Google ønsker å hjelpe EU-kommisjonen med å granske Microsofts dominerende posisjon i markedet for nettlesere. Det skriver nettstedet news.com.

EU-kommisjonen anklaget i midten av januar Microsoft for å ha misbrukt sin dominans ved å forhåndsinstallere nettleseren Internet Explorer i operativsystemet Windows. Dermed skal programvareselskapet ha gjort det vanskelig for andre nettlesere å få innpass.

Google ønsker nå å få status som "tredjepart" i saken mot Microsoft. Tidligere har også Firefox-produsenten Mozilla fått status som tredjepart.

Startet av Opera
Det var den norske nettleserprodusenten Opera Software som satte igang prosessen, etter at de klaget Microsoft inn for EU-kommisjonen for at de forhåndsinstallerte Internet Explorer. Kommisjonen ga Microsoft to måneder på å svare på beskyldningene, og åpnet også opp for at tredjeparter kunne involvere seg.

- Google mener at nettlesermarkedet fortsatt er lite konkurranseutsatt, noe som begrenser innovasjonen for brukerne. Dette er fordi Internet Explorer er bundet til Microsofts dominerende operativsystem, noe som gir den en urettferdig fordel fremfor andre nettlesere, skriver Sundar Pichai i Google i et blogginnlegg. Pichai har tittelen "vice president" i Googles produktavdeling.

Ifølge nettstedet EurActiv tyder mye på at EU-kommisjonen allerede kan ha bestemt seg for å tvinge Microsoft til å gjøre det enklere for Windows-brukerne å velge alternative nettlesere. Hvordan dette skal foregå i praksis, er usikkert - men én mulighet er at brukerne ved første gangs oppstart får opp en skjerm hvor de kan velge hvilken nettleser de ønsker å installere.

Internet Explorer taper terreng
EU-prosessen mot Microsoft kommer på et tidspunkt hvor Microsofts nettleser stadig taper terreng. Mens Internet Explorer for noen år siden hadde tilnærmet monopol, har nettleseren nå en markedsandel på bare 67,55 prosent i januar, ifølge tall fra Net Applications som News.com viser til.

Internet Explorer har falt med mer enn 7 prosentpoeng det siste året, mens Mozilla Firefox har økt sin andel med rundt tre prosentpoeng til 21,53 prosent. Apple Safari har 8,29 prosent, Google Chrome 1,12 prosent og Opera 0,7 prosent. Enkelte i bransjen mener imidlertid det er mange feilkilder i tallene fra Net Applications, og at Operas markedsandel kan være en del større.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.