– Det var en tøff beslutning. Sett i ettertid var det en gavepakke, sier Kurt Hugo Blindheim som er gründer og eneeier i Leba.

Markedstilgangen til møbelprodusenten fra Vigra utenfor Ålesund ble strupt da selskapets forhandlere ikke lenger sto fritt til å velge leverandør. Det skulle vise seg å åpne helt nye dører for skyvedørsprodusenten.

Nå har møbelprodusenten gått fra å være en tradisjonell produksjonsbedrift til å bli en netthandelsaktør som selger blant annet skyvedører direkte til privatkunder.

– Hvor alvorlig hadde det vært hvis dere ikke lyktes?

– Da hadde vi vært ferdig. Vi kunne nok drevet som vi gjorde i flere år til, men signalene var entydige. Det var ingen tvil om hvor vi var på vei, og vi ønsket å ta kontroll og styre vår egen skjebne, sier Blindheim.

Ny innovasjonspris

Veksten som følge av strategivalget har gjort at Leba er blitt en Gasellebedrift.

DN skal nå for første gang også kåre årets Gaselle-innovatør 2021. Både oppstartsbedrifter og mer modne selskaper kan delta i konkurransen.

Sjefredaktør Amund Djuve påpeker at hensikten er å få frem bedrifter som har hatt en markant effekt av strategiendringer.

– Vi lever i en tid der teknologi og endrede brukerpreferanser kan ta livet av bransjer eller bedrifter, men også legge grunnlag for nye. Derfor vil vi også kåre og vise frem innovative etablerte bedrifter som har gjennomført en omstilling og strategiendring som har gitt rakettvekst i moden alder, sier Djuve.

Han har i en årrekke fulgt Gasellene og sett hvordan veletablerte virksomheter har lykkes med å ta nye steg.

– Vi har sett at denne type godt voksne bedrifter som har tenkt helt nytt, ikke minst på hvordan man utnytter ny teknologi, også kan bli gaseller.

Firmaet til Kurt Hugo Blindheim har endret seg radikalt på få år. Nå har selskapet gjort seg uavhengig fra møbelkjedene, og driver i stedet direktesalg gjennom egen nettbutikk.
Firmaet til Kurt Hugo Blindheim har endret seg radikalt på få år. Nå har selskapet gjort seg uavhengig fra møbelkjedene, og driver i stedet direktesalg gjennom egen nettbutikk. (Foto: Morten Hjertø)

Ble satt på sidelinjen

I en årrekke hadde Leba gjort det bra på sitt felt innen møbel og oppbevaring. Så merket de at flere varsellamper begynte å lyse for syv-åtte år siden.

– Tilbakemeldingene vi fikk fra frittstående forhandlere, var at kjedene hadde begynt å rasle med sablene. De ville at all handel skulle gå gjennom kjedens leverandører.

Å få en fot innenfor de etablerte kjedene, skulle vise seg å vanskelig.

– Hos kjedekontorene fikk vi en kjølig mottagelse. Hos de fleste fikk vi ikke engang komme å presentere oss.

Det ble starten på den alternative strategien som ble lagt i 2014.

– Vi måtte tenke nytt, og vi benyttet momentumet til å gå rett i markedet med direktesalg mot privatkunder. På det tidspunktet var det ikke en ferdig uttenkt strategi.

Et lykketreff

Syv år senere er han ikke i tvil om at det var et nødvendig veivalg. Netthandel til privatpersoner står nå for 90 prosent av omsetningen.

– Den nye strategien ble rett og slett et lykketreff.

Ved å gå over til netthandel, traff Leba en megatrend.

– Vi så mulighetene i et marked i endring, og grep disse. Der og da så var det nok på mange måter galskap, men vi visste at om vi ikke tok noen tøffe valg, så ville pilene etter hvert begynne å peke feil vei.

Salget har økt fra vel 11 millioner kroner til 33 millioner i løpet av fire år.

– Vi har hatt en veldig vekst, og jeg tror vi treffer noe spesielt i markedet. Og stadig flere kunder handler slike produkter på nett. Før pandemien var live-shopping knapt et tema, men nå er det dagligdags.

Blindheim har ambisjoner om milliardomsetning og etablering i flere land utover Norge.

– Det ligger åpenbart mye og hardt arbeid foran oss for å klare denne ambisjonen, sier Blindheim.

Et paradigmeskifte

Tor W. Andreassen, som er professor i tjenesteinnovasjon ved NHH, mener at innovasjoner i eksisterende små og mellomstore bedrifter, har fått en undervurdert rolle sammenlignet med gründerbedrifter.

– De etablerte virksomhetene har kunder, penger og kan satse uten å gå konkurs. Start-ups satser alt på ett kort, sier Andreassen.

Han mener at epoken hvor industrigiganter som Hydro, Equinor og Elkem var lokomotiver for å skape nye arbeidsplasser, er over. Veksten kommer fra andre typer virksomheter: digitale tjenesteytere.

Nå må både gründerbedrifter og de mellomstore bedriftene lykkes hvis arbeidsplassene innen modne næringer som olje, gass og tradisjonell industri skal erstattes, ifølge professoren.

– Vi står over for et paradigmeskifte hvor verdiskapingen må skje nærmere konsumentene hvor bruksdata om tjenesten eller varen oppstår.

Andreassen tror ikke Norge lenger kan flyte på å være en tung råvareleverandør

– Denne smertefulle omstillingen gjør at næringspolitikere og NHO må akseptere at den tradisjonelle industrien mister sin relative betydning mot andre virksomheter. Dinosauren er gått på land.

Han tror tjenesteproduksjonen i små og mellomstore bedrifter bare blir viktigere – noe Perspektivmeldingen 2021 tyder på.

– Regjeringen henger fortsatt igjen i en industridiskusjon i den nye regjeringsplattformen. Vi tenker som om det var Sauda smelteverk. Hvor er tjenestediskusjonen og tjenesteeksporten?, spør Andreassen.

Entreprenørsønn

I Leba er det allerede investert 20 millioner i utvikling av teknologi og til nytt produksjonsutstyr. I løpet av de neste årene er planen å bruke ytterligere 30 millioner.

– Vi investerer tungt hvert år. Målet er hele tiden å utvide kapasitet og øke effektiviteten. Vi prioriterer vekst og utvikling foran bunnlinje, sier Blindheim som har hatt et lite plussresultat hvert år siden oppstarten.

Etter at selskapet valgte å selge direkte til sluttkunder, måtte det bygges opp en helt annen organisasjon med et mer omfattende markedsføringsapparat.

Nå bruker de den digitale verktøykassen til internettmarkedsføring gjennom sosiale medier, søkeordoptimalisering og samarbeid med influensere. I tillegg har de bygget opp egen kundeservice.

Blindheim er en entreprenørsønn fra øyene utenfor Ålesund. I nabolokalet holder familieselskapet Byggmann til som er stor aktør innen salg av ferdighus.

Selv startet han innen byggebransjen før han gikk over til møbelindustrien.

– Møbler og Sunnmøre er en god kombinasjon, sier Blindheim.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.