I den lille bygda Fiskebøl i Vesterålen, langt unna kundene, ligger et lite oljeeventyr som leverer nær all produksjon i et globalt marked.

NorLense med 70 ansatte holder liv i både skole og barnehage i bygda med cirka 70 innbyggere.

– I de fleste husene er det noen som jobber hos oss, sier daglig leder og deleier Terje Olav Hansen.

Nå skal det bygges nye boliger i regi av bedriften og kommunen for å legge til rette for ytterligere vekst.

De siste tre årene har det tatt helt av. Omsetningen har gått fra 47 til 147 millioner kroner. I år ser den ut til å passere 200 millioner. Forkl#229en er full kontroll over alt markedsarbeid, samt den tragiske Macondo-ulykken med store oljeutslipp i Mexico-gulfen i 2010.

– Det har gitt drahjelp, ja.

Terje Olav Hansen i NorLense ble også nylig kåret til region Nords fremste vekstskaper 2012 i Ernst & Young Entrepreneur Of The Year (EOY).

 

Første med Statoil-kontrakt
Ideen og oppstarten var imidlertid nær 40 år tidligere.

Et fraktefartøy hadde gått på grunn i Finnsnesrenna i Troms i 1973. Oljen rant ut i strie strømmer. På radioen ble det fortalt at lensene ikke virket på grunn av strøm og bølgehøyde.

Samtidig var det dårlige tider i fiskeriene. Torstein Hansen tok affære. Han hentet sønnen ut av yrkesskolen og brukte egen kompetanse fra notbøteriet til å utvikle en ny oljelense. Sønnen – nåværende daglig leder Terje Olav Hansen – ble satt til å tegne og sende inn patentsøknad.

I 1977 fikk selskapet en utviklingskontrakt med Statoils nye Harstad-kontor, som første nordnorske bedrift.

Året etter vant NorLense en stor anbudskontrakt på 17 millioner kroner – et høyt beløp for en nystartet bedrift den gangen. Bestillingen var på ti tusen meter kystlense som skulle leveres på ett år. Det ble behov for mer plass. Raskt.

Det endte med at vi jagde ut kyrne fra fjøset og slaktet dem for å få plass til å produsere de første oljelensene.

 

Tjener penger på luft
I den store fabrikkhallen ligger enorme lenser brettet ut. En svak eim av smeltet plast kan merkes. Det sys, sveises, klippes og rulles på tromler. Mesteparten, 90 prosent, skal eksporteres. Brasil er hovedmarked.

Men «hemmeligheten» til NorLense ligger hverken i det slitesterke plastmaterialet eller i fortøyningen – men i luften.

– Hele vår virksomhet er basert på luftteknologi med automatisk luftfylling under høyt trykk. Det som skiller oss fra konkurrentene er evne til kjapt å fylle kamrene med luft – og det blir like hardt som stål, sier salgssjef Asbjørn Klaussen og ber oss å kjenne på det luftfylte kammeret. Steinhardt.

Oljerigg og fiskeskøyte
En barnetegning på sjefens kontor viser en mann som bøter garn, en oljerigg og en fiskeskøyte. Ikke lenger utenkelig, ifølge Hansen.

Bedriften ligger på det eneste hvite feltet på det norske oljekartet – i Nordland VII – bedre kjent som Lofoten og Vesterålen.

Hansen tror det vil bli åpnet for leteboring i løpet av tre–fem år. Det vil isåfall sammenfalle med ferdigstillelse av et nytt havgående lensesystem som kan operere i enda større bølgehøyder, kan takle bølgebrudd og kan hente olje under 1–1,5 meter under havoverflaten.

– Hvis en kan bore i nasjonalparker i Nederland og på Shetland så kan en også bore i Lofoten, men vi er alle glad i naturen og fiskeriene, så vi vil ikke spille hasard med miljøet.

Men han påpeker følgende: De som er redde for at et stort oljesøl skal nå fjærsteinene i Lofoten og Vesterålen er allerede for sent ute.

– Størstedelen av Nordland VI er allerede åpnet for oljevirksomhet og havstrømmene er slik at et ukontrollert utslipp fra dette området vil nå hit. Et oljesøl fra det uåpnede nordre Nordland VI og Nordland VII vil drifte nordover – forbi Lofoten og Vesterålen.

Mange vil tro at det er en ulempe å ligge langt fra markedet. Slik ser ikke Hansen det.

– Her trenger vi ikke å spørre noen, vi kan gjøre akkurat som vi vil. Vi får testet alle lensene våre under tøffe forhold i fjorden. Nær byer er det så mange reguleringer.

Fylkesvinner: Til himmels med raketter
Tabell:
Fylkesprofilen: – Nordlendingen driver ikke med mellomløsninger (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les alt om gasellene