I begynnelsen skapte BMW X3. Den hadde ingen konkurrenter, og levde alene på markedet som eneste mellomstore suv fra et prestisjemerke.

Så, i 2008 kom konkurrentene på banen; Audi kalte sin Q5, Volvo sin XC60 og Mercedes sin GLK.

Konkurransen hardnet til, og etter vår mening var akkurat da Mercedes GLK den beste suven i denne klassen. Den utkonkurrerte også den noe gammelmodige X3 som hadde vært på markedet i over fem år.

Så sto det 2010 på kalenderen, og en ny generasjon X3 fra BMW så dagens lys. Den gjenerobret toppen av pallen.

I år har Mercedes flikket på sin GLK, for å møte konkurransen, og vi tester den opp mot BMW X3.

Se store bilder av de to suvene i DN Play.

Vinneren av denne duellen er etter vår mening dermed den beste suven i det prestisjefulle premiumsegmentet. Og er derfor antakelig den beste suven av dem alle.

 

Kravene i denne klassen er skyhøye, så det skal ikke mye til for å havne på etterskudd.

Både BMW-en og Mercedesen er både svært kultiverte, og overraskende underholdende på landeveien. På kjøreegenskaper er det ikke mye å utsette på noen av dem. BMW-en har kanskje hakket mer presis styring, selv om denne biltypens misjon ikke er hefitg svingkjøring. Men om så skulle skje, er begge med på notene, og aktiv kjøring på litt skralt underlag blir ikke feil med noen av disse bilene.

Nok en gang imponerer BMWs åttetrinns automatkasse, den er bare fabelaktig. Mercedesens syvtrinns girkasse er også bra, men ikke like kjapp som BMW-ens.

Motormessig skiller det syv hestekrefter og 20 newtonmeter i favør av bilen med stjernen i grillen. Denne marginale forskjellen utligner BMW uansett med en noe lavere vekt.

Det som skiller disse to bilene mest fra hverandre er rett og slett størrelsen.

 

BMW-en er akkurat det lille hakket større som gjør at det går fra trangt til romslig, spesielt merker man dette på bakseteplassen og bagasjerommet. GLK-en kunne kanskje matche forrige generasjon X3, men i kamp mot dagens, er den sjanseløs.

Det punktet hvor GLK er bedre enn den nye X3, er på det suvene egentlig kom hit på jorden for. Nemlig å komme seg frem i ulendt terreng. Mercedesens firehjulsdriftsystem er bedre tilpasset slik kjøring, men det er neppe så viktig for den gjengse bruker av denne biltypen.

BMW stikker likevel av med seieren i denne klassen. Supre kjøreegenskaper, en tilstrekkelig kvikk motor, parret med et glimrende automatgir, samt plass som i en stor stasjonsvogn gjør den til vår favoritt. Små endringer fra GLK hjelper den ikke helt til topps, til tross for at den kjører svært godt, og kanskje har det tøffeste utseendet av alle kompaktsuvene.

 

Se store bilder i DN Play.





Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.