Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

LO-leder Gerd Kristiansen mener vi trenger en «kraftig regulering» av delingsøkonomien. Foto: Javad Parsa
LO-leder Gerd Kristiansen mener vi trenger en «kraftig regulering» av delingsøkonomien. Foto: Javad Parsa les mer

– Vi frykter et løsarbeidersamfunn

Uber og resten av delingsøkonomiens inntog truer det norske velferdssamfunnet, ifølge LO-leder Gerd Kristiansen. Hun ønsker politiaksjoner mot taxitjenesten.

– Resultatet av det vi har klart å kjempe frem over tid, kan fort rives ned. Og folk kan fort få mer utrygge arbeidsvilkår.

LO-leder Gerd Kristiansen lener seg alvorstungt frem over bordet når hun snakker om hva hun tror kan skje om delingsøkonomimens ikke møtes med «kraftfull regulering».

De største og mest kjente tjenestene, som Uber og Airbnb, vokser kraftig i Norge. Bak dem kommer en skare nye norske og utenlandske tjenester (se faktaboks) som forsøker å kopiere suksessoppskriften på andre areaner.

– Delingsøkonomien høres flott og fin ut i utgangspunktet, men når vi begynner å grave i det, ser vi hvordan dette kan ramme bedrifter, samfunnsøkonomien, arbeidstagere og det seriøse arbeidslivet.

Uber

Driver en persontransporttjeneste hvor en app setter sjåfører og passasjerer i kontakt med hverandre. Betalingen foregår gjennom den samme appen, og man trenger ikke betalingskort eller kontanter.

Uber tilbyr ofte billigere reiser enn tradisjonelle taxiselskaper, og har ført til massedemonstrasjoner og søksmål fra taxieiere og myndigheter verden over.

Sjåføren får ukentlig utbetaling fra Uber, minus et tjenestegebyr på 20 prosent.

Uber ble grunnlagt i 2009 av Travis Kalanick og Garrett Camp, og opererer i 200 byer i 45 land, men har bare rundt 800 ansatte. Alle sjåfører er underleverandører.

Uber ble gjennom en investeringsrunde verdsatt til over 400 milliarder kroner i sommer.

Vis mer

Sosial dumping, arbeidslivskriminalitet og svart arbeid

Hva frykter LO?

– Vi frykter et løsarbeidersamfunn, sier Kristiansen.

Og fortsetter:

– Det trodde jeg vi forlot for veldig mange år siden. Den kampen gikk på 30-tallet, da folk stilte med luen i hånden på kaien og så etter jobb for dagen. Vi er bekymret for at en rekke av disse tilbudene utfordrer lønns- og arbeidsvilkår i de berørte bransjene, og at det skaper rom for sosial dumping, arbeidslivskriminalitet og svart arbeid.

LO-leder Gerd Kristiansen mener delingsøkonomien er kommet for å bli, men ønsker at den reguleres «kraftig». Foto: Javad Parsa
– Det er bra at politiet i Oslo nå har grepet inn overfor den pirattaxivirksomheten som Uber representerer, og vi imøteser gjerne flere aksjoner, sier Kristiansen. Foto: Javad Parsa

Avskiltet Uber-sjåfører

17. oktober i år kom det første kjente tilfellet av at politiet avskiltet en Uber-sjåfør for piratkjøring . Tilsammen har minst tre som har kjørt for Uber, fått avskiltet sine biler de siste ukene, opplyser politiadvokat Arne Valdemar Nielsen

Politiet behandler nå Uber-kjøring på lik linje som pirattaxi. Uber hevder på sin side de operer innenfor lovens rammer.

Vil se flere aksjoner

LO-lederen applauderer politiet – og etterlyser samtidig flere aksjoner.

– Det er bra at politiet i Oslo nå har grepet inn overfor den pirattaxivirksomheten som Uber representerer, og vi imøteser gjerne flere aksjoner. Nå må man følge opp overfor markedet for småjobber, vasketjenester og så videre, slik at vi kan hindre mer sosial dumping og ulovlige forhold, sier Kristiansen.

«Kan ikke stikke hodet i sanden

Samtidig er LO-lederen klar på at delingsøkonomien har kommet for å bli. En rekke tjenester – om ikke Uber – må reguleres inn i lovlige former, ifølge Kristiansen.

– Vi kan ikke stikke hodet i sanden og tro at dette går over, sier hun.

Og fortsetter:

– Istedenfor å demonstrere, eller si at vi ikke vil være med på dette, tror vi oppnår mer ved dialog med myndigheter og arbeidsgiversiden (NHO journ.anm.). Vi må finne reguleringer og løsninger sammen.

Et vindu for deregulering

Å regulere «opp» nye tjenester, kan samtidig bety en deregulering av dagens næringer. Konkurransetilsynet foreslår nå en større deregulering av drosjeindustrien, som blant annet åpner for at drosjeløyver ikke forplikter deg til å ha drosjejobben som heltidsvirksomhet.

– Skapes det nå et opportunt vindu for dem som måtte ønske deregulering?

– Gitt at saker kommer til stortingsbehandling de neste to årene, har vi jo en regjering med et markedsliberalistisk standpunkt som vil prøve å få til en deregulering av dagens markedet.

– Vil dere kunne stille dere bak nye forslag som for eksempel åpner for mer midlertidig arbeid?

– Jeg har i utgangspunktet lyst til å si nei.

– Er det tenkelig at LO noensinne kan komme til å fravike det prinsippet om at mest mulig fast jobb er en LOs viktigste sak?

– Per dags dato klarer jeg ikke å se hva som skal være en viktigere sak for oss. Men vi tar inn over oss at det hele tiden skjer teknologiske endringer. Inntil i dag har vi klart oss veldig godt med den måten vi har innrettet samfunnet vårt på.

– Gitt at man isteden valgte som franske fagorganiserte og gikk til frontalangrep, kunne man stoppet fremveksten av delingsøkonomien om man ville?

– Ja, det tror jeg. Men da måtte man vinne opinion og ha en dialog med folk som fikk dem til å se at dette ikke var veien å gå.

Uber: – Ønsker å bli regulert.

Norgessjef Carl Endresen i Uber hilser debatten velkommen.

– Uber er enige i at dialog er nødvendig, og vi har hatt en rekke positive samtaler med politikere og andre aktører i Norge siden vi lanserte for et år siden. Uber ønsker å bli regulert, men vi mener ny regulering må sette forbrukeren først ved å omfavne nye forretningsmodeller, ny teknologi og delingsøkonomien. Vi går gjerne i dialog med alle relevante aktører for å diskutere vår virksomhet og fordelene Uber kan bringe til Norge.

Nå skal alle kunne booke sitt private band

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Hvor finner du artistene som er flinke nok til å kunne spille i bryllupet ditt, men samtidig ukjente nok til at du kan ta deg råd til dem? Inspirert av delingsøkonomien vil Lydelig vil koble usignerte artister med spillejobber.

Les mer her.



Les også:

Glad for oljesmellen

- Det tar tid å bygge opp

Står på oppstartsstreken

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå