Den fremvoksende delingsøkonomien, der varer og tjenester blir formidlet på nye måter gjennom smarttelefoner og internett, har tatt USA med storm. Milliardbedrifter som taxitjenesten Uber og utleieformidleren Airbnb vokser også globalt, og har inntatt Norge i stadig større grad.

I følge selskapet selv ligger over 8.100 norske boliger ligger i dag ute på Airbnb, en økning på 118 prosent de siste 12 månedene, og antallet gjester i Norge har økt med over 160 prosent i samme periode. Selskapet ønsker ikke å gå ut med nøyaktig antall gjester i norske Airbnb-registrerte boliger.

Les mer om hva som rører seg i Gründer-Norge på DNgründer.

«Eksplosiv» vekst

Taxitjenesten Uber opplever en kraftig vekst globalt, og er ifølge selskapet selv tilgjengelig i over 50 land og 300 byer verden over. Selskapet holder kortene tett til brystet når det kommer til spesifikke brukertall, og ønsker ikke oppgi detaljerte tall på Uber-bruk i Norge.

En Uber-talsmann sier til DN at «titusenvis av brukere» har bidratt til selskapets vekst i Norge, og at tiden brukt på å tilkalle en Uber-taxi hjem til seg samtidig har blitt redusert fra åtte til under fem minutter de siste seks månedene.

– Veksten vi har sett i Oslo har vært eksplosiv, og vi har blitt overveldet av støtten fra forbrukerne, sier den norske Uber-sjefen Carl Endresen gjennom en pressetalsmann.

I tillegg til Uber og Airbnb finnes det en rekke internasjonale selskaper som springer frem i en rekke bransjer. For eksempel Lending Club, som setter långivere i kontakt med låntagere, og Kickstarter, et nettsted der hvem som helst kan kan donere, sponse eller investere i en idé eller et produkt.

Norge følger etter

I tillegg til de store, internasjonale aktørene vokser det frem norske oppstartsbedrifter som vil ha sin del av kaken i delingsøkonomien. Ett eksempel på dette er den norske bilutleieren Nabobil, som ble lansert for halvannen måned siden.

Ifølge selskapet, som formidler privatbiler til utleie, har det gått fra fem biler og ti aktive brukere ved oppstart til 1.000 aktive biler og 5.000 brukere i dag.

– Det har vært god trøkk rundt Nabobil. Delingsøkonomien har tatt litt av i Norge, og ser ut til å vokse mye fremover, sier Nabobil-gründer Chris Moen (25).

Fremvoksende oppstartsbedrifter

Den norske markedsplassen Finn har vært den dominerende aktøren innenfor deling av varer og tjenester i lang tid.

F.v. Markedssjef Chris Moen (25) og teknisk sjef Christian Hager (35) i Nabobil.
F.v. Markedssjef Chris Moen (25) og teknisk sjef Christian Hager (35) i Nabobil. (Foto: Mikaela Berg)

I det siste har norske selskaper med sine egne løsninger og idéer for å tjene penger i delingsøkonomien sprunget frem i rekordfart. Innovasjon Norge har merket gründerveksten i Norge så langt i år, og brukte mer penger på tilskudd til oppstartsbedrifter de første seks månedene i 2015 enn i hele 2014.

I tillegg har flere norske gründerkollektiv vokst frem de siste årene, som Mesh, Startuplab og Oslo International Hub. Det er ifølge Innovasjon Norge 106 offentlige og private gründernettverk i Norge.

Dette er noen av de norske oppstartsbedriftene i delingsøkonomien:

  • Nabobil er en tjeneste som formidler bilutleie fra privatpersoner
  • Velg Bedre er en tjeneste som knytter sammen sosiale entreprenører og næringsliv gjennom handel av bærekraftige varer
  • Lydelig er en markedsplass for usignerte musikkartister, der artistene blant annet kan bookes til spillejobber
  • Graphiq Design Collective er en plattform for å for å knytte designere til oppdragsgivere
  • Weclean er en tjeneste som formidler hjemmerenholdstjenester gjennom en app
  • Vpark er en tjeneste som formidler utleie av parkeringsplasser mellom individer og selskaper
  • Champ er en tjeneste som lar brukere finne treningspartnere og komme i kontakt med personlige trenere
  • Jobbr er en delingstjeneste for lokale småjobber
  • Wace er en markedsplass for utleie av forskjellige varer og produkter

Flere av selskapene over finner du DNs pitchekonkurranse, som du kan se her.

Lager aksjeanalysens Spotify

I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Måten aksjeinformasjon og aksjeanalyser deles på i dag er gammeldags, dyr og lite oversiktlig, mener gründerne bak Islero. De forsøker å lage aksjeanalysenes svar på Spotify – en nettplatform hvor investorer og småsparere kan abonnere på analyser og aksjetips.

Lager aksjeanalysens Spotify
I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
01:23
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.