslo og utlandet, så vi vokser hovedsakelig utenfor Tromsø.

H5P Group har i dag kontorer i Oslo, og har innleid supporttjeneste på Filippinene.

Også for gründeren er det blitt en helt ny hverdag.

– Jeg har bygget organisasjon og tatt steget til å bli en CEO.

Han har lest mange amerikanske bøker om hvordan bygge Saas-selskaper

– Hva er det mest krevende med å gå fullt inn i toppsjefrollen?

– Jeg har vært vant til å gjøre det meste selv – både salg, utvikling og support. Nå er det etablert et lag med mellomledere, og jeg skal heie på teamet uten å fungere i rollene selv.

Sammenlignet med Kahoots milliardomsetning blir H5P Group fortsatt en mygg.

– Vi er fortsatt mindre enn Kahoot, men vi kommer til å passere dem, proklamerer gründeren. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.