Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Klesdesigner Camilla Stenberg ble i 2006 kåret til årets nykommer under Oslo Fashion Week, men slo fra seg drømmen om å starte for seg selv – frem til nå.
Klesdesigner Camilla Stenberg ble i 2006 kåret til årets nykommer under Oslo Fashion Week, men slo fra seg drømmen om å starte for seg selv – frem til nå. les mer

Frykten for å feile

BLOGG: Jeg utsatte gründerdrømmen i ni år av frykt for å feile. Tirsdag undertegnet jeg kontrakten på mitt nye aksjeselskap.

Da alle satt i klasserommet og fortalte hva de ønsket å bli når det var ferdige på skolen, ble de fleste møtt med en voldsom entusiasme og iver fra læreren.

Da det var min tur, fikk jeg kommentaren «Åh, klesdesigner. Ja, det hadde vært morsomt. Nei, du må nok velge et ordentlig yrke, Camilla.»

Men jeg var ikke i tvil, det var dette jeg ville. Jeg har aldri vært noe teoretiker, praktiske fag har vært min styrke.

--

Gründerbloggerne

DNgründers fem bloggere skal fremover gi et innblikk i norsk gründerliv, i spennet fra den profesjonelle serigründeren, med milliardnoteringer bak seg, til den selvstendige næringsdrivende som ønsker å drive sin egen småbedrift.

Du vil kunne lese ukentlige oppdateringer fra enten førstegangsgründeren (Mari Hæreid), seriegründeren (Bente Sollid Storehaug), maktfaktoren (Anita Krohn Traaseth), vekstgründeren (Kjartan Slette) og den selvstendig næringsdrivende (Camilla Stenberg).

Vis mer
 

Den selvstendig næringsdrivende

camillastenberg-10.jpg

Camilla Stenberg (32).

Utdannet klesdesigner fra  Istituto Marangoni i Milano.

Ble i 2006 kåret til året debutant under Oslo Fashion Week.

Er to ganger tidligere norgesmester i Snowboard.

Har jobbet som designer for flere av de største merkevarene i sportsbransjen, som Swix, Bavac, Kari Traa og Johaug.

Etter å ha satt gründerplanene på vent i ni år, starter hun nå sitt eget klesbyrå.

Vis mer
Etter en treårig utdannelse i motemetropolen Milanos hjerte, kunne jeg i 2006 endelig smykke meg med tittelen «Stilista di moda», klesdesigner på godt norsk.

Yes, tenkte jeg, nå har jeg bevist at jeg ikke bare er en jente med en flåsete drøm.

Den samme sommeren ble jeg kåret til Årets debutant designer på Oslo Fashion Week.

Jeg var nyutdannet og usikker, men jeg lurte på å starte for meg selv.

--

Nøyaktig én måned etter at jeg kom hjem fra Milano, skulle jeg holde min første visning.

Noen dager før visningen, ringte en journalist fra Dagens Næringsliv. Hun ville veldig gjerne skrive om meg, at jeg var blitt årets debutant designer, at jeg var utdannet designer, hva jobben min handlet om og hva mine fremdriftsplaner skulle bli.

Jeg var fornøyd med intervjuet, jeg snakket om delmål og hovedmål, ser på meg selv som en oppegående jente, med sunn fornuft, som også er klar over at man vil møte flere utfordringer på veien, og at dette ikke bare en boble full av paljetter og glitter.

 --

Dagen dette kom i papirutgaven, fikk jeg meg en skikkelig på trynet

«Gode til å tegne – ikke til å regne» var tittelen på saken hvor det sto at «debutanten Ane Camilla Rasch (23) satser på eget merke, men mangler både kunnskap og kapital.»

Snakk om å føle seg liten, og rett og slett tjukk i huet.

Det var jo nettopp dette jeg trodde jeg hadde klart å motbevise.

Istedenfor å vinkle det mot mitt yrket, var fokuset at det var negativt at klesdesignere ikke hadde noen form for økonomisk utdannelse.

 --

I kjølvannet kom det mange spørsmål og tilbakemeldinger med negativt fortegn.

– «Klesdesigner, du blir ikke rik av det».

– «Er du klesdesigner? Okey, hva gjør du da liksom».

– «Klesdesigner, lager du masse sånne rare klær da eller».

– «Åh, er du klesdesigner, så gøy! Du er god til å klippe og sy du da.»

--

I 2006 valgte jeg det trygge. Det ble mange år med jobb hos ulike kjente sportsmerker og gode erfaringer.

Så, våren 2014 , opplevde jeg mitt livs største øyeblikk, da jeg ble mamma til en liten gutt.

Å gå hjemme i permisjon, gjør noe med deg. Det gir deg tid til å tenke. Jeg kjente på et behovet for å ta opp tråden fra 2006.

Denne uken er de første små skrittene tatt.

Tirsdag signerte jeg papirene for etablering av mitt nye aksjeselskap, kontorer mitt er snart ferdig pusset opp, og jeg har begynt å booke møter.

 

Det var ikke tilbakemeldingene som var grunnen til at jeg i 2006 slo fra meg å satse alene og starte for meg selv. Jeg turte rett og slett ikke. Det var frykten for å feile.

Hva om folk ikke likte det jeg gjorde. Hva om jeg egentlig ikke er så flink til dette?

Og hvis jeg feilet, hadde da alle sjanser gått fra meg for alltid?

De negative tilbakemeldingene har heller formet meg. De har fått meg til å finne frem «fighteren i meg».

Når jeg nå satser, er jeg mer rustet enn i 2006. Det er nå faktisk en gang sånn, at av og til er det dette man trenger. Noen skeptiske tilbakemeldinger, som gjør at man yter enda mer.

Lager aksjeanalysens Spotify

I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Måten aksjeinformasjon og aksjeanalyser deles på i dag er gammeldags, dyr og lite oversiktlig, mener gründerne bak Islero. De forsøker å lage aksjeanalysenes svar på Spotify – en nettplatform hvor investorer og småsparere kan abonnere på analyser og aksjetips.

Sjokkerende lave tall: Kvinneandel på 0,99 prosent blant norske teknogründere

Gründerblogg: Derfor bør din neste idé IKKE være en app

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter