– Motgang.

Gründer Linda Johansen (53) i Linda JC svarer med ett ord hva som er hennes drivkraft. Og det har vært mye berg og dalbane i hennes yrkeskarriere, men med kosmetikkselskapet hun etablerte i 2015 og eier sammen med ektemannen Timm Wold (47), har det bare gått oppover.

– Det har vært litt av en reise. To ting har vi jobbet aktivt med i selskapet. Å skaffe nye kunder og øke bredden i produktsortimentet. Siden 2017 har vi økt antall varelinjer fra 13 til 100 og kundemassen er ti ganger større. I dag har vi rundt 30.000 aktiver kunder, sier Wold som er daglig leder.

Siden 2016 har selskapet Linda JC vokst over 1500 prosent til over 40 millioner kroner i omsetning i 2019. I fjor hadde gaselleselskapet en resultatgrad på 21 prosent før skatt. Det fører Linda JC helt til topps blant 1601 gaseller i region øst som består av fylkene Innlandet, Viken og Oslo og dermed er den aller største gaselleregionen.

– Siden 2017 har vi økt antall varelinjer fra 13 til 100 og kundemassen er ti ganger større, sier daglig leder Timm Wold i Linda JC som er gasellevinner i region øst.
– Siden 2017 har vi økt antall varelinjer fra 13 til 100 og kundemassen er ti ganger større, sier daglig leder Timm Wold i Linda JC som er gasellevinner i region øst. (Foto: Gunnar Lier)

Linda JC tilbyr egne kremprodukter som gründeren selv står bak. Og det kan ta ett år å mikse ingrediensene før Johansen vil lansere produktet i markedet.

– Jeg har 15 års erfaring med å lage hudprodukter. For meg er det å lese ingredienser til kremer som å lese matoppskrifter. Alle de produktene vi lager, skal være av superhøy kvalitet. Jeg bruker meg selv som prøvekanin. Hvis ikke jeg vil bruke det, skal heller ikke kundene gjøre det, sier Johansen.

Selskapets daglige leder smetter inn i samtalen.

– Det Linda prøver er å sette på aldringsbremsen til huden. Det er jo ingen kremer som fjerner rynker, men man kan forsinke aldringsprosessen med produktene, sier Wold.

Selskapet retter seg mot kvinner i alderen 35 til 65 år.

– 45 prosent av våre kunder er mellom 45 til 54 år. Nå er jeg rett i målgruppen med mine 53, sier Johansen.

Produktene handles ikke over disk.

– Vi er en hudpleiesalong på nett. Konseptet vårt er å lære kunden å gjøre ansiktsbehandling hjemme ved å være sin egen hudpleier.

– Hva er årsaken til interessen for hudkrem?

– Det skyldes min egen dårlige hud. Da jeg var i slutten av 20-årene fikk jeg så dårlig hud at jeg gikk på antibiotika i ett og et halvt år. Ble ikke noe bedre av det. Jeg fikk hjelp av en hudlege i Aten og tok med meg kremproduktene jeg skaffet meg i Hellas og begynte å undersøke hva produktene inneholdt, sier Johansen.

«Nå går det til helvete igjen»

I det tidligere IBM-bygget på Kolbotn utenfor Oslo har selskapet utvidet lokalene de leier som følge av veksten i salget av kremer, serumer og ansiktsmasker. I dag sysselsetter det 17 ansatte – hvorav to hudterapeuter.

For ett år siden la ekteparet frem et budsjett for 2020 på 50 millioner. Men så kom regjeringens beskjed den 12. mars om å stenge ned samfunnet for å få kontroll over koronaviruset.

– Da begynte jeg å grine, sier Linda Johansen da regjeringen besluttet å stenge ned Norge den 12. mars for å unngå virusspredning. Men daglig leder Tim Wold i Linda J til høyre ga gass og fikk opp salget.
– Da begynte jeg å grine, sier Linda Johansen da regjeringen besluttet å stenge ned Norge den 12. mars for å unngå virusspredning. Men daglig leder Tim Wold i Linda J til høyre ga gass og fikk opp salget. (Foto: Gunnar Lier)

– Da begynte jeg å grine. Fikk konstant angst i magen. Husker ingenting av de to ukene som kom deretter. Tenkte at nå går det til helvete igjen, sier Johansen.

Hun fikk flashback. Konkurser som brakte henne på bar bakke som den etter finanskrisen i 2008. Og ikke minst virkningene av terrorangrepet den 22. juli i 2011 som gjorde at hele kundegrunnlaget hennes forsvant fra den eksklusive hudpleiesalongen på 650 kvadratmeter hun hadde i toppetasjen på Steen & Strøm i Oslo.

– Kundene gikk inn i en sorgprosess. Folk ønsket i akkurat spa da. Det var en uvirkelig tid.

Johansen ble igjen dratt ned i et økonomisk gjørmebad og måtte ha hjelp av sine foreldre. Men denne gangen har hun støtte hos ektemann og daglig leder i firmaet. Wold har mange års salgssjef-erfaring i Canon som han nå benyttet.

Helgen etter statsministerens kunngjøring om å stenge ned samfunnet for å stoppe spredningen av koronaviruset, bestemmer Wold seg for å synliggjøre selskapets produkter til folket.

– Jeg tenkte vi kunne utnytte pandemien til vår fordel. Hvis vi skulle gi gass, måtte vi gjøre det nå. Mandag 16. mars ringte jeg til TV 2, TV3 og TVNorge og kjøpte massive reklamekampanjer, sier Wold.

Selskapet hadde varelagrene fulle da årets første fem måneder er høysesong for hudkrem.

– Huden trenger fuktighet når det er kaldt og tørt, sier Johansen.

Nå fikk hun også støtteerklæringer fra kundene. Et halvt år i forveien hadde hun etablert en lukket facebook-gruppe av lojale kunder som i dag teller 7200 kvinner.

– Vi har noen fantastiske kunder. Damene slår ring rundt meg og teamet vårt. De oppfordret hverandre å handle hos oss for å hindre at vi skulle bli borte fra markedet. Den varmen jeg fikk av dem, gjorde at jeg fikk pusten tilbake.

Salg av kremprodukter økte da en lukket facebook-gruppe slo ring om Linda JC etter nedstengningen i mars. – De oppfordret hverandre å handle hos oss for å hindre at vi skulle bli borte fra markedet, sier Linda Johansen
Salg av kremprodukter økte da en lukket facebook-gruppe slo ring om Linda JC etter nedstengningen i mars. – De oppfordret hverandre å handle hos oss for å hindre at vi skulle bli borte fra markedet, sier Linda Johansen (Foto: Gunnar Lier)

Ekteparets mål var å engasjere kundene i hvordan de kunne bruke hjemmetiden under koronapandemien for å gjøre noe bra for huden.

– Vi satte i gang interne grupper som laget hudpleieprogrammer. Damene brukte det som en møteplass og delte bilder og erfaringer. Jeg er skrudd sammen slik, at når ting blir vanskelig, så kommer de beste løsningene, sier Johansen.

Omsetningen steg.

– I april hadde vi en salgsøkning på 70 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. I første halvår økte omsetningen med 35 prosent. Nå ligger vi foran budsjettet på 50 millioner for i år, sier Wold.

Selskapets utfordring er at laboratoriene i Europa som produserer kremer har vært stengt ned grunnet pandemien.

– Vi har vært utsolgt av flere av våre topp-produkter og har prøvd å dirigere kundene til å kjøpe noe annet, sier Johansen.

Svenske investorer på laget

Årets gasellevinner i region øst legger opp til ytterligere vekst neste år med blant annet økt satsing på flere produkter og abonnement på serum, dagkrem, nattkrem, renseprodukter og ansiktsmasker, samt sminke.

Linda JC har fått pris av Bring for selskapets nettbutikk. Her viser gründerne årets julekalender fra kosmetikk-selskapet.
Linda JC har fått pris av Bring for selskapets nettbutikk. Her viser gründerne årets julekalender fra kosmetikk-selskapet. (Foto: Gunnar Lier)

– Vi har budsjettert med en omsetning på 65 millioner kroner for 2021 og med en vekst på 500 nye kunder i måneden i Norge, sier Wold.

Nå tar selskapet også de første stegene inn i Sverige. Med seg har ekteparet fått to svenske PE-fond som skal hjelpe dem med satsingen og går inn på eiersiden.

Johansen understreker at de har en veldig ydmyk holdning på satsingen i nabolandet.

– Får vi det til, er det fantastisk, men det skal ikke sparke bena under oss hvis vi ikke lykkes. Det er Norge som er selskapets primærsatsing, sier gründeren.

Hun legger til at det å se selskapet vokse og vise at det har livets rett er «helt sykt» etter flere forsøk og konkurser.

– Jeg er en ordentlig comeback-kid.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.