Google har inngått en samarbeidsavtale med brillegiganten Luxottica, som produserer kjente merker som Ray Ban og Oakley.

Google har utviklet en såkalt smartbrille, som ved hjelp av stemmestyring kan ta bilder og video og kobles til internett.

Nå skal teknologien inkorporeres i ordinære brilleinnfatninger, noe Google tror kan bli en revolusjon.

– Dette er vårt hittil største steg inn i det voksende markedet for smartbriller, heter det i en kunngjøring fra Google.

Luxottica eier kjente brillemerker som Ray-Ban, Oakley, Alain Mikli og Vogue-Eyewear.

Google-brillene har skapt debatt i USA, der brukere har opplevd å bli kastet ut av spisesteder og barer, teatre og konserter, fordi andre misliker at de kan gjøre opptak og legge dem direkte ut på internett.

Google har avfeid kritikken og mener at det fins nok av andre og bedre måter å gjøre skjulte opptak på.

– Dersom noen i hemmelighet vil gjøre et opptak av deg, fins det mye, mye bedre kamera enn dette, som du har midt i ansiktet og som lyser opp hver gang du gir en kommando med stemmen eller trykker på en knapp, mener Google.

Internettselskapet råder likevel brukerne av brillene til å vise folkeskikk og ikke oppføre seg som «glassholes» overfor andre.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.