– Det er klart at det var tøft. Tre dager etter at vi kom til Norge og Arendal februar i år 2000, satt vi på skolebenken. Vi kunne jo ikke et eneste ord norsk, sier John Faranso (29).

Seks år tidligere hadde hele familien flyktet fra Irak, der de tilhørte den katolske minoriteten.

Se alle gasellene i Aust-Agder her

– Mine foreldre så ingen fremtid i Irak, og vi var så utrolig heldige at vi fikk komme til Norge via familiegjenforening med vår far som allerede var på plass her, sier Dani Faranso.

– Vi er virkelig dypt takknemlige, og i Norge fikk vi muligheter vi aldri ville fått i Irak, mener han.

To gaseller blir til én

Interessen for bil ble tidlig vekket hos de fire brødrene.

– Vi kunne sitte sammen ved veien i timevis og konkurrere om hvem som først tippet riktig bilmerke på passerende biler. To av oss startet på teknisk industriell produksjon som følge av bilinteressen, men sluttet etter hvert for å drive med kjøp og salg av billige biler. Vi hadde smått med penger og var ofte avhengige av å få solgt en bil før vi kunne kjøpe en ny, sier John Faranso.

Hva er gasellebedrifter, sjefredaktør Amund Djuve?
DNs sjefredaktør Amund Djuve forklarer hva en gasellebedrift er og hvorfor DN skriver om dem.
00:28 Min
Publisert:

– Det var på denne tiden for lite å gjøre for fire personer. Vi skilte derfor lag og delte oss i to høsten 2013 for å kunne yte maks og konkurrere. Det har vært fire år med beinhard jobbing sent og tidlig. Vi har måttet forsake både venner, fritid og trening, sier han.

Nå er begge selskapene; både Arendal Bil as og RF Bilmegler as, gaseller. Arendal Bil topper gasellelisten, mens RF Bilmegler tok femteplassen.

John Faranso er daglig leder i gasellevinneren i Aust Agder, Arendal bil as.
John Faranso er daglig leder i gasellevinneren i Aust Agder, Arendal bil as. (Foto: Tomm W. Christiansen)

– Nå som begge selskapene har fått mye å gjøre, med 50–70 biler kontinuerlig til salgs, ble vi enige om at vi kunne slå oss sammen igjen, sier Dani Faranso.

Trøbbel

John Faranso viser et brev fra Forbrukerrådet som bekrefter at Arendal Bil as ikke har hatt noen klager siden inngangen til 2017.

– Jeg skal ikke legge skjul på at det var tøft i starten. Vi solgte jo kun billige biler til typisk 20.000-30.000 kroner. Det er risikosport og det ble noen kontroverser med kunder som ikke var fornøyde. Det er nesten ikke til å unngå i denne prisklassen. Dette var grunnlaget for at vi heller ønsket å drive med biler i høyere prisklasser, hovedsakelig fra 70.000 kroner og oppover, sier John Faranso.

– Og regnskapstallene viser at dere tar ut lite lønn og utbytte?

– Ja, vi tar kun ut det vi må. Vi tenker langsiktig og ønsker å bygge opp mest mulig kapital i selskapet slik at vi kan kjøpe inn bilene uten å trenge ekstern finansiering. Det er også en fordel at vi nå i forbindelse med sammenslåingen kutter kostnader ved å kun ha ett lokale, én regnskapsfører, én revisor og én strømregning, sier Dani Faranso.

– Har det vært vanskelig å komme fra en annen kultur og etablere en bedrift i Norge?

– Jeg tror ikke det har vært vanskeligere for oss enn det har vært for mannen i gata. Utfordringen har vært mangelen på startkapital. Mange får gjerne hjelp fra foreldre, men vi har måttet klare oss selv fra starten. Det at vi ikke er etnisk norske, ser vi ikke egentlig på som et hinder. Vi snakker kun norsk oss imellom og vi har etnisk norske samboere. Vi brødre anser oss selv som nordmenn, men vi har med oss en bakgrunn fra Irak som vi ikke ville vært foruten. Fortiden vår gir oss driv og har lært oss å sette pris på alt det vi har oppnådd, mener John Faranso.

Skal bli store

De fire brødrene som nå altså eier Arendal Bil as sammen, har store ambisjoner om videre vekst.

– Vi har gjort mye for å forbedre oss etter den krevende starten for noen år tilbake. Vi har solgt over tusen biler på disse årene. Ryktebørsen er viktig og vi har ofte fått kunder basert på anbefalinger fra venner og kjente. Som alle andre bruktbilbedrifter kan vi ikke gardere oss hundre prosent mot klager, men vi forsøker å strekke oss langt. Vi får også stadig oftere telefoner fra større merkeforhandlere som ønsker å tilby oss å kjøpe innbyttebiler. Det tolker vi som et signal på at vi blir oppfattet som seriøse, sier John Faranso.

– Og målet er at vi om noen år skal bli den største bruktbilforhandleren på Sørlandet, sier Dani Faranso. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DNs kommentator om mellomvalget i USA: —Dette er det eneste sikre vi kan si om resultatet i natt
Kjetil Wiedswang forklarer hvorfor man må over 50 år tilbake for å finne tilsvarende.
01:20 Min
Publisert: