I verkstedet til Letthus i Rindal løftes gulvet inn på understellet til det som skal bli en ny hvilevogn. Litt lenger bak sprøytes det ekspanderende skum inn i modulene som er bygget på sandwichprinsippet.

Hva er gasellebedrifter, sjefredaktør Amund Djuve?
DNs sjefredaktør Amund Djuve forklarer hva en gasellebedrift er og hvorfor DN skriver om dem.
00:28 Min
Publisert:

Annenhver dag trekkes en ny vogn ut av porten i gasellebedriften fra Møre og Romsdal.

Noen brakker leveres med scootermeier for å fraktes ut i terrenget. Andre har løftekroker for å flys inn med helikopter, mens de fleste har hjul og ruller rundt i Norge som hvilevogner og pausebrakker.

– Behovet er overalt. Det er bare fantasien som setter begrensninger, sier daglig leder Martin Rise (44).

Letthus har levert brakker til forskning både i Arktis og Antarktis.

Denne dagen legges det siste hånd på telehytter som Telia skal plassere ut i terrenget.

– Produktet vårt er unikt på styrke og vekt, samt at det har en god isolasjonsevne.

I mer enn 20 år ble det produsert vogner på grensen mellom Møre og Romsdal og Trøndelag. Utgangspunktet for produksjonen av mobile arbeidsbrakkene i Rindal var en overtagelse Moelven på hjul.

Berget fra nedleggelse

Sommeren 2014 så det mørkt ut. Selskapet Letthus Rindal med 11 ansatte ble slått konkurs av eieren tilhengerprodusent Tysse. Firmaet sto i fare for å bli nedlagt.

– De ansatte her fikk mulighet til å gå i diskusjoner om overtagelse. Fire av oss syntes det var interessant. Vi la inn et bud og fikk tilslaget, forteller Martin Rise.

Selv om de fikk med seg et godt innarbeidet merkenavn, måtte de jobbe med å gjenreise tilliten etter konkursen.

– Konkursen var godt kjent, så vi måtte kapre oss inn i markedet igjen.

I det nye selskapet rykket han opp som daglig leder i selskapet som i dag har åtte ansatte.

– Jeg trodde det ville gå verre, men jeg har noen års fartstid på gulvet så jeg kan produktet ut og inn.

I denne maskinen legges modulene under press før det sprøytes skum inn i konstruksjonen.
I denne maskinen legges modulene under press før det sprøytes skum inn i konstruksjonen. (Foto: Didrik Linnerud Arnesen)

I løpet av fire år har omsetningen gått fra knappe fem millioner kroner til nesten 26 millioner i fjor. Siden oppstarten har ikke selskapet gått med underskudd ett eneste år, og fire ganger er Letthus blitt Gaselle.

De siste årene er markedet preget av økende import som har bidratt til å presse ned marginene til de norske produsentene.

Vognene kan leveres med meier i stedet for hjul slik at de kan trekkes med snøscooter.
Vognene kan leveres med meier i stedet for hjul slik at de kan trekkes med snøscooter.

For å få hjulene til å gå rundt, må sjefen selv ta en tur i produksjonen for å få ferdigstilt ordrer.

– Vi er dårlige til å si nei. Hvis kunden må ha en vogn om to dager, klarer vi som regel å skaffe det. Jeg har mine timer i produksjonen.

Verneombudets favoritt

208 enheter passerte ut av verkstedhallen i fjor. Fra før har Rindal levert kommersielle suksesser som Rindalshytta og babyproduktet Voksi-posen.

Utbyggere av tele- og kraftinstallasjoner har ofte spesielle behov. Her gjøres helikopterløft med en av brakkene fra Letthus.
Utbyggere av tele- og kraftinstallasjoner har ofte spesielle behov. Her gjøres helikopterløft med en av brakkene fra Letthus.

Inne verkstedhallen er arbeiderne i ferd med å legge siste hånd på innredningen av en arbeidsbrakke til Kristiansund kommune. Innredningen ser ut som i hvilken som helst garderobe. I ett av rommene er det vannklosett.

Vognene kan enkelt tilpasses ulike behov. Ofte er brakkene innredet med verneombudets velsignelse.

– Vi lager alt som arbeidsfolk trenger og bruker, sier Rise.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Hva er gasellebedrifter, sjefredaktør Amund Djuve?
DNs sjefredaktør Amund Djuve forklarer hva en gasellebedrift er og hvorfor DN skriver om dem.
00:28 Min
Publisert: