Styret konkluderer med at tilbudet fra Avance ikke reflekterer verdiene som ligger i Aurora. Det er ikke overbevist om at en kombinasjon av de to selskapene er den beste måten å få frem verdiene på. Styret, med Leiv Askvig i spissen, mener Aurora har en bedre drift og flåte enn Avance.

Askvig er administrerende direktør i investeringsselskapet Sundt, som eier 4,39 prosent i Aurora og har gjort det klart at det ikke vil takket ja til budet fra Avance.

«Utilstrekkelig»

Meglerhuset ABG Sundal Collier, Auroras finansielle rådgiver, konkluderer i sin uttalelse med at tilbudet finansielt sett er utilstrekkelig.  Sammen med styret og ledelsen vurderer meglerhuset nå «alternative strategiske opsjoner». Ifølge en børsmelding tirsdag kveld vil man gå aktivt ut og jakte på mulige andre budgivere.

Shippinganalytiker Nicolay Dyvik i DNB Markets har tidligere antydet muligheten for at BW LPG kunne gi et høyere kontanttilbud på Aurora.

Ved børsslutt tirsdag verdsatte Avances bud på 0,574 ny Avance-aksje per Aurora-aksje egenkapitalen i Aurora til 1,95 milliarder kroner. Det tilsvarer 66,30 kroner per aksje, noe styret mener er for lavt.

Basert på skipspriser innhentet fra meglere hevder styret at en likvidering av selskapet med salg av skipene og nybyggingskontraktene det har vil bety at aksjonærene kommer bedre ut økonomisk enn om de takker ja til budet fra Avance.

Mindre verdt

Mens Aurora får levert sine seks nybygg fra et verft i Sør-Korea, er åtte av Avances gasstankere bygd i Kina.

Aurora har engasjert skipsmeglerhuset Inge Steensland Shipbrokers og bedt om en vurdering av koreansk-bygde gasstankskip sammenlignet med kinesisk-bygde. Undersøkelsen konkluderer med at annenhåndsprisene på skip bygd i Kina kan ligge opptil 20 millioner dollar lavere enn for tilsvarende fartøyer levert fra verft i Japan eller Sør-Korea.

Selv om man kalkulerer med en lavere forskjell enn dette – Aurora har lagt seg rundt halvparten - gir det store utslag på verdivurderingen. Askvig og resten av Aurora-styret mener bytteforholdet burde ligget mellom 0,679 og 0,719 Avance-aksje per Aurora-aksje for å reflektere en reell, markedsmessig verdsettelse av skipene i begge selskaper.

Også driftsmessig mener Askvig at Aurora gjør det bedre enn Avance. Han viser til at Aurora har oppnådd en timecharterinntjening per skip per dag siden etableringen som ligger 19.000 dollar over hva Avance har prestert.

Aurora seilte inn 108.000 dollar per skip per dag i spotmarkedet tredje kvartal. Og driftskostnadene er cirka 1500 dollar lavere per skip per dag, ifølge Aurora.

I tremånedersperioden juli – september kom gjennomsnittsinntjeningen per skip per dag i Avance opp i 96.865 dollar.

Disse forskjellene tilsier også at budet burde ha vært høyere, påpeker Auroras styre.

Stolt-Nielsen og Fredriksen

Askvig er administrerende direktør i investeringsselskapet Sundt, som er femte største aksjonær i Aurora. Sundt vil ikke akseptere budet fra Avance, som i utgangspunktet har stilt som betingelse for å gjennomføre oppkjøpet at det kommer over en akseptgrad på 90 prosent.

Aurora har tre fartøyer i drift og ytterligere seks store spesialtankskip for transport av flytende petroleumsgasser under bygging. Finansieringen er nå på plass for fem av disse.

Avance-flåten teller nå 14 «very large gas»-carriere, fartøyer med en lastekapasitet på rundt 75.000 kubikkmeter.

Et fusjonert rederi vil bli den nest største aktøren i markedet for store gasstankskip med en flåte på 17 seilende skip og seks nybygg for levering i løpet av neste år.

Stolt-Nielsen, Sungas Holdings og John Fredriksen er de største eierne i Avance med tilsammen vel 20 prosent av aksjene.

 

Les også: Ny vending i kampen om Aurora

Avance Gas vil kjøpe Aurora LPG

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.