Uten erfaring eller kunnskap om hva som skal for å drifte et selskap, startet Terje André Helgheim som 24-åring produksjonsselskapet Sølvrev. Nå er Sølvrev gasellebedrift for tredje år på rad, og kan skilte med at det har laget musikkvideoer for artister som Aurora, Astrid S og Sigrid, samt Tines internasjonale reklame for brunost.

– Vi var ikke mye imponerende i starten, og gjorde nok mer feil enn rett, sier Helgheim.

Han har rukket å bli 29 år og er daglig leder i Sølvrev.

– Tenk at babyfjeset mitt skulle selge oss inn til bedrifter, legger han til og ler.

Flere av de ansatte har tatovert selskapets logo på kroppen. – At så mange ansatte har gjort det, blir et symbol på hvor sterk tro vi har på det vi driver med, sier gründer og daglig leder Terje André Helgheim.
Flere av de ansatte har tatovert selskapets logo på kroppen. – At så mange ansatte har gjort det, blir et symbol på hvor sterk tro vi har på det vi driver med, sier gründer og daglig leder Terje André Helgheim. (Foto: Petter Berntsen)

Det var sammen med to kompiser, den gang 18 og 19 år, at bergenseren satset alt på å lage videoinnhold til digitale kanaler.

– William og Sigurd kunne alt når det kommer til produksjon av video. De skulket skolen for å jobbe med prosjekter, og ble lagt godt merke til. De var og er unge, men har jobbet med dyktige artister i ti år, sier Helgheim.

Selskapet er i dag heleid av de tre kompisene William Glandberger (25), Sigurd Fossen (25) og Helgheim.

Endte på sykehuset

Helgheims oppgave da de etablerte selskapet, var å ta seg av driften og selge inn bedriften hos kundene.

– Driften syntes jeg var det vanskeligste. Jeg er jo en såkalt «school dropout», så det ble «learning by doing», sier Helgheim.

Det endte med tre netter innlagt på sykehus for Helgheim, hvor han var overbevist om at han hadde fått hjerteinfarkt.

– Det hadde jeg altså ikke, men fikk klar beskjed om å roe meg ned. Jeg jobbet altfor hardt og for mye i den perioden, sier Helgheim.

– Det er kanskje ikke så lurt å drifte et selskap når man ikke har lært å rydde rommet engang. Det ble en stor påkjenning, men det var verdt det.

Snittalder på 26 år

Sølvrev er i dag et produksjonsselskap som tilbyr alle former for filmproduksjon til markedsføring, med særlig søkelys på videoinnhold til digitale kanaler. Selskapet følger bedrifter og artister fra kreativ idéprosess, produksjon, rådgivning underveis og til et ferdig sluttprodukt.

– Vi leverer til et mangfold av kunder, alt fra store og små firmaer, banker, ideelle organisasjoner, høyskoler, forbund og artister. Noen av kundene våre er Tine, DNB, Lerøy, Aker Solutions, Norcem, Astrid S og Aurora, sier Helgheim.

I dag har Helgheim både erfaringen og kunnskapen som skal til for å holde driften i gang, og gjengen holder fortsatt et høyt tempo.

– Det er først i fjor jeg føler vi er blitt en skikkelig bedrift og er forbi start-up-fasen. Nå har jeg også fått en ekte kompetanse i bunn, sier Helgheim.

På Bryggen i Bergen har Sølvrev sin faste base. Fra venstre kunderådgiver Olafur Nesse, markedskoordinator og fotograf Olve Austefjord, daglig leder Terje André Helgheim og fotograf Carl Martin Storøy.
På Bryggen i Bergen har Sølvrev sin faste base. Fra venstre kunderådgiver Olafur Nesse, markedskoordinator og fotograf Olve Austefjord, daglig leder Terje André Helgheim og fotograf Carl Martin Storøy. (Foto: Petter Berntsen)

Sølvrev består i dag av unge, sultne filmskapere med en gjennomsnittsalder på 26 år.

Når DN besøker kontorlokalene i halv elleve tiden på formiddagen, er flere av de ansatte ute på innspilling, men Helgheim understreker at de ansatte selv styrer arbeidstiden.

– Vi holder et høyt tempo, har store ambisjoner og jobber nok mer enn det jevne menneske, men her kan man komme på jobb når man føler for det selv, sier gründeren.

– De får mye ansvar i forhold til alder og erfaring, da utvikler man seg, tror jeg. Når det gjelder arbeidstider, så må kreativitet få lov å leve sitt eget liv.

Tatoverte firmalogoen

Lagånden er såpass sterke at fire av de ni ansatte i Sølvrev har tatovert firmalogoen på kroppen.

Helgheim kan stolt vise frem en sølvrev på brystet.

Markedskoordinator og fotograf Olve Austefjord gikk til innkjøp av en tatoveringsmaskin. Det er han som har tatovert selskapets logo på fire av de ansatte.
Markedskoordinator og fotograf Olve Austefjord gikk til innkjøp av en tatoveringsmaskin. Det er han som har tatovert selskapets logo på fire av de ansatte. (Foto: Petter Berntsen)

Markedskoordinator og fotograf Olve Austefjord gikk til innkjøp av en tatoveringsmaskin, og det er han som har satt kronen på verket på de fire.

– Jeg ble positivt overrasket da vi var fire stykker som tatoverte logoen på kroppen, og at alle føler stor tilhørighet til det vi har skapt, sier Helgheim.

I 2019 opprettet selskapet en egen avdeling i Oslo, for å komme tettere på flere beslutningstagere blant eksisterende og nye kunder.

– Vårt store regitalent Sigurd Fossen, som også er medeier i Sølvrev, har ledet satsingen i Oslo, med god effekt fra dag én, sier Helgheim.

Resten holder hus i kontorlokalene på Bryggen i Bergen.

De ansatte i Sølvrev bør en gang i måneden legge ut et innlegg på Linkedin om selskapet – den som glemmer må en tur i Vågen.
De ansatte i Sølvrev bør en gang i måneden legge ut et innlegg på Linkedin om selskapet – den som glemmer må en tur i Vågen. (Foto: Petter Berntsen)

– Om jeg ser tilbake på det, så var det kanskje litt naivt å satse i Bergen, og vi hadde ikke gjort noe videre dyp research. Det fine med å være litt naiv, er at man ikke ser begrensningene, men heller mulighetene – kanskje det er nettopp derfor det ble en suksess, sier Helgheim.

– Det er litt trass i det også. Jeg er mye i Oslo og glad i Oslo, men det er viktig å bygge miljøer andre steder enn i Oslo.

Hvilepuls

Fra starten av hadde de tre stor tro på at flere ville få øynene opp for videoinnhold, og at dette markedet ville vokse. Etter pandemiens inntog har det virkelig tatt av.

– De fleste selskaper justerte markedsbudsjettene til å satse på digitalt innhold, og det var perfekt for oss, men helt i starten av pandemien var det full panikk, sier Helgheim.

Alle prosjekter ble stoppet og satt på vent, og de ansatte ble permittert.

– Det varte ikke særlig lenge. Etter tre uker hadde vi god aktivitet, og etter fem uker var alle tilbake i jobb. Pandemien har ikke skadet oss, sier Helgheim.

Lederen har også tatt personlig lærdom gjennom pandemien.

– Jeg har fått bedre tålmodighet. Det er greit at ting tar tid. Alt må ikke skje med en gang, så pandemien ga meg litt hvilepuls. Den prøver jeg nå å vedlikeholde i stedet for å stresse, sier Helgheim.

– Hva ville du gjort om du ikke hadde startet denne bedriften?

– Det er her jeg hører hjemme.

Sølvrev, som har vært gasellebedrift tre år på rad, hadde omsetningsvekst også i 2021. Da hadde selskapet en omsetning på 13,3 millioner kroner, opp fra 9,1 millioner kroner i 2020.

– Hvor viktig er vekst for deg?

– Vekst er veldig viktig. Jeg tror at om du stagnerer i livet eller som selskap, så er det på vei til å gå nedover. Det å stagnere er egentlig nedgang. Utvikling er meningen med livet. Det høres litt klisjé ut, men jeg mener nå det, sier Helgheim.

– Vi har ikke som mål å bli størst, men vi skal være best og ikke stagnere. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.