Noen store maskiner står på et industriområde på Lillestrøm i nærheten av jernbanen.

– De skulle jo helst ikke vært her da, sier daglig leder Odd Ivar Gjester i Maskinell Sporservice.

Selv skulle han ønske at hele maskinparken var leid ut.

– Det går litt i bølger, sier han og ser at medgründer Gustav Noer stiger opp i høyden i en personløfter.

Noer har hentet frem en spesialbygget svensk maskin for jernbanebruk.

– Den veier mellom 16 og 18 tonn, sier Noer mens han «stiger i gradene».

Se video øverst i saken.

 

  • Hva var ideen da dere startet?

– Det begynte med en hobby. Vi har alltid vært interessert i maskiner og så et marked for utleie.


  • Hva ville du gjort annerledes hvis du fikk gjøre noe om igjen?

– Vet ikke om jeg ville gjort noe annerledes. Dette har utviklet seg etterhvert.


  • Hva er din viktigste drivkraft?

– Å trives med det vi driver med og at vi kan koble det med vår hobby til å bli en levevei.


  • Hvordan merker dere den økonomiske krisen i Europa og USA?

– Svært lite. Myndighetenes økte satsing på jernbaneutbygging har ført til at flere utenlandske entreprenører har gått inn i det norske markedet, men det er ingen aktører som tilbyr det vi gjør.


  • Hva gjorde du for ti år siden?

– Da jobbet jeg som anleggsleder for Norwegian Rail Systems.


  • Hva gjør du om ti år?

– Håper jeg driver med det samme som jeg gjør nå.

Vokser i ekspressfart
Noer og Gjester eier sammen selskapet Maskinell Sporservice som vokser i ekspressfart. De siste fire regnskapsårene har selskapet økt omsetningen med over 1600 prosent.

– Det har faktisk vært vanskelig å dekke etterspørselen. Vi har utvidet maskinparken fra to til 12 maskiner, sier Gjester.

De to startet selskapet i 2007 og har sett at omsetningen har økt fra 1,3 millioner i 2008 til 22,8 millioner i 2011.

– I år regner vi med en omsetningsøkning på mellom 20 og 30 prosent, sier Noer.

Hans medeier legger til at det er ikke noe mål i seg selv å vokse for mye.

– Vi skal ikke vokse altfor mye fremover. Da vil vi få for mye administrative kostnader, sier Gjester.

Gasellebedriften har ti ansatte og tilbyr kunder leie av maskiner med og uten sjåfør, samt utstyr til sikkerhetspersonale ved arbeid som utføres på og ved togsporet. Kunder er alt fra Jernbaneverket, Mesta Bane og Eltel Nertwork til entreprenører.

Liste:

«Vi har ingen konkurrenter»
Selskapet har hatt glede av myndighetenes satsing på jernbaneutbyggingen. I statsbudsjettet for 2013 foreslår regjeringen 11,4 milliarder kroner til drift, vedlikehold og investeringer på jernbanenettet. Det er en økning på 14,3 prosent sammenlignet med budsjettet for inneværende år.

For å få fortgang i utbyggingen har regjeringen økt investeringene i nye anlegg med 30 prosent for utbygging av eksempelvis dobbeltspor i flere strekninger på Vestfoldbanen samt planlegging av dobbeltsporet Oslo–Follo. Imens pågår stor utbygging av blant annet dobbeltspor mellom Minnesund og Hamar.

– Vi har leid ut maskiner for utbyggingen av dobbeltsporet til Hamar, men utbyggingen av Follo-banen vil vi muligens ikke få glede før om fem–seks år, sier Gjester.

Selv hadde de ikke regnet med den sterke veksten, men innså at de kunne tilby noe markedet trengte.

– Vi har ingen konkurrenter og har funnet en nisje i markedet, sier Gjester som blant annet har erf#229 fra forskjellige jernbaneselskaper.

Selv begrunner han årsaken til at de startet selskapet med gleden av å jobbe med store dieselmaskiner.

– Det er vår hobby. Vi kommer jo fra bondestanden, sier Noer og smiler.

  • Alle som oppfyller kriteriene til å bli gaselle blir plukket ut av AAA Soliditet. Det går ikke an å melde seg på.
  • Hvis organisasjonsnummeret av en eller annen grunn endres, for eksempel fordi organisasjonsformen endres, faller selskapet ut av gruppen som kan bli gaselle.
  • Rene eiendomsselskaper, investeringsselskaper offentlig forvaltning og holdingselskaper er blant selskapene som utelates.
  • Poengberegningen: Vekst i omsetning fra 2008 til 2009, fra 2009 til 2010 og fra 2010 til 2011 blir rangert. Det blir også veksten for hele perioden. Omsetningsveksten for hele perioden veier tyngst. Dessuten blir det tatt hensyn til rating (AAA Soliditets egen), og til eventuelle revisoranmerkninger.

Liste:
Fylkesprofilen: Havnet i Oslo-skyggen
Fylkesvinner Oppland: Kverker lakselus med god kjemi
Liste:
Les også: Tåler regnværsdager
Les også: Ingen heisatur tross opptur

Les alt om gasellene

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.