Bølgene slår i baugen når den lille motorbåten skyter fart ut i Fensfjorden. På babord side ligger Equinors enorme Mongstad-anlegg.

– Du kan ikke komme mer i oljeland enn dette, sier Lars Hellandsjø og gliser.

Her i grenseland mellom Sogn og Fjordane og Hordaland ler de bare av dem som tror lyset slukkes snart for Olje-Norge. Når produksjonen fra det enorme Johan Sverdrup-feltet skal kjøres inn i Mongstad-anlegget betyr det bruttoverdier for nær 450 millioner kroner i døgnet.

– Dette kommer til å vare i 40 til 50, kanskje 100 år til, gliser Hellandsjø.

Hva er gasellebedrifter, sjefredaktør Amund Djuve?
DNs sjefredaktør Amund Djuve forklarer hva en gasellebedrift er og hvorfor DN skriver om dem.
00:28 Min
Publisert:

Gode penger på nedturen

Det er tvers over fjorden, i Skipavika i Sogn og Fjordane, Hellandsjø, Stian Bogetvedt, John Torsvik, Stein Inge Larsen og Thomas Bogetvedt har tatt sin bit av oljekaken. Der skyter store boretårn opp mot himmelen langs svabergene, innimellom store produksjonsskip. Et synlig bevis på at oljeindustrien er «boom and bust». De siste årene har Hellandsjø og eierne av Skipavika Terminal tjent gode penger på nedturen i oljeindustrien. Redere som John Fredriksen har brukt viken som oppbevaringsplass for rigger i opplag. Det har gjort selskapet til gasellevinner i Sogn og Fjordane.

– Vi er trolig den billigste opplagsplassen i Norge. Nå ligger det fire rigger og tre produksjonsskip her, sier Stian Bogetvedt mens han manøvrerer båten til kai.

– For fem år siden var det ingenting her, sier Stian Bogetvedt.

Lokale bønder hadde lenge forsøkt å selge området til hyttetomter uten å lykkes. Men Bogetvedt og Hellandsjø så muligheten – som lå utenfor svaberget.

– Her er det brådypt. 35 meter rett ned. Det gjør at vi kan ta imot rigger, legge dem til kai og utføre arbeid på riggene direkte fra land. Det er ingen andre plasser som dette som vi vet om, sier han.

Skipavika Terminal er sponsor av Sogndal. Nedturen til 1. divisjon var vond å svelge for Lars Hellandsjø.
Skipavika Terminal er sponsor av Sogndal. Nedturen til 1. divisjon var vond å svelge for Lars Hellandsjø. (Foto: Eivind Senneset)

Bygget egen fylkesvei

Så langt har Hellandsjø, Bogetvedt og de tre andre eierne sprengt ut til syv dypvannskaier i Skipavika. Kontorbygninger og store haller har poppet opp i den engang så forlatte viken.

– Vi har investert flere hundre millioner kroner her til nå, sier Hellandsjø.

Til og med egen fylkesvei har de fått lagt ut til området.

– Det er ikke mange steder der fylkeskommune, kommune og private har bygget fylkesvei sammen, sier Hellandsjø.

– Og i tillegg er det den billigste veien som er bygget i Norge, hevder han.

Så langt er det opplag for rigger uten arbeid som har bidratt til mesteparten av inntjeningen i Skipavika Terminal as. Fjoråret ga et resultat før skatt på nær fire millioner kroner av en omsetning på rundt 70 millioner kroner.

– Nedturen i oljeindustrien gjorde at det gikk fortere enn vi hadde tenkt.

Oljeprisen nådde toppen sommeren 2014. I januar 2016 var oljeprisen 27 dollar fatet, og rigger i hopetall ble sendt i opplag da oljeselskapene strupet letebudsjettene. Nå er oljeprisen oppe i 80 dollar fatet igjen, og oljeselskapene begynner igjen å etterspørre rigger.

– Hva skal dere da leve av nå når riggene forsvinner fra opplag?

– Vi gleder oss til det går fra opplag til oppdrag. Nå har vi inngått et samarbeid med danske Semco som gjør oss i stand til å ta mindre reparasjoner og vedlikehold. Vi har allerede gjennomført oppdrag med klassing av rigg. Vi tror ikke oppturen vil gi oss mindre å gjøre, sier Hellandsjø.

Det er lettest å ta seg sjøveien til Skipavika.
Det er lettest å ta seg sjøveien til Skipavika. (Foto: Eivind Senneset)

Drømmer om Fredriksen

Lars Hellandsjø er tidligere kjent som toppsjef i Wergeland-Halsvik rett over fjorden for Skipavika. Der sluttet han brått i 2010. Men aller mest kjent er han for vervet som mangeårig president i Redningsselskapet. Noen timer sammen med Hellandsjø gjør at en forstår at mannen har reist rundt på adskillige basarer og andre tilstelninger langs kysten. Historiene sitter løst.

Om da han plukket jordbær og drømte om å kjøpe en Bergesen-tanker i opplag i fjorden utenfor barndomshjemmet. Isteden ble tankeren plukket opp av John Fredriksen.

– Jeg kunne vært Fredriksen, sier Hellandsjø og ler så han rister.

Han peker på hjertestarteren på veggen.

– Den eneste grunnen til at vi har denne her er at vi er redde for å le oss i hjel, sier han.

Skipavika Terminal har tjent gode penger på nedturen i oljeindustrien. Fire rigger og tre produksjonsskip ligger i dag i opplag i viken i Gulen kommune i Sogn og Fjordane. Medgründer Stian Bogetvedt seiler motorbåten sakte langs rekken av rigger.
Skipavika Terminal har tjent gode penger på nedturen i oljeindustrien. Fire rigger og tre produksjonsskip ligger i dag i opplag i viken i Gulen kommune i Sogn og Fjordane. Medgründer Stian Bogetvedt seiler motorbåten sakte langs rekken av rigger. (Foto: Eivind Senneset)

Tømmerfabrikk til 700 til 800 mill.

Ideene sitter også løst. Opplag for rigger og nå verksted for disse er bare noen av aktivitetene som er satt i gang på området til Hellandsjø og partnerne. Salg av stein til bruk ved legging av rørledninger og havvindprosjekter er en annen virksomhet som er blitt realisert i løpet av de siste årene. I fjor ble det solgt stein for 114 millioner kroner fra Skipavika. Nå sysler gründerne med flere nye prosjekter. Det mest konkrete er en fulldigitalisert fabrikk for tilskjæring av tømmer. Tanken er å frakte tømmer fra Vestlandskysten på lektere til Skipavika. Der skal tømmeret renskjæres og selges som rundtømmer internasjonalt.

– Hva kan investeringene i en slik fabrikk bli?

– Mellom 700 til 800 millioner kroner, sier Hellandsjø.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.