Trøndelag fylke har årets største, prosentvise økning i antallet gasellebedrifter i 2021. En økning fra 12 til 23 gasellebedrifter, innebærer en oppgang på 90 prosent – mer enn noe annet sted i hele Norge.

Én av disse bedriftene er Bavi Foods som holder til på Frosta utenfor Trondheim. I et lite industribygg rett ved veien, produserer selskapet grønnsakbaserte ferdigretter under merkevaren Grønne Folk.

– Vi var tidlig ute da vi kom med dette i 2015, og brukte hele det året på å forme ideen. Hadde vi kommet med dette i dag, tror jeg ikke vi hadde klart det, sier gründer Ragnhild Viken.

Grønnsaker som ikke holdt kravene for å havne i butikkhyllene, får nytt liv på kjøkkenet til Bavi Food. Viken-familien har kjent bøndene de tar imot grønnsakene fra i flere tiår.
Grønnsaker som ikke holdt kravene for å havne i butikkhyllene, får nytt liv på kjøkkenet til Bavi Food. Viken-familien har kjent bøndene de tar imot grønnsakene fra i flere tiår. (Foto: Petter Berntsen)

«Sløseriet vi var vitne til»

Rett ved siden av veien ut på halvøyen på Frosta produserer Bavi Food flere hundre tonn grønnsakbasert mat hver eneste uke. Ideen til Grønne Folk-merket kom da Ragnhild Viken bet seg merke i hvor mye grønnsaker som gikk til svinn.

– Opp til 30 prosent av grønnsakene som blir dyrket, kommer aldri ut til forbrukeren. Det kan være flere grunner til det, men for eksempel hvis en gulrot er for lang for emballasjen den blir pakket inn i, så blir den brukt som gjødsel eller dyrefôr. Men selv om en grønnsak har skjønnhetsfeil eller andre skader, betyr ikke det at det ikke kan brukes til menneskemat, sier gründeren.

Daglig satt Viken og så at traktorlass på traktorlass med «ødelagte» grønnsaker passerte forbi det lille industrianlegget.

– Hovedinspirasjonen var sløseriet vi var vitne til. Det er selvfølgelig fint at grønnsakene kan brukes på jordene eller til dyrene, men det får en helt annen verdi som mat til mennesker, ikke bare for oss, men også for bøndene, sier Viken.

Våren 2016 lanserte daglig leder Bjørnar Buserud og gründer Ragnhild Viken de første produktene, i første omgang for venner og familie. Et halvt års tid senere landet Bavi en avtale med Rema 1000 om å få selge produktene i Trøndelag.

Det var da snakk om en curry laget på kikerter, en grønnsakgryte og tre typer hummus. Testperioden skulle vise seg å bli svært vellykket.

– Vi hadde et mål om å levere til hele Norge, og det klarte vi i løpet av 2020, sier daglig leder Buserud som er den som står for den daglige driften og produksjonen av produktene.

Det er til sammen ti ansatte på det lille industrianlegget på Frosta. Her prosesseres og pakkes det flere tonn grønnsakbasert ferdigmat hver eneste uke.
Det er til sammen ti ansatte på det lille industrianlegget på Frosta. Her prosesseres og pakkes det flere tonn grønnsakbasert ferdigmat hver eneste uke. (Foto: Petter Berntsen)

Bama inn på eiersiden

I dag er det Bama Invest som er største eier i Bavi Food, med 51,1 prosent av aksjene, mens gründerne Ragnhild og Jonas Viken eier den resterende andelen.

Selv om Bama først kom inn på eiersiden i selskapet i 2020, forteller Viken at de har hatt et langt samarbeid med frukt- og grønnsakgiganten, blant annet som leverandør gjennom vanlig gårdsdrift.

– Jeg husker vi følte på en viss nervøsitet da vi kunngjorde det første samarbeidet i 2016. Produktene våre hadde bare vært i Rema 1000-butikkene i Trøndelag i noen uker, og vi hadde jo noe som kunne komme i direkte konflikt med produktutviklingen deres. Men det ble godt mottatt, og vi har fått lov til å utvikle oss i fred, sier Viken.

Omsetningsveksten siden oppstarten har vært formidabel: 2016, det første året i drift, omsatte Bavi Food for 646.000 kroner. I 2020 var tallet rett over 20,5 millioner kroner. 2020 ble også det første året med overskudd på bunnlinjen, da selskapet endte med et resultat før skatt på 4,9 millioner kroner.

Hverken gründeren eller Bama selv vil si noe om hvor mye sistnevnte investerte i Bavi Food, men frukt- og grønnsakgiganten er klar på at de har stor tro på Frosta-gründernes konsept.

– De har utviklet grønnsakbasert ferdigmat som smaker veldig godt, og som bidrar til redusert matsvinn gjennom bruk av ukurante norske og lokale råvarer. Det er bærekraft i praksis, sier Bama-pressesjef Pia Gulbrandsen i en epost.

Ragnhild Viken og Bjørnar Buserud viser frem ett av mange Grønne Folk-produkter som selges på Rema 1000.
Ragnhild Viken og Bjørnar Buserud viser frem ett av mange Grønne Folk-produkter som selges på Rema 1000. (Foto: Petter Berntsen)

Ikke bare for vegetarianere

Medregnet Ragnhild Viken, hennes ektemann Jonas Viken og daglig leder Bjørnar Buserud, er det nå ti ansatte på fabrikken på Frosta. De har bygget seg opp fra en liten gründerbedrift til en nasjonal leverandør av grønnsakbasert ferdigmat.

Æren for oppskriftene bak ferdigproduktene, er Viken snar med å gi til daglig leder Bjørnar Buserud, som tidligere jobbet som kokk på Grand Hotel i Oslo.

Per dags dato har Grønne Folk-merket vokst til totalt 11 produkter, og Viken sier ambisjonen videre er å få innpass hos flere dagligvarekjeder.

– Fra første dag har vi vært tydelige på at vi ikke vil rette oss bare mot veganere eller vegetarianere. Vi vil være med på å definere det som er standarden for grønnsakbasert mat, sier Viken.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.