Kontoret til sjefen er ikke helt A4. På veggene henger snøbrettprodukter med navn på rockeband som Red Hot Chili Peppers, Green Day og Iron Maiden.

– Det er artister vi har jobbet med. Vi har i flere år fått med oss enkelte band for å få snøbrettkjørere og andre til å høre på musikken deres, sier Carl Jørgen Nordberg.

Han henter frem et snøbrett.

– Se på baksiden av denne da, en Martin gitar. Vi ble sponset av gitarprodusenten og fikk lov til å bruke designet fra en av deres gitarprodukter på noen snøbrett, sier Nordberg.

Han er medgründer og daglig leder i selskapene Run og Planet Snow som drives fra næringslokaler i Hamar.

De to selskapene har samme eiere, samme ledelse og sitter i samme lokale, men alle ansatte er ansatt i Planet Snow. Gründerne har lenge hatt planer om å fusjonere selskapene.

– Vi har bare ikke fått tid til å gjøre det, sier Nordberg.

Sammen er de to selskapene årets gasellevinner i Hedmark. Selskapenes samlede omsetning av sportsutstyr har økt fra over 37 millioner i 2014 til overkant av 101 millioner i fjor.

– Vi vokser. Samlet vil de to selskapene omsette for 145 millioner kroner i år, sier Nordberg.

Gudfar på laget

Nordberg er tidligere aktiv snøbrettkjører på det norske landslaget og var kjent under fornavnet «Calle».

– Jeg kjørte Europa-cup på 1990-tallet. Det var den gang brettene veide 10 kilo. I dag er vekten redusert til noen få kilo, sier Nordberg.

Han la etter hvert snøbrettene på hyllen og begynte på jusstudier. Men det ble ingen advokatkarriere på Nordberg. Istedenfor ble det handel på «hjemmebane» med agentur på ett av snøbrettbransjens mest attraktive produkter for Norge; Burton.

Det selskapet ledes og eies av amerikanske Jake Burton Carpenter. Han regnes som snøbrettets gudfar. Som selskap er Burton blitt en gigant med en mengde skreddersydde produkter for snøbrettkjørere.

– Vi reiser til Burlington i Vermont en gang i året for å hilse på Jake, sier Nordberg.

Sammen med Elling Balhald etablerte Nordberg Planet Snow for salg av Burtons produkter av snøbrett, utstyr, sko og klær i 1997.

– Det er en livsstil, også for meg, sier Nordberg.

Selskapet vokste fra en omsetning på tre millioner til 49 millioner i toppåret 2009.

– Da snowboard ble allment akseptert, hadde vi en stor etterspørsel frem til 2010, sier Nordberg.

De siste årene har omsetningen i Planet Snow ligget på rundt 25 millioner.

Løper løpsk

Da snøbrettsalget sank, jaktet Nordberg og Balhald etter produkter som var salgbare også om sommeren. Valget falt på en franskdesignet løpesko; Hoka.

– Designet er litt spesielt, sier Carl Johan Nordberg, gasellevinneren i Hedmark, om Hoka-skoen, men understreker at gode egenskaper gjør at etterspørselen er stor.
– Designet er litt spesielt, sier Carl Johan Nordberg, gasellevinneren i Hedmark, om Hoka-skoen, men understreker at gode egenskaper gjør at etterspørselen er stor. (Foto: Kristin Svorte)

– Den har unike egenskaper med en spesiell støtdemping og er veldig lett. Designet er litt spesielT. Da den kom på markedet, var det ingen som likte den, inntil folk begynte å teste den, sier Nordberg.

De fikk agenturet på Hoka for hele Skandinavia og etablerte selskapet Run i 2012.

I tillegg til sko selger Hamar-selskapet også ernæringsdrikken Maurten.

– Nesten alle som løper maraton, bruker Maurten, sier Nordberg.

Hva er gasellebedrifter, sjefredaktør Amund Djuve?
DNs sjefredaktør Amund Djuve forklarer hva en gasellebedrift er og hvorfor DN skriver om dem.
00:28 Min
Publisert:

Gründernes satsing på løpesko og ernæringsdrikk har resultert i at deres selskap Run på kort tid er blitt mye større enn eiernes snøbrettselskap.

Siden 2013 har omsetningen i Run økt fra 5,5 millioner til over 79 millioner i fjor.

– Vi har allerede fått inn mye bestillinger til neste år.

– Og hva blir omsetningen i 2019?

– Totalt vil de to selskapene omsette for rundt 200 millioner kroner neste år, sier Nordberg.

Baksmell på storselger

Gründeren vil ikke drive med butikk og kjeder. Det har han brent seg på en gang.

– La de som kan drive med retail gjøre det.

For ti år siden var Nordberg medeier i et selskap sammen med blant annet den norske legendariske snøbrettkjøreren Terje Håkonsen. De solgte sportsklær «alle måtte ha» med klesmerket Swag. Selv de som ikke drev med snøbrett eller skating, gikk med merkets luer og hettegensere. Klærne ble solgt i egne Swag-butikker.

– Da vi startet, hadde vi problemer med å få gode nok lokaler i kjøpesentrene. Så kom finanskrisen og plutselig ble det mange tomme lokaler og lavere priser. Samtidig sank etterspørselen, sier Nordberg som etterhvert solgte seg ned i Swag. Selskapet ble slått konkurs i 2012. Da hadde Swag en nettbutikk og 13 butikklokaler spredt over hele landet.

50 år gamle Nordberg er fortsatt snøbrettkjører. Og han skader seg som i yngre dager.

– Huff ja. For noen år siden var jeg i bakken i Trysil sammen med min yngste sønn og skulle vise at jeg kunne gjør det samme som ham på snøbrett. Det endte med brukken rygg og knuste knær, sier Nordberg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Julebord-ekspertenes beste tips: De ansatte kan stort sett gjøre hva de vil, men særlig to ting er de dummeste sjefene kan gjøre
02:24 Min
Publisert: