Gründer Truls Kristian Brataas hopper opp på scenen. Han river ved et uhell ned et vannglass på veien opp. Det går i tusen knas.

- En ekte douchebag der, sier konferansier og TV 2-programleder Erik Solbakken.

Salen ler så det ljomer inne i en fullsatt sal på Hotel Christiania Teater i Oslo.

Fra å sy bager selv og sende ut skibager fra en kjeller på en togstasjon i Hedmark, har Douchebags blitt en av de største globale merkevarene innen en ørliten nisje. De siste fire årene har inntektene økt fra åtte millioner kroner til 77 millioner kroner.

Nå er de kåret til gasellevinner i Oslo.

– Det føles bra. Det er gøy å bygge et selskap og skape ting, sier Brataas.

Se listen over alle årets 3213 gasellebedrifter og les om vinneren i ditt fylke her.

Ingen under 40

Douchebag har vokst i rekordfart. På kort tid har staben vokst fra fire til 22 ansatte. Ingen er over 40 år. Samtidig som omsetningen har skutt i været har også resultatet før skatt økt fra en halv million til 15,5 millioner kroner på fire år. Driftsmarginen var i 2017 på 22 prosent.

– Det å bygge et selskap nå kontra å bygge det for 10 år siden er helt annerledes. Du kan lage et digitalt, globalt selskap fra dag en. Det som er kult er at vi har klart å selge fysiske ting. Vi selger ikke en software eller noe sånt, sier Brataas, som både er gründer og daglig leder i selskapet, som utad går under navnet Douchebags, men er registrert som Db Equipment as.

80 prosent av salgene kommer fra utlandet der man kan bestille fra nett eller gjennom fysiske butikker i alt fra USA og Canada til Sør-Korea, Japan og Australia.

Sydde bag selv

Brataas, utdannet produktutvikler fra NTNU, tegnet og sydde selv den første prototypen av skibagen. Deretter reiste han rundt på fabrikker i Asia for å finne noen som kunne masseprodusere bagen. Det var ikke lett når de hadde lavt volum, men ville ha god kvalitet og innvirkning på produksjonen.

– I begynnelsen ble mye gjort gjennom nettverk for å en garanti på at dette var seriøst. Det var spesielt viktig å vite at vi hadde kontroll på arbeidsforhold, miljø og intellectual property (immaterialrett) når vi var liten og sårbar, sier Brataas.

Starter med skikjører

Da produksjonen kom i gang ble bagene sendt til et kjellerlokale på gamle Skarnes togstasjon sør i Hedmark. Her, et stenkast unna Glomma, var Douchebags første lager.

– En dag kom jeg tilbake til lageret og der sto det paller med produkter utenfor døra. Jeg bar det ned i kjelleren, åpnet hvert eneste produkt, sjekket at det var rett kvalitet og måtte finne ut hvordan man håndterer dette på en god måte, sier han.

– Neste steg var å finne en skalerbar global lagerløsning sier Brataas, som kort tid etter satt opp lager i Danmark som leverte til Europa og et lager i Los Angeles som leverte til USA.

Og vips, så var eventyret for alvor i gang.

Han er fortsatt største eier av selskapet, sammen med freeskiier Jon Olsson, som også er gründer. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Punkt én: De må greie å snakke sammen
DNs politiske redaktør Kjetil Alstadheim kommenterer konflikten mellom Venstre-leder Trine Skei Grande og nestleder Abid Raja på TV 2.
04:30 Min
Publisert: