Et selskap på Gjøvik har erobret flere norske sportsbutikker med allværsklær for store og små. Bare i år forsyner firmaet rundt 250.000 plagg til forretninger.

– Siden 2008 har vi doblet omsetningen hvert år. Jeg trodde vi i år skulle bli gasellevinner for Oppland jeg, sier daglig leder Øivind Vala Danielsen i Didriksons Norge.

Det holdt nesten. Og Danielsen er ikke ukjent med gaseller. Han er også medeier i vekstbedriften Toten Eggpakkeri som vokser med salg av spesialproduserte egg.

Men det er klær 65-åringen jobber heltid med. I 2007 bestemte Danielsen å gjøre comeback i sportsbransjen. 14 år tidligere var han alene om å starte Sport 1 som er blitt en stor kjede. Danielsen solgte seg ut med god fortjeneste i 2005. I dag eies Sport 1 av Gjelsten Holding.

Lønnsom omvendelse
Den grafisk utdannede Gjøvik-gründeren fikk en forespørsel han ikke klarte å legge fra seg; å være med på å starte et selskap for salg av svensk designede klær som tåler regn og allværsklær for barn, kvinner og menn.

– Jeg hadde ikke tenkt å starte med noe nytt, sier Danielsen.

Han ble omvendt av to personer i sportsbransjen han kjenner i Mjøsbyen; Tormod Alm og Grethe Holen.

De tre gikk inn på eiersiden i selskapet med tilsammen 40 prosent hvorav Danielsen satt med 20 prosent i selskapet. Resten av aksjebeholdningen kontrollerte det svenske selskapet Didriksons1913. 29. august 2007 ble Gjøvik-selskapet registrert.

– Det er faktisk min fødselsdag, sier Danielsen.

– Men det var jo på din på 60-årsdag?

– Ja, ja, sier gründeren.

Etableringen skulle senere gi ham en meget god bursdagsgave.

Gode bransjekunnskaper
Den norske trioen har sammen med de svenske eierne klarte å skape et lønnsomt vekstselskap. Danielsen mener årsaken til veksten og resultatene skyldes flere forhold.

– Vi måtte ikke begynne på bar bakke, og knyttet oss til noen dyktige medarbeidere med lang fartstid og gode bransjekunnskaper og nettverk, sier Danielsen.

Han peker også på at produktene er prisgunstige og med god kvalitet. Blant storkundene er kjeder som XXL, Sport 1 og flere store Intersport-butikker.

– Vi vil i år omsette for rundt 65 millioner – en vekst på ti til 15 prosent. Målet vårt er 100 millioner i 2015. Det viktigste er at vi tjener penger, sier Danielsen.

«Jobbet skjorta av meg»
Klærne han selger er fra en svensk bedrift med tradisjonsrik historie som produserte antrekk til personer i fiskeriflåten på vestkysten i Sverige.

– Neste år lanserer vi en regntøykolleksjon som markerer selskapets 100-årsjubileum, sier Danielsen mens han viser oss lageret.

– Her har jeg ansatt syv pensjonerte politimenn og en brannmann. De er veldig lojale og fleksible.

– Så her er det ingen svinn fra lageret?

– Ikke noe tyveri her nei, sier Danielsen som faktisk ikke er så glad i dårlig vær.

– Bransjen har nå hatt tre dårlige somre og to dårlige vintre etter hverandre. Det har ført til stor vareopphopning. Forbrukerne kjøper jo nesten ikke lenger klær til full pris. Men høstsalget hittil i år har så langt vært meget bra, sier Danielsen.

For ett år siden solgte de tre norske aksjonærene seg ut av selskapet til de svenske eierne.

– Det bør ha gitt dere mange millioner kroner til fordeling?

– Vi var godt fornøyd med salget.

– Er du en kremmer?

– Det kan man godt si. Jeg har vært borti mye og det har vært veldig moro, men jeg har jobbet skjorta av meg, sier Danielsen som startet sin forretningskarriere da han som grafiker søkte på en salgsjobb hos Nestlé Findus.

– Det var 103 søkere og jeg fikk jobben. Men det er jo 43 år siden, sier Danielsen.

Fylkesprofilen: Havnet i Oslo-skyggen
Les også: Ingen heisatur tross opptur (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les alt om gasellene