Skal, skal ikke? Arne Sandum vurderer å bytte ut sin sedan med en stasjonsvogn.

– Du må jo ha en fin og stor bil da, sier importør Kjetil André Grydeland i Sportwagen, og lener seg på panseret på det utvalgte kjøretøyet.

Bilen Sandum vurderer koster en halv million og er en Mercedes-Benz E220T CDI. Kjøretøyet er bare noen måneder gammel og er importert fra Tyskland.

– Skal jeg kjøpe en ny må jeg jo kvitte meg med den Mercedesen jeg har nå, sier Sandum.

Han er en typisk kunde hos Grydelands bilfirma.

– Mine kunder er i gjennomsnitt mellom 40 og 70 år. Nesten alle kundene er grå i håret og har mange venner som også skal ha bil. Jeg sier til kundene mine at når man blir grå i håret, må man jo ha en skikkelig bil, sier Grydeland, og ler mens 42-åringen peker på sine egne små grå.

Se video øverst i saken.

 

  • Hva var ideen da du startet?

– Å drive med det jeg likte og var glad i.


  • Hva ville du gjort annerledes hvis du fikk gjøre én ting om igjen?

– Planlagt økonomien mye bedre ved å samle alle tjenester jeg trengte kun i én bank.

  • Hva er din viktigste drivkraft?

– At det er gøy å selge samt at redselen for å ikke lykkes er så stor at man lykkes.


  • Hvordan merker du den økonomiske krisen i Europa og USA?

– Ingen ting, bortsett en økende etterspørsel fra kinesere som gjør at det er blitt hardere konkurranse om å kjøpe bilene jeg vil ha fra Tyskland.


  • Hva gjorde du for ti år siden?

– Solgte toroms leiligheter på Sagene/Torshov.


  • Hva gjør du om ti år?

– Selger Mercedes i Vestby og har større omsetning.

«30 til 40 prosent»
Grå hårlokker har tydeligvis bidratt til å skape en vekstmaskin. Sportwagens omsetning har de siste fire regnskapsårene vokst med nesten 780 prosent og selskapet topper årets gaselleliste i Akershus.

Gründeren fortsetter veksten.

– I år øker vi omsetningen med 30 til 40 prosent.

Selv regner han i år med å selge mellom 200 og 250 biler. Gjennomsnittsprisen per solgte firehjuling øker.

– La oss sjekke. Årets snittpris per solgte bil er hittil 396.000 mot 326.000 ifjor. Det er en økning på over 20 prosent det, sier Grydeland.

 

Kuttet ut boligsalg
Grydeland startet sin salgskarriere som eiendomsmegler med salg av leiligheter på østkanten i Oslo.

– Jeg har nok solgt godt over 1500 leiligheter på Sagene/Torshov. Husker i begynnelsen i 1996 da en ettroms leilighet på Sagene gikk for 400.000 kroner og vi lurte på hvem i all verden som kjøpte den? I dag er nok samme leilighet verdt 2,5 millioner kroner, sier Grydeland.

Etterhvert begynte han på si å selge rimelige importbiler fra Sverige. Han trekker frem en veske.

– Dette var mitt første bilkontor. I denne hadde jeg opptil 20 bilnøkler. I og med at jeg var eiendomsmegler fikk jeg tilgang til garasjenøkler i nybygg og plasserte bilene der før kjøperne flyttet inn.

I 2009 sluttet Grydeland som eiendomsmegler for å satse fullt på bilsalg.

Det begynte ikke helt som forventet med det nyetablerte selskapet.

– Den første bilen som ble solgt gjennom firmaet gikk til svoger, fordi den var vanskelig å omsette. Jeg tapte på det, men jeg har tjent på de øvrige salgene.

Tabell:

«Kaller meg E-man»
Siden barndommen har Grydeland hatt et nært forhold til Mercedes.

Hans far var drosjeeier og kjørte biler med den symbolske tretakkede stjernen som i sin tid symboliserte at produsenten leverte motorer til lands, til vanns og til luften.

De kaller meg «E-man » i Mercedessystemet. E-serien er Mercedeser for folk flest Kjetil André Grydeland

En tidlig lørdag morgen for tre år siden holdt en syk datter Grydeland våken. Han benyttet anledningen å gå inn på nettet for å lete etter brukte Mercedeser i Tyskland og kom i kontakt med en person i Mercedes-systemet i Tyskland.

– Vedkommende hadde også en syk datter.

Kontakten førte til at Grydeland i dag importerer kun brukte Mercedeser i E-serien fra Daimler Finans i Tyskland.

– De kaller meg «E-man» i Mercedes-systemet. E-serien er Mercedeser for folk flest. Bilene vi importerer er maks seks måneder gamle, kjørt toppen 30.000 kilometer og leveres med nybilgaranti.Målet vårt er å være rimeligst på nettstedet Finn.no.

Selv har han investert i en sjelden Mercedes 1991 modell 190 E 2.5–16 Evolution II.

– Det er en samlebil som det kun ble produsert 500 av.

Sandum derimot måtte ta en tenkepause om han skulle kjøpe stasjonsvognen.

  • Alle som oppfyller kriteriene til å bli gaselle blir plukket ut av AAA Soliditet. Det går ikke an å melde seg på.
  • Hvis organisasjonsnummeret av en eller annen grunn endres, for eksempel fordi organisasjonsformen endres, faller selskapet ut av gruppen som kan bli gaselle.
  • Rene eiendomsselskaper, investeringsselskaper offentlig forvaltning og holdingselskaper er blant selskapene som utelates.
  • Poengberegningen: Vekst i omsetning fra 2008 til 2009, fra 2009 til 2010 og fra 2010 til 2011 blir rangert. Det blir også veksten for hele perioden. Omsetningsveksten for hele perioden veier tyngst. Dessuten blir det tatt hensyn til rating (AAA Soliditets egen), og til eventuelle revisoranmerkninger.

Tabell:
Fylkesprofil: - Akershus-folket er heldige
Les også: Gaseller fyller spøkelsesby

Les alt om gasellene

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.