- Vi har vokst absurd raskt, sier Øystein Olsrud i Next Sport, der han sitter på kontoret i Sørlandsparken like øst for Kristiansand.

Med merkenavn som 24, Playmaker og nå også snøbrettkjøreren Daniel Francks kleskolleksjon, har det relativt anonyme selskapet tatt et solid jafs av det norske sportsmarkedet.

Ringrever
Men det er ingen uerfarne jyplinger som på rekordtid kan skilte med både millionoverskudd og 24 ansatte. Frank Mykjåland (50) eier sammen med barna Tom Erik og fotballproff Lene 60 prosent av aksjene. Morten Westby (51) og barna Camilla og Anette eier resten. Og de to 50-åringene har lang erf#229 med import av all verdens produkter fra Kina i Festival Engros.

- Det var Frank som gjerne ville gjøre noe innen sportsklær. Han hadde vært på messer i Kina og fått kontakt med flere fabrikker som kunne levere. Kort tid etter var vi i gang. Og da gikk det fort, forklarer Øystein Olsrud, som selv hadde erf#229 fra G Sport i Kristiansand.

Kontakten med flere sportsbutikker rundt omkring i landet ble opprettet. Randesund Idrettslag i Kristiansand, et av landets største, ble raskt med på notene.

- Vi traff markedet veldig godt med en gang. Særlig med skalljakkene våre. Vi hadde helt klart en solid dose flaks, forklarer Morten Westby.

Budsjettene var spenstige fra dag én. Fra fem millioner kroner i første driftsår via 15 og 30 til 60 millioner ifjor - til 80 og 100.

- Det var et skudd fra hofta, men jeg ville ha omsetningen raskt opp. Og i år passerer vi 80 millioner kroner med god margin, sier Frank Mykjåland.

- Det er takket være to solide eiere at vi har fått dette til. For det koster å vokse så raskt som vi har gjort, legger Øystein Olsrud til.

Gatekjøkkenbekledning?
Det er ingen mangel på konkurrenter til Next Sport. Missing Link, Skogstad, Stormberg, Bergans, Helly Hansen og Norrøna er de største. Det er heller ingen enkel sak å få varene inn i de store butikkene og kjedene.

- Vi har kjedeavtaler med Sport1 og Stadion, men ikke med Intersport, G Sport eller XXL. Men vi er mest opptatt av å få avtaler direkte med butikkene, forklarer Øystein Olsrud.

- Og like borti veien her ligger Stormberg?

- Stormberg har sitt konsept. Ut på tur med grilling av pølser. Mens vi er mer «trendy og sporty på Snadderkiosken», sier Øystein, med henvisning til det mest kjente gatekjøkkenet i Kristiansand.

- Vi ønsker å være trendy, sporty og innovative. Og rimelige og kule. Vi skal bli sportsbransjens svar på Hennes & Mauritz, sier Olsrud.

Trøbbel i Kina?
Men selv med gode kontakter i Kina, er ikke utfordringene så langt unna.

- Velstandsveksten langs kysten gjør det for kostbart å produsere der nå. Både råvarer og lønninger øker samtidig som det innenlandske markedet vokser kraftig. Mange fabrikker har mer enn nok med å håndtere nasjonale kunder, forklarer Frank Mykjåland.

- Mange fabrikker flytter innover i landet for å få ned kostnadene. Samtidig sliter de med å få tak i nok arbeidere. De opplever at store deler av arbeidsstokken ikke kommer tilbake etter ferie fordi de har fått jobb på hjemstedet sitt. En fabrikk med 1200-1300 ansatte fikk bare 280 av de ansatte tilbake på jobb etter feiringen av kinesisk nyttår. Det er mildt sagt en utfordring, sier Frank Mykjåland.

Tabell:
Tabell:
Fylkesvinner Aust-Agder: Plaget vinner
Les også: Skummende vekst
Les også: Nøktern supergaselle
Analyse: Utadvendte Agder
Les alt om gasellene



*
*
* ratingrevisoranmerkninger.