Google har startet dialog med mediegrupper som inkluderer to av Frankrikes største riksaviser, Le Monde og Le Figaro, skriver Financial Times.

– Vi ønsker å hjelpe folk med å finne kvalitetsjournalistikk, noe som er viktig for et informert demokrati og det hjelper også til med å støtte en bærekraftig nyhetsindustri, sier Richard Gingras, visepresident for nyheter på Google.

Samtalene er i et tidlig stadium og flere modeller blir vurdert, men det er et ekko av Facebooks tilnærming. I oktober i fjor lanserte den sosiale medieplattformen et betalt partnerskap med nyhetsmedier verdt flere millioner dollar, som inkluderer Buzzfeed, New York Times og Wall Street Journal.

Googles tilnærming i Frankrike er en test for å se om dette er noe de kan gjøre i andre land, og ble til på grunn av den voldsomme politiske reaksjonen på EUs kontroversielle nye direktiv om opphavsrett på nett, som Frankrike er det første medlemslandet til å implementere.

(©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.