I en liten hangar inne på flyplassen i Bodø, rett ved siden av luftambulansen og militærets luftfartsbase, driver Audun Bækø det som er en av årets Gasellebedrifter i nord.

Finnmarkingen tilbrakte deler av oppveksten i et lite fiskevær rett ved den norsk-russiske grensen, og forteller at fascinasjonen for «maskinene», som han selv kaller helikoptrene, stammer fra tidlig barndom.

– Jeg husker godt hvordan «grensehelikopteret» kom inn én dag i uken for å kjøpe laks, og det ble fort ukens store høydepunkt. Til tider kunne vi nesten vite på minuttet når det skulle komme.

På mange måter er Arctic Aviation Bækøs barndomsdrøm, og drømmen har også vist seg å bli svært god butikk. Over de to siste årene har han og de andre 19 ansatte i selskapet en omsetning på over 60 millioner kroner, og et overskudd før skatt på nesten tre millioner kroner.

Fra jord til luft

Da DN kommer på besøk til Bækø en kald klarværsdag, er et av Arctic Aviations gulmalte helikoptre på vei inn for landing fra et av de flere hundretall oppdragene det tar i løpet av et år.

Arctic Aviation
Arctic Aviation er en gaselle i Bodø
00:39
Publisert:

Oppdragene er svært varierte. Alt fra linjebefaring for strømselskaper til frakt i forbindelse med hyttebygging eller registrering av jerv for Statens naturoppsyn.

Selv om helikopterdrømmen har vært med Bækø helt siden barndommen, var det likevel innen eiendom det startet i Bodø, dit han flyttet sammen med sin kone på starten av 1990-tallet.

– Jeg var utdannet byggmester og jobbet som byggeleder i 15 år før jeg tok steget og bestemte meg for å følge drømmen, som var å fly, sier han.

Dét øyeblikket kom etter finanskrisen i 2008. Da fikk Bækø beskjed fra sin sjef i byggefirmaet om at alt skulle settes på vent frem til «det verste var over».

– Jeg hadde akkurat avsluttet et stort prosjekt, og måtte ta en runde med meg selv for å finne ut hva jeg ville jeg gjøre. Det var også litt «nå eller aldri» på det tidspunktet, hvis jeg noen gang skulle gjøre det. Jeg har også slitt med dysleksi og var usikker på om jeg skulle tørre. Men målet allerede da var å starte et selskap, og skulle jeg gjøre det, måtte jeg først vite hva det var å tenke som en pilot.

Derfra gikk det slag i slag for Bækø, som kjøpte den første «maskinen» i 2009, da han hadde fullført flyutdannelsen. Etter å ha jobbet for et nyoppstartet selskap i noen år, leverte han til slutt det som på fagspråket heter bokverk for Arctic Aviation i 2016. Det er hele manualverket for et flyselskap, og noe alle innen luftfarten er nødt til å utarbeide for å få tillatelse til å fly.

På sparket

Den første dagen i full drift for Arctic Aviation var en augustdag i 2018. På det tidspunktet hadde selskapet to «maskiner» på bok.

Bækø anslår at han totalt har investert opp mot 80 millioner kroner i selskapet siden oppstarten, og fremdeles er ingen eksterne investorer blitt invitert inn på eiersiden. Bækø er i dag eneeier av selskapet, og har heller ingen planer om å få inn eksterne penger.

– Vi skal ikke vokse mer enn det vi klarer selv, og alt som kommer inn i selskapet, er blitt reinvestert. En av grunntankene mine har vært at jeg og vi andre som jobber her, skal gjøre dette selv. Jeg tror ikke det hadde gått med andre investorer som pustet meg i nakken.

Arctic aviation er et helikopterselskap bygd opp og eid av Audun Bækø. De flyr i dramatisk natur i Nord-Norge. Her viser Audun Bækø kartet over de delene av Nord-Norge som de stort sett opererer i og hvor helikoptrenes posisjon i luften vises realtid.
Arctic aviation er et helikopterselskap bygd opp og eid av Audun Bækø. De flyr i dramatisk natur i Nord-Norge. Her viser Audun Bækø kartet over de delene av Nord-Norge som de stort sett opererer i og hvor helikoptrenes posisjon i luften vises realtid. (Foto: Gunnar Lier)

Jobbene Arctic Aviation gjør, er altså svært varierte, og gitt basen i Bodø blir det gjerne lange dager på sommeren og kortere dager på vinteren. Uansett er det det Bækø beskriver som «ad hoc»-jobber selskapet skor seg på.

Det betyr at det ikke inngås kontrakter for jobber som strekker seg over flere år, men at oppdrag tas på sparket eller med en mer begrenset tidshorisont. Jobbene kan være alt fra frakt av mannskap til byggeelementer.

Den daglige lederen beskriver det som «luftens lastebil».

– Markedet vi går etter, krever at vi kan snu oss raskt rundt, og min tanke har vært at det ikke er én eller flere næringer vi skal låse oss til. Arbeid for vannkraftselskaper er om lag 30 prosent av omsetningen, men vi gjør også arbeid for oppdrettsnæringen og for privatpersoner, sier Bækø og legger til:

– Målet vi hadde da vi startet, var at vi må ta fra absolutt alle markedssegmenter, og volumet må være der vi er nå. Hyttemarkedet er for eksempel bare noen prosent av omsetningen, men det skal være et supplement til det andre. På samme måte som vi henter ut elg for en elgjeger.

Audun Bækø og to av de seks helikoptrene selskapet eier.
Audun Bækø og to av de seks helikoptrene selskapet eier. (Foto: Gunnar Lier)

Ingen interesse av å gå sørover

I dag har Arctic Aviation seks «maskiner» fordelt på til sammen ti piloter som jobber i selskapet, og Bækø forteller at omsetningen i år kommer opp mot 90 millioner kroner, altså nesten en tredobling av fjorårets driftsinntekter.

2022 er imidlertid et ekstraordinært år for helikopterselskapet, og den daglige lederen sier at målet er å være på mellom 60 og 70 millioner kroner i omsetning stabilt over flere år.

Det vil i så fall tilsvare en drøy dobling av fjorårets omsetning.

– Vi må opp dit for at det skal være sunn drift.

– Hva er det Arctic Aviation skal bli?

– Vi har ingen ambisjoner om å gå sørover og bli Norges største, men vi skal være solide der vi er. Samtidig er det heller ikke snakk om at vi skal være alene her. Det er plass til flere, sier Bækø. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.