Avtalen mellom Exmar, Geveran Trading og Flex LNG falt gjennom grunnet lite fleksible verft og generelt dårligere investeringsklima i markedet, som ikke innbyr til spekulasjon. Både Nicolas Saverys og John Fredriksen var innstilt på å få gjennomført avtalen.

Det sier administrerende direktør og styremedlem Nicolas Saverys i Exmar til TDN Finans onsdag.

- For det første, både John og jeg er lei oss for at dette ikke var mulig. Vi liker det ikke og skulle ønske det var mulig å gjøre det annerledes. Men det er visse faktorer som gjorde at dette ikke var mulig. Kombinasjonen var veldig fin, sier han.

Selskapet planla å konvertere to LNG-skip fra Flex LNG og to fra Geveran Trading til FSRU- eller FLNG-fartøy, i tillegg til å videreutvikle Exmars portefølje.

- Vi er begge skuffet over manglende samarbeid fra verftene. Vi har prøvd å vrenge armen på verftene litt, men også verftene har en del problemer i dag, sier han videre.

Saverys viser videre til at markedsutviklingen generelt og fallende råvarepriser gjør spekulative investeringer mindre riktige.

- Dessverre har forutsetningene i vår nydelige verden endret seg. Da mener jeg prisen på fossile brennstoff generelt, som kull, gass og olje. Det å gå videre med spekulative ting i en slik situasjon var nok ikke det riktige å gjøre, sier han.

De avgjørende faktorene er dermed at verftene ikke hadde mulighet til å samarbeide slik Exmar, Geveran og Flex LNG ville, fremholder han.

-I tillegg har nok verden endret seg i løpet av de seneste to til tre måneder. Særlig når det kommer til det generelle investeringsklimaet og den generelle etterspørselen etter fossilt brennstoff, sier han til TDN Finans.

Exmar opplyser i meldingen at de vurderer strategiske alternativer.

-Vi arbeider nå videre med de prosjektene vi hadde i juni. Vi er tilbake til start, dessverre. Det ville vært veldig fint å skape noe stort sammen, sier han.

Exmar er fremdeles åpen for andre samarbeid, men fokuserer ikke på dette for øyeblikket.

-Hvis det er gode muligheter der ute, så hvorfor ikke? Men det er ikke det for øyeblikket, sier han.

Exmar understreker at selskapet fortsatt ser muligheter innen FSRU og FLNG i dagens marked, men at det kan være noen forsinkelser i prosjektene.

- Innen LNG-industrien og industrien generelt er rederne og verftene ekstremt godt organiserte mennesker og alltid på tiden med prosjekter og til avtalt pris. Problemet med gass er det alltid er store forsinkelser med alt rundt skipene og lekterne, sier han.

Les mer: Dropper Flex LNG-oppkjøp

Se DNtv: Dette irriterer mest i sikkerhetskontrollen

Dette irriterer mest i sikkerhetskontrollen
Reisende på Oslo lufthavn med klar oppfordring til andre: - Ta det med ro!
01:49
Publisert:
 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.