– Det lukter ingenting. Kjenner du det? Moderne deponier har fjernet luktproblemet, sier daglig leder Stein Erik Nilsen i Perpetuum Circuli, mens han viser rundt på søppelanlegget på Stormoen i Balsfjord i Troms.

Noen hundre kråker sitter på stolper og tak. En hjullaster kjører forbi opp bakken med shovelen full av knust trevirke. Nedenfor er det en kompaktor med piggtromler som knuser plank til flis. En blå trailer med henger kjører inn på deponiet med avfall, der en gravemaskin tar imot og sorterer avfallet i containere.

– Det er fullt trøkk her, sier Are Lorentsen, styreleder for selskapet, og ser ut over 200 mål med avfall av ymse slag.

Ved E6 en times kjøretur sør for Tromsø ligger et moderne avfallsmottak som har spesialisert seg på å ta imot forurensede masser. Septikslam, oljesøl og tungmetaller er blitt en gullgruve for søppelspesialistene. På to år er inntektene fordoblet fra 43 millioner i 2015 til 90 millioner i fjor.

Tjener 50 øre per krone

Driftsmarginen var på 50 prosent i fjor. For hver krone i omsetning sitter selskapet igjen med 50 øre.

– Vi har god kompetanse på forurensning. Forurensede masser er det som bidrar mest til det gode resultatet de siste årene, sier Lorentsen, som også er daglig leder i morselskapet.

– Vi har spesialisert oss på forurensede masser. Nesten overalt hvor det bygges, er det forurensede masser. Det er gamle fyllinger overalt. Jord med masse dritt oppi, sier Nilsen og smiler.

De trasker på en sølete vei mellom containere og jordhauger der det stikker opp noen rustne jernrør, og forteller om alt det rare som nordlendingene før i tiden gravde ned i jorden og håpet skulle forsvinne.

– Da det nye politihuset i Tromsø skulle bygges, lå oljen og søppelet og fløt i grunnen. På et byggefelt i Tromsø fant vi 3000 gamle bildekk, sier Nilsen.

Redningshelikopter på søppelfylling

– Natt til nyttårsaften for noen år siden rykket politiet og redningshelikoptre ut til avfallsanlegget på Finnsnes, der det kom signal fra en nødpeilesender som et selskap hadde dumpet der. Men nå er det blitt mye bedre kontroll med levering av avfall, sier Lorentsen.

Gasellen Perpetuum Circuli as driver med avfallshåndtering og deponi.
Gasellen Perpetuum Circuli as driver med avfallshåndtering og deponi. (Foto: Marius Fiskum)

– Så dere blir rike på gamle synder?

– Ja, det gir overskudd, svarer han.

En årsak til de gode tallene er selskapets utvikling av ny teknologi for å ta vare på farlig avfall. Perpetuum vant i 2015 en lukrativ seksårskontrakt med Forsvaret om å fjerne og lagre avfall med tungmetaller fra skytebaner.

Hva er gasellebedrifter, sjefredaktør Amund Djuve?
DNs sjefredaktør Amund Djuve forklarer hva en gasellebedrift er og hvorfor DN skriver om dem.
00:28 Min
Publisert:

– Vi har sammen med andre utviklet en løsning for å håndtere skytebanemasser med høyt innhold av tungmetaller. Vi kan bruke samme løsning til å stabilisere masser fra oljeindustrien og landets flyplasser, der det er brannskum i bakken, sier Lorentsen.

Gørr og plast

Han viser vei opp en bakketopp med utsikt mot Lyngsalpene og Balsfjorden. Et par gravemaskiner graver ut siste del av et nytt deponi for spesialavfall, noen hundre meter langt og tyve meter dypt. Under bakken ligger fem lag sveisede matter og et renseanlegg.

– Det er noe gørr her, sier Lorentsen, som kjenner på skjøten i en membran-duk.

– Det er lim og bentonittmembran. Når det kommer masser oppå her, så limes duken sammen. Det blir helt tett. Denne duken har innvevd vulkanaske. Under er det sveiset plastmembran, sier Nilsen og tråkker videre forbi traktorhjul og stabler av presset plast.

Kina sluttet å ta imot plast fra utlandet fra årsskiftet, og som andre avfallsdeponier rundt om i landet sliter Perpetuum med å kvitte seg med plasten de har tatt imot, sortert og presset.

– Kina er lei av å ta imot plast av dårlig kvalitet fra vestlige land, så da stoppet de bare det. Som andre sliter vi nå med å få plassert vekk plasten, sier Nilsen.

Styreleder Are Lorentsen inspiserer mattene som skal forhindre forurensning fra deponiet.
Styreleder Are Lorentsen inspiserer mattene som skal forhindre forurensning fra deponiet. (Foto: Marius Fiskum)

Vokser videre

En ny trailer med container på tilhenger kjører inn på området, der så mye som mulig skal sorteres for gjenvinning. EU har nylig slått fast at 65 prosent av alt avfall i EU og EØS skal gjenvinnes.

– Alle er langt fra å nå det målet i dag. Vi har en lang vei å gå, sier Lorentsen.

Selskapet investerer 35 millioner kroner i nytt deponi og ny hall, og har kjøpt opp store områder rundt dagens anlegg for å kunne utvide virksomheten.

– Vi har eiere med stor vilje til å tenke industrielt og utvikle bedriften. Vi må ligge i forkant og utvikle gode løsninger for å kunne ta inn de vanskeligste tingene, sier Lorentsen.

– Det er en vekslende jobb, særlig det siste året med utbygginger. Og blir jeg lei på kontoret, går jeg ut og kjører hjullaster, sier Nilsen.

– Han har egen gravemaskin hjemme, opplyser Lorentsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Det er demotiverende når du står på toppen av et fjell og vet at du må sykle hjem igjen når du kommer til bunn
Andreas Køhn sluttet med fossile transportmetoder. Hvordan skulle han da komme seg til toppturfjell fem mil unna leiligheten i Bodø by?
02:30 Min
Publisert: