Microsoft har lenge jobbet hardt for å ta markedsandeler på det viktige søkemarkedet, og aller mest innsats er lagt ned i USA. Men det nytter så lite.

Nå er det kommet nye trafikktall fra Nielsen Online for USA, og de er kun hyggelig lesing for Google. Selskapet durer videre, med 16 prosents vekst og markedsandel på 60,2 prosent. De tre største konkurrentene taper ikke bare markedsandel, alle tre taper mellom 9 og 11 prosent av sitt søkevolum i forhold til samme måned i fjor.

En mygg i verden
Google serverte i juli nesten fem milliarder søkeresultater i USA. Neste på listen er Yahoo, med 17,4 prosent markedsandel, fulgt av Microsfts 11,9 og AOL som ligger på 4,6 prosent.

Ifølge Comscore hadde Google ved starten av året en markedsandel globalt på 62,4 prosent, fulgt av Yahoo med 12,8 og Baidu.com, med 5,2 prosent. Microsoft er her helt nede på 2,9 prosent.

Vil se hele historien din
Microsoft gir imidlertid ikke opp. De legger nå opp en ny taktikk for å vokse, skriver News.com. Strategien går ut på å huske hva du har gjort på nett lenger, og dermed kunne målrette søkene bedre. Hittil har de bare tatt hensyn til de siste få søkene hver bruker har foretatt for å tolke nye søk.

- Jeg tror det å forstå hva brukeren ønsker - å være i stand til å analysere søkeord og få frem søkemønstre og bruke dem til å forme søkeopplevelsen - er en av de viktigste områdene for oss, sa Satya Nadella, senior visepresident i Microsofts gruppe for søk, reklame og portal.

Et slikt initiativ vil trolig bli fulgt av et prosjekt for bedre målretting av reklame, som kan gi bedre betaling per klikk.

Personvern
Systemer som kartlegger brukere og deres adferd er et hett tema innen personvern. Personlige profiler kan bli så detaljerte at man kan vite svært mye om brukeren, i en del tilfeller kan man også finne ut identiteten. Dette er imidlertid ikke bare et Microsoft-problem. Google og andre selskaper har liknende systemer.

Dette er imidlertid ikke første gangen Microsoft har hevdet at de skulle bli mer målrettede enn Google. I tidligere runder var det all informasjonen de har fra nettjenester i MSN-systemet som skulle gi dem overtaket. Det har ikke fungert så bra hittil.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.