Midt mellom to etasjer stopper Helge K. Wiig (46) heisen. Fra plassen på heistaket skal han montere en magnet som skal få heisdørene til å åpne seg raskere.

– Dørene åpner seg først idet heisen stopper. Når så mange som her tar heisen, blir det for sent. Magneten gjør at døren begynner å åpne seg før heisen stopper, forklarer Wiig.

– Det er helt trygt, forsikrer heismontøren.

Firmaet han jobber i, Heisplan, har levert fire heiser til Norsk Maritimt Kompetansesenters nye signalbygg i Ålesund, og Wiig er innom for å gjøre noen siste justeringer. Heisordren har en verdi på rundt tre millioner kroner.

– I og med at teknologi er viktig for det man skal drive med i bygget her, ønsket eierne åpne heisløsninger. Nå kan man se hva som skjer når heisene går opp og ned, mens man spiser lunsj i kantinen, forklarer Tore Nakken (48), som er daglig leder i Heisplan.

Den tidligere kontormaskin-selgeren startet i mars 2008 Heisplan sammen med Jan Ove Skutvik (47) og Roy Hellum (42). Ambisjonen var å selge 20 små heiser i året – og klare en omsetning på rundt fire millioner kroner.

Siden den gang har Ålesund-bedriften solgt og montert rundt 350 heiser. Heisene kjøpes i hovedsak fra den spanske leverandøren MacPuarsa og svenske Aritco. Rulletrapper inngår også i vareutvalget.

– Etter sommerferien har vi solgt 45 heiser, i oktober solgte vi hele 19, sier Nakken.

Penger på bok
Forrige uke inngikk Heisplan tidenes største kontrakt. Ålesund-selskapet skal levere to heiser til bruk offshore. Verdien er på cirka fem millioner kroner.

– Denne uken har vi ikke solgt en eneste heis, det var egentlig deilig det og, legger han til med et lurt smil.

Heisplan omsatte for knapt 24 millioner kroner ifjor, og fikk et overskudd på 5,5 millioner kroner før skatt. Nakken anslår at årets omsetning vil ende rundt 35 millioner kroner. Overskuddet er ventet å bli på 2011-nivå. De gode tallene har sendt Heisplan opp i det øverste sjiktet av vekstbedrifter i Møre og Romsdal.

– Vi har ridd på en medgangsbølge siden oppstarten. I dag har vi har en ordrereserve på 65 anlegg for neste år. Det ser lyst ut, men vi vet at ingen trær vokser inn i himmelen, og må forberede oss på å møte en eventuell nedgang i etterspørselen.

– Hva bruker dere overskuddet til?

– Vi har tatt ut noe i utbytte, men bedriften har samtidig en god del på bok. Om vi skulle komme ut for nedgangstider, gode investeringsobjekter eller finner nye vekstområder, kan det være greit å ha noen kroner i bakhånd, sier Nakken.

Endelig ferie
Ni faste ansatte står på lønningslisten. Hovedkontoret ligger i Ålesund, men selskapet har også representanter i Oslo, Stavanger og Trondheim.

– Heismarkedet i Norge domineres av store aktører. Hvordan er det å være liten blant de store?

– Det er flott. Vi er en liten organisasjon som tilpasser oss kundenes behov. En av suksessfaktorene våre er lave kostnader til administrasjon. Vi har ingen lik i lasten. Hver og en av oss står på. Vi har ikke en time som ikke er produktiv, sier Nakken.

– Hvordan skaffer dere kunder?

– Firmanavnet forteller hva vi holder på med. Vi har egen webside og forsøker å følge med på utlysinger i forskjellige medier. Vi selger også veldig mye på referanser fra kunder, sier Nakken.

Mens mange er i ferd med å avslutte arbeidsdagen på Norsk Maritimt Kompetansesenter, skal Nakken tilbake til kontoret. Wiig har også mer han skal gjøre før han tar kveld.

– I morgen reiser jeg og noen kamerater til Dubai for å se Formel 1. Det blir de første feriedagene siden vi startet Heisplan. Nå skal jeg senke skuldrene i fire dager, sier Tore Nakken.

Fylkesprofilen: Sunnmøringer og tomflasker (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les alt om gasellene