Han tar en titt på mobiltelefonen i det han går inn i Meny-butikken i Vika i Oslo. På en app kan han se hvilke dagligvarer han har fått personlig rabatter for denne uken.

– Jeg får nå 20 prosent avslag på karbonadedeig av storfe, snacks fra Maarud, samt juice, sier John Kårikstad.

Medgründeren og daglig leder i konsulentselskapet velger en literkartong av appelsindrikken.

Kårikstad får selv glede av produkter konsulentfirmaet utvikler for kundene. Forte Digital har blant annet vært med på å utvikle apper for Norgesgruppens dagligvarekjeder.

– De personlige tilbudskupongene i appene, som er basert på hva brukeren handler, har vi vært med på å utforme. Det ligger masse algoritmer i bakkant som er tilpasset hver enkelt kunde, sier Kårikstad.

«Hadde store ambisjoner»

I 2017 var Kårikstad med på å etablere Forte Digital sammen med en håndfull personer som hadde erfaring fra konsulentbransjen. De hadde spisskompetanse innen digitalisering, teknologi, produkt- og tjenesteutvikling og ledelse.

– Det ligger masse algoritmer i bakkant som er tilpasset hver enkelt kunde, sier daglig leder John Kårikstad i Forte Digital, som viser frem hans rabatt-kuponger i Meny-appen.
– Det ligger masse algoritmer i bakkant som er tilpasset hver enkelt kunde, sier daglig leder John Kårikstad i Forte Digital, som viser frem hans rabatt-kuponger i Meny-appen. (Foto: Hanna Kristin Hjardar)

Siden den gang har pilene for gasellevinneren i region øst bare pekt oppover, både når det gjelder omsetning, driftsresultat og antall ansatte.

Driftsinntektene er økt med over 2500 prosent til 127 millioner kroner, selskapet kan vise til overskudd i alle år og antall ansatte er gått fra null til snart 220 hoder.

– Det har gått mye raskere – mer enn dobbelt så rask som vi planla for fire år siden, sier daglig leder John Kårikstad som her reflekteres i sin egen mobiltelefon.
– Det har gått mye raskere – mer enn dobbelt så rask som vi planla for fire år siden, sier daglig leder John Kårikstad som her reflekteres i sin egen mobiltelefon. (Foto: Hanna Kristin Hjardar)

– Vi hadde store ambisjoner da vi startet opp, men langt ifra de resultatene vi har levert til nå. Det har gått mye raskere – mer enn dobbelt så rask som vi planla for fire år siden, sier Kårikstad.

Bare de siste ukene har selskapet signert ansettelser med til sammen 30 personer i Norge og i Polen. Selskapets samlede antall ansatte synliggjøres ikke i de offisielle norske registrene, blant annet som følge av at halvparten av de ansatte jobber i et annet land enn Norge.

– Forte Digital er for alle praktiske formål et selskap bestående av tre fagavdelinger, men som vi av interne årsaker har valgt å organisere som egne juridiske enheter, sier Tobias Grimstad, kommunikasjonssjef i selskapet.

Forte Digital er blant de av årets gaseller som har hatt sterk vekst i antall lønnsmottagere siden 2017. I hele privat sektor økte antallet jobber fra 2017 til utgangen av 2020 med nesten 20.000, ifølge tall fra SSB. De 3263-gasellebedriftene økte derimot antallet lønnsmottagere i samme periode med over 29.000. Uten gasellene hadde det vært flere tusen færre jobber i privat sektor i de fire årene.

Ingen gaselleselskaper klarte å skape så mange nye stillinger som billigkjeden Normal. I 2017 hadde Normal 193 personer på lønningslisten. Ved utgangen av 2020 var antallet steget til 1343. Det medfører at kjeden økte antallet stillinger med 1150 – som tilsvarer en vekst på nesten 600 prosent i perioden.

Den sterkeste prosentvise økningen hadde bemanningsselskapet First Mover Group Norge med en økning i bemanningen på 1149 prosent fra 2017 til utgangen av 2020.

Forte Digitals vekst har medført at bedriften er på flyttefot i Oslo. DN møter Kårikstad i et midlertidig leid lokale på Aker Brygge.

– Jeg har ikke vært her før i dag.

I løpet av våren flytter selskapet til en villa i Wergelandsveien ved Slottsparken i Oslo. Den skal fungere som et «hjem» for de ansatte.

– Våre ansatte jobber jo mest hos kundene.

Kårikstad mener at en av årsakene til veksten, er at gründerne har klart å få med seg mange flinke folk.

– Og flinke folk tiltrekker ofte andre flinke folk. Samtidig liker kundene å jobbe med flinke folk. Så har vi også hatt et godt nettverk selv.

Forte Digital er et norsk-polsk selskap med gründere fra begge land og med virksomheter i Krakow og i Oslo. I den polske storbyen har selskapet 80 ansatte.

– De som jobber i Polen, jobber kun med de samme kundene som vi gjør her i Norge. Mange av våre norske kundeprosjekter blir for eksempel drevet 100 prosent av polske konsulenter. En tilsvarende modell tror vi ikke det er mange andre som kan skilte med.

Selskapets daglige leder understreker at valget av Polen ikke skyldes lavere kostnader, men tilgangen på kompetanse.

– Polen er kåret til det femte beste land i verden innenfor it-kompetanse. Bare i Krakow er det mer enn 40.000 utviklere.

Faktureringskrav til ledere

Forte Digital lever å av å tilby kundene nye løsninger innen digitale tjenester.

– Vi jobber med å forbedre løsninger for alle våre kunder ved blant annet å bruke data på en smartere måte, eksempelvis ved å lage en digital og personlig opplevelse for sluttkundene innenfor regelverket. Og vi går ikke bare inn som en prosjektleverandør og så er ferdige når ting er levert. Derimot sitter vi strategisk hos kundene og jobber mer langsiktig med dem. Det er noe av suksessen vår, tror Kårikstad.

Alle selskapets ledere må fakturere og ha direkte oppdrag med kunde.

– Som leder må man vite hva som skjer og hvordan ansatte jobber, samt at man må være relevant for kundene. Vi vil heller ha inn flere ledere som er ansvarlig for færre ansatte, enn ledere som kun jobber 100 prosent med andre ledere, sier Kårikstad som selv jobber med Norgesgruppen.

Dagligvarekonsernet gikk inn på eiersiden i Forte Digital våren 2019 og er blitt konsulentselskapets største kunde.

«Det var en åpenbaring»

Pandemien ga konsulentselskapet nærmest en boosterdose.

– Vi og mange kunder var som alle andre usikre på hva som ville skje da Norge ble stengt ned for å hindre spredning av koronaviruset våren 2020. Vi har aldri hatt så mye å gjøre som etter sommeren 2020. Det var en åpenbaring. Alle våre kunder skulle gå ut digitalt med elektronisk handel. Og siden da har netthandelen eksplodert både her hjemme og globalt.

Selskapets leder og medgründer hadde helt andre planer da han var ung student – målet var å bli «pilletriller».

– Egentlig skulle jeg ha jobbet med utvikling av nye medisiner da jeg har utdannelse innen kjemi. Men jeg hadde stor datainteresse og studerte mer informatikk i slutten av studiet, sier Kårikstad.

Og nettopp medisiner er en sentral varegruppe for en av selskapets kunder.

– Farmasiet har i rekordfart vokst seg til å bli Norges største nettapotek.

Tidlig i karrieren startet Kårikstad programvareselskapet Efactory som senere ble kjøpt opp. Også Forte Digital har fått beilere på døren.

– Men timingen er ikke til stede for å selge. Vi må bygge videre på det vi har startet.

«Det er det vi jobber mot»

Forte Digitals vekst skal ikke stoppe med det aller første, ifølge ledelsen.

– I 2021 omsatte vi i overkant av 180 millioner. Veksten fortsetter, sier Kårikstad.

– Vi har et mål at vi i 2024 skal omsette for en halv milliard kroner i Norge og tilsvarende i utlandet, og ha til sammen rundt 800 ansatte, sier medgründer og daglig leder John Kårikstad i Forte Digital.
– Vi har et mål at vi i 2024 skal omsette for en halv milliard kroner i Norge og tilsvarende i utlandet, og ha til sammen rundt 800 ansatte, sier medgründer og daglig leder John Kårikstad i Forte Digital. (Foto: Hanna Kristin Hjardar)

Nå har ledelsen planer om å utvide horisonten.

– Vi ser på ulike alternativer i Norden og tyskspråklige land.

– Hvor store er dere om fem år?

– Fem år er altfor lang budsjetthorisont i vår bransje, men vi har et mål om at vi i 2024 skal omsette for en halv milliard kroner i Norge og tilsvarende i utlandet, og ha til sammen rundt 800 ansatte.

– Men er det realistisk at dere omsetter for en milliard i 2024?

– Ja, det er det vi jobber mot. Det vil være en kombinasjon av både organisk og kjøpt vekst. Jobben fra nå av er å finne partnere til utenlandssatsingen, sier Kårikstad en rabattert appelsinjuice rikere basert på selskapets algoritmer.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.