De fleste, med unntak av folk ansatt i Volkswagen, hevder dette er en lett oppdatering av den folkeligste modellen av alle stasjonsvogner på det norske markedet, Passat.
Den "nye" modellen er kollisjonstestet av EuroNcap, det vil si, de hoppet over å teste den på nytt, med unntak av for sikkerhet for fotgjengere ettersom de mener de endringene som er gjort er de vi alle sammen ser i fronten. Det resulterte i et godt resultat, noe som er bra, men ikke poenget.
DN.nos 2011-modell testbil har mye til felles med 2010-modellen vi testet for omlag ett år siden.
Les også: Passats svanesang
Dermed faller Volkswagen for fristelsen om nok en gang ikke å forandre på et vinnerlag. Og det er ikke spesielt underlig. Den "nye" Passat mangler ingenting, den har akkurat som med lillebror Golf blitt en litt bedre bil enn forgjengeren, selv om det meste er kjent og kjært for oss nordmenn.
Og vi kan vel først som sist konkludere med at dette ikke er spesielt spennende, men det fungerer, og det er komfortabelt, og det er trygt. Altså Passat i et nøtteskall.
Tross at det lenge har vært en kjent sak at det skulle dukke opp en ny Passat på slutten av 2010 har ikke salget i år vært spesielt dårlig. Drøye 3000 Passat er registrert i år, noe som må sies å være bra i et utskiftningsår. Passat har fra importørens side vært utsolgt siden september, likevel blir det altså antakelig Norges sjette mest solgte bilmodell i 2010.
Folkelig premium
Under panseret i vår testbil sitter den velkjente toliters dieselen med 140 hestekrefter. Kombinert med dsg-kassen er dette et sikkert valg, med hensyn til både komfort og effektiv giring.
Toliteren er ikke oversprek, men den er tilstrekkelig sterk til alt en gjennomsnittlig familiebil kan komme ut for av utfordringer. Modellen har også bokstavkombinasjonene BMT, som står for BlueMotion Technology. Det innebærer blant annet start/stopp-system. Og det er første gang vi tester en bil der systemet også fungerer når det er minusgrader.
Det resulterer i et drivstofforbruk på litt over en halvliter på mila, faktisk også i praksis på vår testtur, der forholdene var langt fra optimale for gjerrigkjøring. Dermed får bilen også et bra CO2-utslipp på 135 gram per kilometer, eller enda mer imponerende med manuell girkasse; 119 gram per kilometer.
Bagasjeplassen, bakseteplassen, førermiljøet og forsetene er stort sett som på utgående modell. Altså svært bra. I tillegg har den blitt bedre på støyisolering, veldig bra på forbruk og hele pakken nærmer seg den noe subjektive premiumfølelsen, men beholder samtidig sin folkelighet gjennom bra funksjonalitet og mangel på hvitt skinn.
Masse ekstra
Passat kan leveres med utstyr som blant annet er hentet fra luksussuven Touareg. Blant annet adaptiv cruisekontroll, innsvingbart tilhengerfeste, andre generasjons parkeringsassistent, dynamisk lysassistent og side-assist. Og sikkert også hvitt skinn, for de som liker slikt. Men det koster, og ekstrautstyrslista er lang, så her gjelder det å holde tungen rett i munnen.
Inkludert levering og vinterdekk, bikker nok vår testbil halvmillionen, uten å være spesielt overdådig utstyrt.
Passat er og blir det trygge valg, og bilen blir nok etter alle solemerker den mest solgte enkeltmodellen neste år. I hvert fall regner Volkswagen med å selge 5500 biler neste år. Ingen grunn til å holde pusten i påvente av resultatet av det. Det norske folk liker trygghet, altså Passat.
Les test av nye Touran: Vinnerlaget består
*Basert på Bernt Grans test i Dagens Næringsliv.
Her kan du lese flere biltester. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.