– Her har vi varer for ti millioner kroner, sier daglig leder og medgründer Raymond Halvorsen i DressMyKid.

98 prosent av lageret er fylt opp før årets tre beste salgsmåneder oktober, november og desember. I år regner gründerselskapet med å få inn 50.000 ordrer i toppsesongen.

Sammen med de tre øvrige eierne i selskapet, kona Cathrine Andersen, broren Alexander Halvorsen og svigerinnen Lise Marie Ellefsen, har firkløveret på kort tid skapt en lønnsom vekstmaskin.

Anine Strand, selskapets ansvarlig på sosiale medier, pakker varer.
Anine Strand, selskapets ansvarlig på sosiale medier, pakker varer. (Foto: Øyvind Elvsborg)

Et produkt tas ned fra en hylle.

– Dette er en ull/silke-genser i størrelse 92 for toåringer. Den kan brukes hele året, sier Cathrine Andersen, innkjøpsansvarlig i selskapet.

– Hvor mye koster den?

– La meg sjekke, 469 kroner.

– Den er vel dyr?

– Men den er meget slitesterk og kan gå i arv. Våre merker koster litt mer enn produktene de store kleskjedene selger, men de holder lengre.

– Og hvem er det som handler mest i nettbutikken?

– Det er småbarnsmødre. De har mer kontroll enn fedre på hvilken størrelse barna skal ha og at klærne passer bra sammen, sier Cathrine Andersen.

Ektemannen kjenner seg igjen i beskrivelsen

– Jeg er ikke så god til det.

– Nei, han hadde ikke klart å finne riktige størrelse til våre tre barn, skyter Cathrine inn.

– Ingen av varene som er kjøpt inn har floppet. Men det er alltid noen farger som ikke selger like bra, men med rabatt går også de unna, sier Cathrine Andersen, innkjøpsansvarlig i DressMyKid og viser frem en ull/silke-genser til 496 kroner.
– Ingen av varene som er kjøpt inn har floppet. Men det er alltid noen farger som ikke selger like bra, men med rabatt går også de unna, sier Cathrine Andersen, innkjøpsansvarlig i DressMyKid og viser frem en ull/silke-genser til 496 kroner. (Foto: Øyvind Elvsborg)

Hun bestemmer hvilke produkter og farger på tekstilene selskapet skal kjøpe inn.

– Vi har prøvd mye klær på våre barn og Alexanders to døtre, og jeg har lært meg hva kundene etterspør.

«Det var veldig skummelt»

Netthandelsselskapet ble unnfanget i 2015 da ekteparet fikk ideen om å selge skinntøfler til de aller minste babyføtter og større barn.

– Vi så at det var et marked vi kunne ta en del av, og fant en fabrikk i Kina som kunne designe produktene for oss. I første omgang kjøpte vi noen tusen par tøfler og hadde lageret i kjelleren i rekkehuset, sier Raymond Halvorsen.

Skinntøfler avbildet med dyr til barn var starten på netthandelsbutikken DressMyKid.
Skinntøfler avbildet med dyr til barn var starten på netthandelsbutikken DressMyKid. (Foto: Øyvind Elvsborg)

Mens konkurrentene tilbød skinntøfler til rundt 400 kroner, solgte det nyetablerte netthandelsselskapet skinntøfler til 249 kroner.

– Vi solgte masse av dem, sier Cathrine Andersen.

Begge to hadde faste jobber. Raymond Halvorsen jobbet med innkjøp hos netthandelsselskapet Komplett, mens Cathrine Andersen arbeidet i Jotuns malingfabrikk i Sandefjord.

– Jeg hadde lenge hatt en drøm om å starte for meg selv. Siden jeg jobbet i Komplett, ble det naturlig for meg å satse på noe innen netthandel, sier Raymond Halvorsen.

Så tok de kontakt med to søsken og fikk dem med på eiersiden i 2016.

– Vi trengte flere hender da vi hadde faste jobber ved siden av, sier Raymond Halvorsen.

Hans svigerinne var den gang 18 år, og hun ble plutselig medeier i en nettbutikk.

– Jeg gikk siste året på videregående og gikk inn med 5000 kroner i selskapet. Brukte den ekstra tiden jeg hadde i netthandelsbutikken. Det er veldig gøy å være med, og er grunnen til at jeg valgte å studere på Norges Handelshøyskole, sier Lisa Marie Ellefsen.

– Man får fornøyde kunder dersom man er aktiv med å gi dem kundeservice, sier Alexander Halvorsen, kundeansvarlig i DressMyKid.
– Man får fornøyde kunder dersom man er aktiv med å gi dem kundeservice, sier Alexander Halvorsen, kundeansvarlig i DressMyKid. (Foto: Øyvind Elvsborg)

Raymonds bror, Alexander, var klar for å gjøre noe nytt etter å ha jobbet lenge i en bowlinghall.

– Jeg var lut lei det jeg drev med, sier den tidligere norske juniormesteren i bowling.

Selskapets daglige leder bryter inn.

– Alle her har bidratt mye og vi utfyller hverandre godt.

I 2016 omsatte selskapet for nesten en halv million kroner og oppnådde et driftsresultat på 35.000 kroner. Året etter økte salget til 1,3 millioner med tilsvarende resultat. Og nå hadde ektemannen bestemt seg.

– En mandag i slutten av 2017 sa han at han ville si opp en sikker jobb og forutsigbar lønn i Komplett for å satse fullt på netthandelsbutikken vår og «gunne på». Den førstkommende fredagen sa Raymond opp. Det var veldig skummelt, sier Cathrine Andersen som litt senere forlot Jotun for å konsentrere seg om familieforetaket.

«Bevisste på pengebruken»

Uten lønnsinntekter fra annet hold, gikk gründerne i netthandelsbutikken gjennom alle kostnader.

– Lønnen ble ganske dårlig. Det var vi innstilt på, og var veldig bevisste på pengebruken, sier Raymond Halvorsen.

– Alle bidrar der det trengs. Selv plukker jeg masse varer på lageret, selv om jeg har tittelen daglig leder. Det er en fin ting at alle hjelper hverandre, sier Raymond Halvorsen som har fått stor støtte av kona Cathrine Andersen i etableringen og driften av netthandelsselskapet.
– Alle bidrar der det trengs. Selv plukker jeg masse varer på lageret, selv om jeg har tittelen daglig leder. Det er en fin ting at alle hjelper hverandre, sier Raymond Halvorsen som har fått stor støtte av kona Cathrine Andersen i etableringen og driften av netthandelsselskapet. (Foto: Øyvind Elvsborg)

Ekteparet gikk gjennom utgiftene.

– Vi trengte ikke to biler og solgte det eldste kjøretøyet. Hadde abonnement både på Viaplay og Netflix og valgte kun et av dem. Forbruket ble redusert. Og dette har vi tatt inn i firmaet. Istedenfor å benytte fiber for 1000 kroner i måneden i selskapet, valgte vi å bruke internett over 4G som vi betalte 299 kroner for i måneden. Bare på det punktet sparte vi 18.000 kroner. Målsetningen har vært å bygge opp egenkapitalen, sier Raymond Halvorsen.

Også andre tiltak ble gjort.

– Hyller bygget vi opp av pappesker og tapet dem sammen. Vi fikk brukte møbler gratis ved henting, sier Cathrine Andersen.

Setter nye salgsrekorder

I 2019, da selskapet omsatte for åtte millioner kroner, skjønte eierne at firmaet var liv laga. Da gikk Raymond Halvorsen ut i Sandefjords Blad og meddelte at målet var å omsette for over 20 millioner innen 2021. Det reagerte ektefellen på.

– Jeg sa han var helt gæren som gikk ut i avisen og sa det, sier Cathrine Andersen.

– Men det var et mål å jobbe etter og man må ha tro på det man driver med, kontrer ektemannen med et smil.

Og det målet klarte selskapet med glans. Omsetningen i 2021 ble på 29,3 millioner med et driftsresultat på 3,3 millioner.

– Nå er omsetningsmålet 50 millioner kroner, sier Raymond Halvorsen.

Også Helga Ellefsen, mor til Cathrine Andersen og Lise Marie Ellefsen, jobber i netthandelsbutikken som ekstra hjelp.
Også Helga Ellefsen, mor til Cathrine Andersen og Lise Marie Ellefsen, jobber i netthandelsbutikken som ekstra hjelp. (Foto: Øyvind Elvsborg)

Mens netthandelen nådde nye høyder under koronapandemien, har folk etter gjenåpningen handler mer varer i fysiske butikker igjen.

I annet kvartal i år ble det kjøpt varer med norske kort på nettet for 23 milliarder kroner, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Det er en nedgang på ti prosent mot samme tidsrom i fjor. Og det er særlig netthandelen av klær og sko som gikk ned i annet kvartal med vel 30 prosent, fra 3,1 milliarder kroner i annet kvartal 2021, til 2,2 milliarder i samme tidsrom i år, ifølge SSB.

Men Sandefjord-selskapet har hittil i år trosset utviklingen med en økning i netthandelssalget.

– Vi har hittil i år hatt en omsetningsøkning på 50 prosent fra i fjor. Budsjettet vårt i år er på 37 millioner kroner, så får vi ser hvor vi lander, sier Raymond Halvorsen.

Selskapets ansvarlig på sosiale medier, Anine Strand, fremst i bildet og innholdsansvarlig for produktinformasjon, Christina Louise Wendt, håndterer sending av varer.
Selskapets ansvarlig på sosiale medier, Anine Strand, fremst i bildet og innholdsansvarlig for produktinformasjon, Christina Louise Wendt, håndterer sending av varer. (Foto: Øyvind Elvsborg)

– Merker dere at folk nå endrer kjøpevanene som følge av alt blir dyrere?

– Det er litt tøffere konkurranse og vi må bruke mer på markedsføring enn før. Men barn trenger klær og sko, og de vokser ut av dem. Jeg tror foreldre prioriterer barna, sier Raymond Halvorsen.

Selv er han spent på neste år.

– Vi kjøper inn varer ett år i forveien og har bestilt like mye varer til første halvår neste år som vi hadde i samme periode i år. Det blir litt fingeren i været og magefølelse. Man må ha tro på det man kjøper inn. Vi kan jo ikke gå tom for varer som selger bra, sier Raymond Halvorsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.